printlogo


کد خبر: 202448تاریخ: 1397/9/10 00:00
روایت دادستان کل کشور از جزئیات جدید پرونده جاسوسی ‌زیست‌محیطی
مدارک نفوذی‌های محیط‌زیست کامل است

گروه سیاسی: دادستان کل کشور با بیان اینکه مدارک نفوذ متهمان پرونده جاسوسی زیست‌محیطی به صورت کامل موجود است، جزئیات جدیدی از این پرونده ارائه کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، پرونده بازداشتی‌های به اصطلاح زیست‌محیطی که از سال گذشته و در پی کشف شبکه جاسوسی و نیز خودکشی عجیب یکی از مهره‌های اصلی این شبکه در توالت زندان بر سر زبان‌ها افتاده بود، این روزها مجددا مطرح شده و مسؤولان قضایی درباره آخرین جزئیات آن اظهارنظر کردند. بهمن‌ماه سال گذشته بود که یک شبکه جاسوسی که تحت عنوان فعالان محیط‌زیست امکان دسترسی به اقصی نقاط ایران را پیدا کرده بود، کشف شد.
همان زمان اعلام شد یک موسسه به اصطلاح زیست‌محیطی که دارای ارتباط نزدیک با برخی مدیران ارشد سازمان محیط‌زیست هم بود، بسادگی توانسته است خود را به سازمان محیط‌زیست پیوست کرده و از امکانات و پوششی که این سازمان برای آنها فراهم کرده، در راستای فعالیت‌‌های جاسوسی خود استفاده کند. 21 بهمن 96 عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران درباره اقدامات متهمان پرونده گفته بود این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و زیست‌محیطی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.
«وطن امروز» 8 اسفندماه سال گذشته در گزارشی در این‌باره نوشت: ابعاد جدید پرونده کشف شبکه جاسوسی تحت پوشش فعالیت‌‌های زیست‌محیطی نشان می‌دهد آنچه نیروهای اطلاعاتی - امنیتی کشف کرده‌‌اند یک شبکه بزرگ با پروژه‌‌های ویژه و بسیار حرفه‌ای است که شیوه‌‌های جدید و پوشش‌‌های مدرن جاسوسی را به کار گرفته بودند. در این گزارش همچنین آمده بود: «در میان دستگیرشدگان این پرونده، 3 جاسوس یهودی نیز حضور دارند. این 3 نفر از اعضای اصلی و موثر در راه‌اندازی و فعالیت موسسه حیات وحش میراث پارسیان بوده و همچنین سرپل‌‌های اصلی شبکه جاسوسی تحت لوای این موسسه بوده‌‌‌اند. یکی از این 3 یهودی که از او به عنوان شاه‌مهره این شبکه جاسوسی نام برده می‌شود، مراد طاهباز، جاسوس سه‌تابعیتی ایرانی- آمریکایی- انگلیسی است. نام اصلی این عضو یهودی هیات‌مدیره موسسه حیات وحش میراث پارسیان «مراد موشه طاهباز» است».
با داغ‌تر شدن پرونده متهمان جاسوسی تحت پوشش محیط‌زیست، تلاش‌های برخی مقامات دولتی هم برای تبرئه یا بی‌گناه نشان دادن آنها افزایش یافت. خردادماه امسال، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد فعالان زیست‌محیطی بازداشت‌شده فعالیت جاسوسی نداشته‌اند و باید آزاد شوند! این ادعاها البته بی‌پاسخ نماند و سخنگوی قوه قضائیه 6 خرداد امسال در نشست خبری با خبرنگاران گفت: آقای کلانتری و کسانی که اطلاع دقیقی ندارند نمی‌توانند اظهار نظر صحیحی کنند. به گفته اژه‌ای، ممکن است این شائبه برای عده‌ای پیش بیاید که برخی این حرف‌ها را می‌زنند که فردا روزی این حرف مطرح نشود که چون زیرمجموعه خودشان بوده این حرف‌ها را زده‌اند. بهتر است این حرف‌ها ‌زده نشود، چرا که خودتان فردا روزی زیر سوال می‌روید. وی گفت: بهتر است هر کسی در حیطه کاری خودش صحبت کند.
اژه‌ای همچنین 2 هفته قبل در یکصدوسی‌و سومین نشست خبری خود اتهام زیست‌محیطی‌ها را افساد فی‌الارض اعلام کرد. وی در این باره گفت: براساس گزارش ستاد کل نیروهای مسلح، اقاریر این افراد و خسارت‌های وارده، اتهامات متهمان پرونده موسوم به محیط‌زیست، مشمول افساد فی‌الارض قرار گرفت. وی ادامه داد: عنوان اتهامی ابتدایی این افراد در پرونده محیط‌زیست، جاسوسی بود که این عنوان اتهامی مطابق قانون می‌توانست تا حد افساد‌فی‌الارض باشد. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: برخی نهادها می‌گفتند این افراد جاسوس نیستند. گزارش استخراج شده به ستاد کل نیروهای مسلح رفت و ابزار آنها مورد بررسی قرار گرفت. محسنی‌اژه‌ای گفت: براساس گزارش ستاد کل نیروهای مسلح، اقاریر این افراد و خسارت‌های وارده این اتهامات مشمول افسادفی‌الارض قرار گرفت.
نفوذ در مکان‌های حیاتی کشور
در ادامه توضیحات مقامات قضایی پیرامون این پرونده، حجت‌الاسلام منتظری روز پنجشنبه در جلسه مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به مقوله نفوذ و پرونده متهمان جاسوسی محیط‌زیست گفت: یکی از تلاش‌های فوق‌العاده دشمن، نفوذ در کشور است و متأسفانه نفوذ هم پیدا کرده است. دادستان کل کشور تصریح کرد: نفوذ در محیط زیست، یکی از مباحث مدنظر در مساله نفوذ بوده و چند سال است که آمریکا و اسرائیل از طریق عوامل خود در محیط‌زیست در مکان‌های حساس و حیاتی کشور نفوذ پیدا کرده و دوربین‌های خود را کار گذاشته‌اند تا به‌عنوان‌مثال از فلان حیوان مراقبت داشته باشند. منتظری بیان کرد: عوامل نفوذ در محیط‌زیست دستگیر شدند اما متأسفانه حمایت‌هایی از نفوذی‌ها شد، البته مدارک نفوذ آنان به‌صورت کامل موجود است.
نقش موشه طاهباز در پرونده جاسوسی
سال گذشته «وطن‌امروز» در گزارشی با عنوان «چتر سبز جاسوسی» به بررسی پشت‌پرده موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان و هیأت موسس و هیأت‌مدیره این موسسه پرداخت. یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین چهره‌‌های این موسسه مراد طاهباز است که در سایت موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان از او که عضو هیات‌مدیره این موسسه است به عنوان «فعال در عرصه‌های محیط‌زیست و میراث فرهنگی» یاد شده است. این فرد که اعترافات بسیار مهم و سنگینی درباره پروژه نفوذ و جاسوسی داشته، «مراد موشه طاهباز» یک یهودی سه‌تابعیتی است. این فرد که گفته می‌شود علاوه بر ایران، تابعیت آمریکایی و انگلیسی نیز دارد، یکی از مهره‌‌های اصلی پشت صحنه فعالیت‌‌های پنهان موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان است.  اما مراد طاهباز کیست؟ طاهباز یک تاجر بین‌المللی است. او به‌واسطه یکی دیگر از شرکت‌های ثبت‌شده خود در آمریکا مدیریت ساخت مجموعه توریستی بزرگی در اسرائیل را عهده‌دار است و از شرکای تجاری رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود! آنگونه که مشرق نوشته است، مراد طاهباز در 3 شرکت Empire Resorts»» ,Inc»، «MT Capital LLC و «Americas Partners LLC» عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل بوده است. شرکت امریکاز پارتنرز که طاهباز از شرکای اصلی و در زمانی مدیر آن بود، در سرزمین‌های اشغالی به فعالیت ساخت مجموعه‌های تفریحی و... مشغول است. جالب اینکه هر 3 شریک اصلی طاهباز در این شرکت، یعنی «جو‌برنستاین» (Joe Bernestein)، «رالف برنستاین» و «یوسی ریزن» (Yossi Razon) تابعیت مضاعف آمریکایی- اسرائیلی دارند و این شرکت همکاری نزدیکی با امپراتوری مالی- تجاری صهیونیستی راکفلر دارد. از جمله کارهای این شرکت، ساخت شعبه اصلی بانک اسرائیلی «hapoalim» در نیویورک است. این شرکت یک شعبه در سرزمین‌های اشغالی و ثبت شده در اسرائیل به نام «Israel by the Sea» دارد که همان طور که گفته شد سال‌هاست در سرزمین‌های اشغالی مجموعه‌هایی چون هتل و ویلاهای لوکس و ساختمان‌های مجلل دیگر می‌سازد. طاهباز علاوه بر ساخت‌وساز در آمریکا و رژیم صهیونیستی، مدیریت توسعه قمارخانه‌‌های آمریکا را هم در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.
 

سرنوشت اموال و دارایی‌های مظلومین و قاسمی
دادستان کل کشور با اشاره به همکاری مطلوب دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی اموال وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی گفت: این دستگاه‌ها فهرست‌های گسترده‌ای از اموال را ارسال کرده‌اند و همچنان به دنبال شناسایی دیگر اموال پراکنده این افراد هستند. حجت‌الاسلام منتظری در گفت‌وگو با میزان، در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت اموال و دارایی‌های وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی با اشاره به اینکه تحقیقات و محاکمه همه متهمان این پرونده هنوز به اتمام نرسیده و ادامه دارد، اظهار کرد: از آنجا که اموال این افراد بسیار گسترده بود، توسط قاضی مربوط و با همکاری دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی شناسایی می‌شود و حجم قابل توجهی از اموال آنها نیز شناسایی شده است. وی افزود: اموال، زیاد و پراکنده بود لذا نیاز است بررسی جامعی درباره اموال هر دو محکوم انجام شود که در همین زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد. منتظری ادامه داد: بر اساس رای دادگاه، اموالی که از محل ارتکاب جرم محکومین نیز تحصیل شده مصادره و به نفع بیت‌المال ضبط خواهد شد.


Page Generated in 0/0064 sec