printlogo


کد خبر: 202453تاریخ: 1397/9/10 00:00
ضمن اذعان به عدم ارائه راه حل عملیاتی از سوی 3 کشور اروپایی برای حفظ برجام
عباس عراقچی: باید به اروپا فرصت دهیم

نفر دوم تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای با 1+5 طی روزها و هفته‌‌های اخیر مرتبا در حال دادن این هشدار به اروپایی‌هاست که به مرور حضور ایران در برجام توجیه و موضوعیتی نخواهد داشت و اروپایی‌ها باید تعلل و وقت‌کشی را کنار گذاشته و به تعهدات‌شان عمل کنند.
به گزارش «وطن‌امروز»، عباس عراقچی که پس از برجام، بر اساس تغییرات ساختاری وزارت امور خارجه، ارتقای مقام یافته و حالا به عنوان معاون سیاسی، نفر دوم وزارت امور خارجه دولت حسن روحانی است، اخیرا در مواضعی صریح تاکید کرده است که اروپایی‌ها در ارائه تضمین به ایران برای انجام تعهدات‌شان در برجام ناتوان هستند و از سوی دیگر مواهب و فواید برجام برای ایران نیز در حال نزدیک شدن به صفر است. از همین رو او معتقد است ادامه این مسیر، منجر به مرگ برجام خواهد شد و تنها عامل برای جلوگیری از مرگ این توافق هسته‌‌‌ای، ارائه راهکارهای عملی اروپا برای انجام تعهداتش در برجام است. عراقچی البته بلافاصله اذعان کرده است که اروپایی‌ها تاکنون هیچ راهکار عملی برای ارائه تضمین به ایران برای انجام تعهدات‌شان در برجام ارائه نکرده‌‌‌اند. با وجود اذعان و اقرار عراقچی به وضعیت فعلی، اما او همچنان می‌گوید باید به اروپایی‌ها زمان بیشتری داده شود(!) عراقچی در حالی می‌گوید باید باز هم به اروپایی‌ها وقت داده شود که چند ماه قبل تصریح کرده بود ارائه بسته تضمین‌‌های اروپا به ایران پس از 13 آبان عملا بی‌فایده خواهد بود!
عراقچی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری کیودوی ژاپن گفت: می‌دانیم اروپا برای منزوی کردن ایران تحت فشار آمریکاست اما خیلی مهم است که برجام بین ایران و طرف‌‌های دیگر حفظ شود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: «مزایای اقتصادی برجام برای ایران کاهش یافته است»، اگر این وضعیت ادامه یابد این توافق به «مرگ» نزدیک خواهد شد و تلاش‌‌های اروپا برای حراست از آن دیگر نتیجه‌بخش نخواهد بود. وی با اشاره به اینکه در این‌باره، تصمیم‌‌‌گیری برعهده اروپاست، ادامه داد: اتحادیه اروپایی باید روند تعاملات تجاری با ایران را تضمین کند، زیرا زمان به سرعت در حال سپری شدن و صبوری ما رو به پایان است.
SPV توخالی است؟
در حالی که دولت حسن روحانی و مقامات وزارت امور خارجه از ارائه تضمین‌ها و راهکارهای عملی اروپا برای انجام تعهدات‌شان در برجام (یا همان SPV) می‌گویند اما تاکنون نشانه‌ای از ارائه این تضمین‌ها و راهکارها به ایران مشاهده نشده است، البته عراقچی در مصاحبه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد رسما اذعان کرد اروپایی‌ها تاکنون راهکار عملی برای انجام تعهدات‌شان در برجام به ایران ارائه نکرده‌اند.
عراقچی درباره راهکارهای عملیاتی اروپا اظهار کرد: تلاش اروپا برای ایجاد سازوکار مالی به‌رغم فشارهای فزاینده آمریکا ادامه دارد. از آنجا که در جریان تلاش‌‌های آنها هستیم به نظرمان باید فرصت بیشتری به اروپایی‌ها داده شود، هرچند این فرصت بی‌پایان نخواهد بود. عراقچی همچنین گفت به دلیل «حساسیت موضوع» نمی‌تواند خبرها درباره کشورهای میزبان سازوکار ویژه مالی اروپا را تایید کند، چراکه آمریکایی‌ها به دنبال بستن همه راه‌ها هستند و از هم‌اکنون، فشارهای‌شان را بر کشورهایی که برای ایجاد این سازوکار تلاش می‌کنند، شروع کرده‌اند.
معاون سیاسی ظریف در ادامه تصریح کرد: «اتحادیه اروپایی تاکنون راه‌حل عملیاتی برای تعامل با ایران ارائه نکرده ولی از آنجا که ما را در جریان تلاش‌‌های خود قرار می‌دهند، تصورمان این است که باید به اروپایی‌ها فرصت بیشتری داده شود، البته این فرصت بی‌پایان نخواهد بود».
به گزارش باشگاه خبرنگاران، عراقچی درباره سازوکار ویژه کشورهای اروپایی برای حفظ برجام و تامین منافع اقتصادی ایران گفت: سازوکار ویژه مالی یکی از موضوعات کنونی مذاکره ما با کشورهای اروپایی است، آنها در تلاش هستند این سازوکار را تشکیل بدهند تا یک نظام دریافت و پرداخت برای تعاملات اقتصادی ایران ایجاد شود.
وی در ادامه اعلام کرد به دلیل حساسیت موضوع نمی‌تواند هیچ یک از شایعات و گفته‌‌های موجود درباره کشورهای میزبان سازوکار ویژه مالی ایران با اروپا را تایید کند چون آمریکایی‌ها در عمل ثابت کرده‌‌اند به دنبال بستن همه راه‌‌های موجود هستند و فشارهای‌شان را بر همه کشورهای اروپایی که تلاش دارند با این سازوکار، کار کنند، از اکنون شروع کرده‌اند.
عراقچی درباره نوع تعامل اروپایی‌ها با ایران درباره برجام نیز اظهار کرد: ما تاکنون اراده سیاسی در کشورهای اروپایی را شاهد بوده‌‌‌‌‌ایم و نشانه‌ای نداریم که خلاف این اراده باشد، البته آنها هنوز موفق نشده‌‌اند راه‌حل‌‌های عملیاتی مورد نیاز برای منافع ایران را در برجام طراحی و عملیاتی کنند. ما شاهد هستیم که فشارهای آمریکا بسیار زیاد است و گره‌‌های فنی و حقوقی که بر سر این راه وجود دارد، بسیار جدی است و اروپایی‌ها در حال تلاش برای باز کردن این گره‌ها هستند. آنها تاکنون نتوانسته‌‌اند راه‌حل‌‌های عملیاتی معرفی کنند اما ما هم قرار نیست تا ابد صبر کنیم، حتما در زمان خود، تصمیمات مقتضی را خواهیم گرفت اما اکنون چون در جریان تلاش‌‌‌هایی که انجام می‌دهند هستیم و آنها ما را در جریان این تلاش‌ها قرار می‌دهند، تصور ما این است که باید فرصت بیشتری داده شود تا اروپایی‌ها بتوانند این راه‌حل‌ها را عملیاتی کنند اما آنها هم باید بدانند این فرصت چندان زیاد نیست و حتما بی‌پایان نخواهد بود.
عراقچی در ادامه این گفت‌وگو همچنین اظهار کرد: تلاش ایران و اعضای باقیمانده در برجام این است که این توافقنامه حفظ شود، اراده سیاسی در همه اعضا وجود دارد اما حفظ برجام منوط به آن است که توازن در آن برقرار باشد و خواسته‌ها و منافع اقتصادی ایران از برجام تامین شود. ما اکنون با کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا آن قسمت از مزایای اقتصادی برجام هم دوباره تا حد امکان تامین شود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مذاکرات با اروپایی‌ها و همچنین روسیه و چین به عنوان بقیه اعضای برجام از نزدیک ادامه دارد، جلسات کارشناسی و جلسات در سطوح بالا با این کشورها وجود داشته است و ملاقات‌ها و دیدارهای دوجانبه هم به صورت مرتب وجود دارد.


Page Generated in 0/0071 sec