printlogo


کد خبر: 202456تاریخ: 1397/9/10 00:00
وقتی حسن روحانی به شعار موشک‌ها رسید
اصلاح غلط انتخاباتی
گزارش «وطن امروز» از تناقض روحانی در انتقاد از اقدام ضداسرائیلی سپاه در سال 96 و بیان اظهارات قاطع علیه رژیم صهیونیستی در سال 97

گروه سیاسی: حسن روحانی، رئیس‌جمهور هفته گذشته در اظهاراتی کم‌سابقه به تندی به رژیم صهیونیستی و آمریکا تاخت و اسرائیل را رژیم جعلی و غده سرطانی نامید.
به گزارش «وطن امروز»، روحانی روز شنبه گذشته 3 آذرماه، در بخشی از سخنانش در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، یکی از آثار شوم پس از جنگ دوم جهانی را تشکیل غده سرطانی در منطقه خاورمیانه دانست و گفت: تشکیل این غده سرطانی بر این مبنا بود که غرب مدعی بود به ملت‌ها و حتی به دولت‌هایی که بسیاری از آنها دست‌نشانده‌شان بود اعتماد ندارد و باید قدرت دست‌نشانده خود را در منطقه مستقر کند که صددرصد گوش به فرمانش باشد و منافع غرب را در منطقه حساس خاورمیانه تضمین کند. وی خاطرنشان کرد: چطور یک رژیم جعلی به نام اسرائیل در منطقه تشکیل شد و چطور ملت بزرگ و تاریخی فلسطین از خانه‌های خود رانده و آواره شدند و سالیان دراز مورد قتل و غارت صهیونیست‌ها در منطقه قرار گرفتند؟ مشکل کجاست؟ روحانی تأکید کرد: اگر آمریکا به برخی کشورهای منطقه راست می‌گوید و اعتماد دارد، چرا می‌گوید حفظ رژیم فلان کشور را برای امنیت رژیم صهیونیستی لازم دارد؟ این سخن بدان معناست که همه چیز در منطقه در گرو یک مسأله می‌چرخد و آن حفظ صهیونیست‌ها و قدرت ظالمانه آنها در منطقه است و در این راستا هر کاری هم بکنند آزاد هستند، چرا که قبل از تشکیل رژیم مجعولی به نام اسرائیل، آمریکا و انگلیس ابتدائاً برای خود حق وتو ایجاد کرده‌اند. وی همچنین خطاب به سران کشورهای اسلامی گفته بود: امروز راهی جز اتحاد و یگانگی وجود ندارد و بی‌تردید اگر متحد شوید در برابر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به پیروزی خواهید رسید.
اظهارات روحانی که منطبق بر مبانی انقلاب و سیاست‌های جمهوری اسلامی است، همانطور که پیش‌بینی می‌شد خیلی سریع واکنش‌های حامیان رژیم صهیونیستی را برانگیخت. در این راستا وزیر خارجه آمریکا اواسط هفته گذشته در بیانیه‌ای که وزارت خارجه این کشور منتشر کرد، در واکنش به اظهارات روحانی نوشت: «روحانی رئیس‌جمهوری ایران بار دیگر خواستار نابودی اسرائیل شده است. او از اسرائیل به عنوان غده سرطانی و رژیم جعلی یاد کرد. چنین اظهاراتی شعله‌های تنش را در منطقه تشدید می‌کند». مایک پمپئو افزود: «روحانی در یک کنفرانس بین‌المللی درباره وحدت اسلامی، مسلمانان را در سراسر جهان تشویق کرد تا علیه ایالات متحده، متحد شوند. این یک گام خطرناک و غیرمسؤولانه است که انزوای ایران را عمیق‌تر می‌کند!» سخنگوی اتحادیه اروپایی نیز به سخنان «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران درباره رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و از این رژیم حمایت کرد. سخنگوی اتحادیه اروپایی طی بیانیه‌ای، سخنان روحانی ضد رژیم صهیونیستی را «غیرقابل قبول» خواند و بر تعهد اتحادیه اروپایی نسبت به این رژیم تاکید کرد. صدراعظم اتریش نیز در توئیتر خود به این اظهارات واکنش نشان داد و نوشت: «من اظهارات اخیر رئیس‌جمهور روحانی علیه اسرائیل را به شدیدترین نحو محکوم می‌کنم. تردید درباره حق موجودیت اسرائیل یا درخواست برای نابودی اسرائیل قطعا غیرقابل قبول است»!
علاوه بر اینها، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنشی خشمگینانه به اظهارات روحانی که اسرائیل را «غده سرطانی» خاورمیانه خوانده بود، از جامعه بین‌الملل خواست ایران را در معرض تحریم‌های بیشتری قرار دهد.
بنیامین نتانیاهو گفت: «اسرائیل خوب می‌داند چگونه از خود در برابر رژیم ایران دفاع کند. فراخوان روحانی برای نابودی اسرائیل بار دیگر به کشورهای جهان نشان داد باید رژیمی را که تهدید جهانیان است، در معرض تحریم‌های بیشتری قرار دهند».
انتخابات یادتان هست؟
اظهارات حسن روحانی در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که رژیم صهیونیستی را مجعول و غده سرطانی نامیده و خواستار اتحاد کشورهای اسلامی در مقابل آن شده بود، در شرایطی بیان شد که او سال گذشته در جریان دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در یک اظهارنظر قابل تأمل و غیرقابل انتظار، سپاه را متهم به کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای کرد و گفت: «برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را بر هم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را بر هم بزنند!»
اشاره روحانی به شلیک یک موشک بالستیک بود که به زبان عبری سخن امام راحل در خصوص نابودی اسرائیل روی آن نوشته شده بود و دیگری هم رونمایی از 2 شهر موشکی در اعماق چندصدمتری زمین بود که موجب شگفتی و آشفتگی مقامات غربی و آمریکایی شد و خشم و عصبانیت رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر آن را به همراه داشت. نکته جالب توجه اینکه در آن مقطع رسانه‌های غربی و اسرائیلی برخلاف هفته گذشته از مواضع غیرمسؤولانه روحانی به وجد آمده و از این «خودزنی» رئیس‌جمهور و انتقاد بی‌سابقه از توان دفاعی کشور، استقبال آشکاری نشان دادند! سخنان روحانی در این زمینه حتی به تیتر روزنامه‌های صهیونیستی تبدیل شد. «جروزالم پست» در این رابطه نوشت: «در جریان مناظره، روحانی بدون نام بردن، تندروها را متهم کرد که برای ضربه زدن به برجام تلاش می‌کنند و به آزمایش موشکی سال ۲۰۱۶  سپاه پاسداران اشاره کرد که در آن جمله «اسرائیل باید محو شود» به عبری روی موشک‌های آزمایش‌شده نوشته شده بود. پایگاه خبری اسرائیلی «آروتز شِوا» نیز نوشت: «روحانی به پیام‌های ضداسرائیلی حمله کرد». روزنامه «تایمز آو ایزرائیل» نیز اظهارات روحانی درباره موشک را اینگونه بازتاب داد: «در یک انتقاد نادر از سپاه پاسداران، روحانی تصمیم به نوشتن پیام‌های ضداسرائیلی روی موشک‌های بالستیک را زیر سوال برد». اظهارات روحانی در خصوص جملات نوشته شده روی موشک‌ها در سال گذشته از سوی رسانه‌های سعودی چون العربیه و الشرق‌الاوسط نیز با استقبال مواجه شد.
همه جا پای برجام در میان است!
مقایسه 2 موضع‌گیری متفاوت روحانی در سال‌های 96 و 97 این سوال را ایجاد می‌کند که تفاوت میان درج شعار «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» روی موشک‌های سپاه با «جعلی و غده سرطانی نامیدن رژیم صهیونیستی» توسط رئیس‌جمهور چیست که روحانی به فاصله یک سال، اولی را محکوم و دومی را سال بعد با صدای رسا اعلام می‌کند؟! ضمن اینکه نیاز به توضیح نیست که اهمیت اظهارات رئیس‌جمهور که در میان دولت‌ها و رسانه‌های خارجی به عنوان موضع رسمی نظام تلقی می‌شود اساسا قابل قیاس با یک اقدام سپاه نیست. به نظر می‌رسد پاسخ را باید در همان اظهارات روحانی در مناظره انتخاباتی سال گذشته یافت: برجام! دولت‌های یازدهم و دوازهم به اذعان خودشان تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد اعتماد به آمریکا گذاشته و حتی حل مشکل آب خوردن مردم را هم به برجام گره زدند. طبیعی است در سایه این رویکرد، تمام اقدامات و حتی مواضع و اظهارنظرهای رئیس‌جمهور و سایر مقامات دولتی نیز تابعی از همین رویکرد خواهد بود. در نتیجه درج شعار ضد اسرائیلی روی موشک‌های سپاه، مخرب(!) خوانده می‌شود، چون از نگاه دولتی‌ها به برجام آسیب زده است و دیگر روز همان شعار و نظیر آن با صدای بلند توسط رئیس‌جمهور مطرح می‌شود، چون روحانی بیشتر از دیگران به شماره افتادن نفس‌های برجام را می‌شنود. به عبارتی حالا که برجام به احتضار افتاده، شاید حسن روحانی اعمال معذوریت‌ها و محذوریت‌های برجامی را ضروری نمی‌داند و برهمین اساس می‌تواند بدون در نظر گرفتن مواضع گذشته خود، علیه اسرائیل مواضع انقلابی اتخاذ کند. این رویکرد دولت روحانی گویا این روزها درباره برجام اروپایی نیز موضوعیت دارد، چه؛ شاهدیم دولت نه به خلف وعده اروپایی‌ها در ارائه SPV بعد از چند ماه مذاکره اعتراض عملی می‌کند و نه به حملات سریالی به سفارتخانه‌های ایران در پایتخت‌های اروپایی که اتفاقا در سایه سکوت و تماشای پلیس این کشورها رخ داده است. در این فضا دولت حتی به بازداشت غیرقانونی و چندماهه دیپلمات دارای مصونیت دیپلماتیک خود در آلمان نیز اعتراض قابل توجهی نشان نمی‌دهد، چون ممکن است مذاکرات برجامی با اروپا به مخاطره بیفتد! با این حال دور از انتظار نیست در آینده نزدیک و پس از آشکار شدن ناتوانی اروپا و اتمام بازی برجام اروپایی، روحانی محافظه‌کاری‌های برجامی خود را تمام کرده و این بار درباره دشمنی‌های مکرر اروپا بویژه ماجرای دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌های ایران در اروپا، مواضع انقلابی بگیرد!


Page Generated in 0/0085 sec