printlogo


کد خبر: 202464تاریخ: 1397/9/11 00:00
رؤسای پلیس فتا آخرین پرونده‌‌های حوزه فضای سایبر را تشریح کردند
انهدام باند باسابقه جعل مدارک دانشگاهی

گروه اجتماعی: رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا از شناسایی و دستگیری سرشاخه اصلی و اعضای باند جعل مدارک دانشگاهی خبر داد.
به گزارش تسنیم، سردار سیدکمال هادیانفر با اعلام خبر بازداشت سرشاخه اصلی و اعضای باند جعل مدارک دانشگاهی و مهارتی، درباره جزئیات این خبر اظهار داشت: این متهمان به همت همکاران در پلیس فتای خراسان رضوی، مقام قضایی و کارشناس هیأت نظارت و ارزیابی مدارک دانشگاهی، شناسایی و دستگیر شدند. رئیس پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: سرنخ‌ها حاکی از ادامه فعالیت برخی اعضای این باند در سایر استان‌ها بود که با تلاش شبانه‌روزی و پیگیری‌های مستمر، یکی دیگر از اعضای این باند در شهرستان نوشهر و 3 نفر نیز در استان اصفهان شناسایی و دستگیر شدند.
شروع جرائم از سال 90
وی تصریح کرد: این افراد از طریق فعالیت گسترده تبلیغاتی در فضای مجازی با ادعای صدور مدارک دانشگاهی و مهارتی و انواع تأییدیه‌های جعلی برای تقویت رزومه مهاجرت و استخدام، اعتماد کاربران و افراد متقاضی را جلب کرده بودند و از این راه کلاهبرداری می‌کردند. هادیان‌فر افزود: متهم اصلی با سوءاستفاده از سوابق کاری گذشته خود (معاون قبلی یکی از مؤسسات آموزشی)، پس از کناره‌گیری از شغل با تأسیس شرکت به همراه فرزند و عروسش از سال 90 تاکنون در زمینه صدور مدارک تحصیلی فعالیت داشته است. وی با بیان اینکه متهم اصلی تاکنون مدارک تحصیلی زیادی را برای متقاضیان از دیپلم تا دکترا در قبال دریافت مبالغی حدود 5 الی 75 میلیون ریال صادر کرده، گفت: در همین باره تحقیقات پلیس برای تعیین رقم دقیق کلاهبرداری و تعداد مدارک جعل شده ادامه دارد.
لزوم تأیید وزارت علوم
رئیس پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: هرگونه مدرک تحصیلی یا گواهینامه مهارت شغلی بدون تأیید وزارت علوم  معتبر نیست و پیگرد قانونی دارد، بنابراین از شهروندان تقاضا داریم قبل از هرگونه ثبت‌نام و واریز وجه، از مورد تأیید بودن آن مرکز توسط وزارت علوم آگاهی یافته و در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش دهند.
افزایش کلاهبرداری‌ کانال‌های صیغه‌یابی
علاوه بر این رئیس پلیس فتای تهران نسبت به افزایش کلاهبرداری‌ از طریق کانال‌ها و سایت‌‌های صیغه‌یابی هشدار داد. سرهنگ تورج کاظمی درباره استفاده از عکس‌های اشخاص برای تبلیغات در فضای مجازی یا استفاده از آنها برای پروفایل آی‌دی‌های غیرحقیقی، گفت: با توجه به اینکه این موارد جزو حریم خصوصی است، بر این اساس در صورتی که شاکی خصوصی اعلام شکایت کند، پلیس با مجوز مرجع قضایی می‌تواند در این قضیه وارد شود.
 وی با بیان اینکه این موارد در شبکه‌های مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام مشاهده شده است،‌ گفت: مواردی از این دست داشتیم اما گسترده نیست و تعداد اندکی در این زمینه به ما مراجعه‌ کرده‌اند. رئیس پلیس فتای تهران درباره تبلیغات فروش شارژ ارزان و کلاهبرداری‌هایی که از این طریق می‌شود، گفت: متاسفانه این نوع کلاهبرداری‌ها با روش‌های گوناگون از جمله خرید شارژ ارزان، صیغه‌یابی، دوست‌یابی و ماهواره جیبی انجام می‌شود.
 این نوع صفحات جهت سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی اشخاص اقدام می‌کنند و متاسفانه بشدت کلاهبرداری از طریق این نوع صفحات در حال گسترش است و ما هر چه برخورد می‌کنیم باز هم ادامه دارد. سرهنگ کاظمی خاطرنشان کرد: دستگیری‌های متعددی در این زمینه در ماه‌های گذشته داشتیم. همچنین با بانک‌ها مکاتباتی داشتیم تا ان‌شاءالله بتوانیم این حوزه را تحت کنترل قرار دهیم.


Page Generated in 0/0066 sec