printlogo


کد خبر: 202491تاریخ: 1397/9/11 00:00
اخبار

انتشار ارزیابی سیا این بار در وال‌استریت ژورنال
بن‌سلمان از سال پیش  دنبال قتل خاشقجی بود!
تنها یک روز پس از آنکه روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای نسبت به نادیده گرفته شدن قتل جمال خاشقجی توسط کاخ سفید هشدار داد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بخش دیگری از یافته‌های خود درباره دست داشتن ولیعهد سعودی در این جنایت را به مطبوعات درز داد. مدیران سیا این بار یک روزنامه‌نگار آمریکایی سرشناس حوزه دیپلماسی را برای جدیدترین افشاگری‌ها درباره محمد بن‌سلمان در راستای تقابل درون حاکمیتی موجود با رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب کردند. بدین ترتیب «وارن پی استروبل» دبیر سابق بخش دیپلماتیک شرکت اطلاعاتی- رسانه‌ای بزرگ کانادایی تامپسون رویترز، شرکت مادر خبرگزاری مشهور رویترز در گزارشی که در نخستین ساعات روز شنبه اول دسامبر روی تارنمای یک روزنامه سابقا حامی ترامپ  قرار گرفت، اطلاعاتی جدید درباره پیگیری نزدیک قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط ولیعهد سعودی منتشر کرد. در این گزارش وال استریت ژورنال  که استروبل مدعی شده مستند به اطلاعات ردیابی در ارزیابی محرمانه سازمان سیا و همچنین دیگر اطلاعات مخفیانه‌ای است که خود گردآوردی کرده، فاش شده است: «بن‌سلمان در ساعات پیش و پس از قتل خاشقجی دست‌کم 11 پیام را به نزدیک‌ترین مشاور خود که بر تیم قاتل جمال خاشقجی نظارت داشت، ارسال کرده است».
به نوشته او، گزارش‌های اطلاعاتی‌ای وجود دارد که تصدیق می‌کند ولیعهد سعودی از آگوست 2017 (مرداد 1396) به دستیاران خود سپرده بود اگر تلاش‌هایش برای تشویق خاشقجی به بازگشت به عربستان موفق نبود، «می‌توانیم او  را بیرون از عربستان فریب داده و ترتیب کارها را بدهیم». بدین ترتیب استروبل ارزیابی دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده از این سخنان را «آغاز عملیات سعودی‌ها علیه خاشقجی» دانسته و می‌نویسد: سازمان سیا با «اطمینان متوسط تا بالایی» به این نتیجه رسیده که محمد بن‌سلمان، «شخصا» خاشقجی» را «هدف گرفته و احتمالا دستور مرگ وی را داده است».
نخستین بار حدود 2 هفته پیش بود که روزنامه واشنگتن‌پست که روزنامه‌نگار مقتول عربستانی ستون‌نویسش بود، بخش‌هایی از ارزیابی اطلاعاتی سازمان سیا درباره نقش بن‌سلمان در قتل او را منتشر کرد؛ گزارشی که طبق اعلان رسمی دفتر لنگلی، به استماع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و سایر مقامات کنگره نیز رسیده است. بر این اساس رصد پیام‌های الکترونیکی و تماس تلفنی میان محمد بن‌سلمان و سعود القحطانی، مشاور ویژه‌اش و مسؤول اجرایی تیم ترور 15 نفره  خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول نشان می‌دهد او همزمان با شکنجه و قتل روزنامه‌نگار مزبور در تماس مستقیم با بن‌سلمان بوده است. ترامپ نخست در سخنانی با زیر سوال بردن ارزیابی سیا تلاش کرد با عبارت مشهور «ممکن است که وی (بن‌سلمان) چنین کاری کرده باشد  و ممکن است چنین نکرده باشد» خود را به آن راه بزند اما اواسط هفته گذشته در مصاحبه مطبوعاتی جدیدی مجبور شد اصل نتیجه‌گیری سازمان‌های اطلاعاتی را تایید کند. برخورد بی‌تفاوت او در قبال دوست صمیمی‌اش بن‌سلمان، در اجلاس اخیر جی 20 در بوئنوس‌آیرس نیز حکایت از توجیه شدن او توسط چپل، رئیس سیا داشت.


خط‌ونشان حزب‌الله به صهیونیست‌ها
حزب‌الله لبنان با انتشار یک پیام ویدئویی که جمعه منتشر شد به صهیونیست‌ها هشدار داده فکر حمله به لبنان را از سر بیرون کنند، اگرنه پشیمان خواهند شد. در این فایل ویدئویی که عنوان «اگر گستاخی کنید پشیمان می‌شوید» برای آن انتخاب شده، بخش‌هایی از سخنان سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با زیرنویس عبری منتشر شده است. سیدحسن تأکید کرده حزب‌الله هرگونه حمله به لبنان را پاسخ خواهد داد. این فیلم، رزمندگان حزب‌الله لبنان را در حال نشانه‌گیری به سمت اهداف رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد. فیلم همچنین حاوی تصاویری از برخی اماکن حساس رژیم صهیونیستی مانند پالایشگاه‌ها، پایگاه‌های نیروی هوایی، مقر رآکتور هسته‌ای دیمونا و قرارگاه ارتش رژیم صهیونیستی در تل‌آویو است.
 


Page Generated in 0/0056 sec