printlogo


کد خبر: 202508تاریخ: 1397/9/11 00:00
مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه بی‌ثبات‌سازی عراق را تصویب کرد!
فتنه بی‌فایده بین برادران!

گروه سیاسی: مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد. بر‌اساس این طرح، آمریکایی‌ها با متهم کردن ایران به بی‌ثبات‌سازی عراق، به دنبال تحریم و تحت فشار قرار دادن نیروهای مقاومت در عراق هستند.
به گزارش «وطن امروز»، بر اساس این طرح دولت آمریکا بنا بر تشخیص خود، مقامات ایرانی را به بهانه بی‌ثبات کردن صلح در عراق، تحریم می‌کند. این طرح از آن جهت عجیب و یک نوع بدعت در تحریم‌ها علیه ایران است که حالا به بهانه کشورهای ثالث، آمریکایی‌ها اقدام به تحریم ایران و افزایش فشار اقتصادی می‌کنند! آن هم کشوری مانند عراق که بر اساس اذعان مقامات این کشور، ایران نقش کلیدی در تامین امنیت این کشور در مقابله با داعش داشته است.
با این حال اما وضعیت به گونه‌ای است که اکنون آمریکایی‌ها شرایط را برای افزایش تحریم‌های ایران به هر بهانه‌ای فراهم می‌بینند.
بر اساس این گزارش، بهانه جدید، متهم کردن ایران به بی‌ثبات‌سازی عراق است. مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رسانده که با متهم کردن ایران به بر هم زدن صلح در عراق، خواستار تحریم این کشور شده است. به گزارش فارس، این طرح که «جلوگیری از بی‌ثبات‌سازی ایران در عراق» نام گرفته خواستار «اعمال تحریم علیه آن دسته از اشخاص ایرانی است که صلح یا ثبات عراق یا حکومت عراق را تهدید می‌کنند». مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه گذشته این طرح را به تصویب رساند. «آدام کیسینجر» تهیه‌کننده اصلی طرح قبل از تصویب آن، در صحن مجلس نمایندگان گفت: «از زمان سرنگونی حکومت صدام، ایران به دنبال دستیابی به نفوذ در عراق از طریق مانع‌تراشی در تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ثبات در آن کشور و منطقه بوده است». طرح «کیسینجر»، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف به معرفی تحریم علیه همه اشخاص خارجی‌ای می‌کند که طبق تشخیص او اقدامات آنها ثبات در عراق یا حکومت این کشور را تهدید می‌کند. این مصوبه مجلس نمایندگان هنوز به قانون تبدیل نشده است و برای تبدیل شدن به قانون، دیگر شاخه قانونگذاری کنگره آمریکا، یعنی مجلس سنا باید طرح موازی آن را به تصویب برساند. در مرحله بعد، رئیس‌جمهور آمریکا باید مصوبه کنگره را امضا کند.
فتنه کسب و کار آمریکا
در کنار تداوم سیاست فشار بر ایران به هر بهانه‌ای در واشنگتن، موضوع مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا از آن جهت قابل تامل است که ایران و عراق در سال‌های اخیر روابط بسیار دوستانه و برادرانه‌ای داشته و دارند. بویژه پس از حمایت دوستانه و برادرانه ایران از عراق در مقابله این کشور با تروریسم تکفیری، روابط و مناسبات میان 2 کشور به حد بسیار مطلوبی رسیده است. از سوی دیگر، میزبانی عراق از زوار اربعین حسینی باعث شده این روابط برادرانه در کنار مفاهیم ارزشی و اعتقادی، موجب تقویت اشتراکات فرهنگی میان مردم 2 کشور شود. 
سفر اخیر برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به ایران و اظهارات او در دیدار با رهبر انقلاب بخوبی فضای مناسبات میان 2 کشور را نشان می‌دهد.
برهم صالح در ملاقات با رهبر انقلاب، دیدار با رهبر انقلاب اسلامی را افتخاری بزرگ دانست و گفت: من با یک پیام صریح و آشکار به تهران آمده‌ام مبنی بر اینکه عوامل و عناصر پیونددهنده‌ 2 ملت ایران و عراق، ریشه در تاریخ دارد و غیرقابل تغییر است. رئیس‌جمهور عراق با اشاره به مذاکرات خود در تهران، خاطرنشان کرد: ما به دنبال گسترش بیش از پیش همکاری‌ها در همه زمینه‌ها و ارتقای آن به سطحی هستیم که در شأن روابط اجتماعی و فرهنگی و مصالح مشترک 2 ملت باشد. برهم صالح، خدمت به زائران حسینی در اربعین را افتخاری برای دولت و ملت عراق دانست و با تأکید بر اینکه عراق کمک‌ها و حمایت‌های ایران را در دوران مبارزه با استبداد صدامی و در دوران مبارزه با تروریسم تکفیری فراموش نخواهد کرد، افزود: ما حکمت و عقلانیت و تدبیر مرجعیت را یک نعمت بزرگ برای ثبات و آرامش و پیشرفت عراق می‌دانیم. وی مهم‌ترین اولویت مسؤولان عراقی در دوران جدید را بازسازی و احیای زیرساخت‌ها، مبارزه با فساد، ارائه خدمات مناسب به مردم عراق، اصلاحات داخلی و تقویت اتحاد ملی برشمرد و تأکید کرد: ما بنا داریم عراق را به یک کشور قوی در منطقه تبدیل کنیم و امید داریم بتوانیم از همکاری‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی برای بازسازی عراق، بیش از گذشته بهره‌مند شویم.
از سوی دیگر، تمایل ایران و عراق برای افزایش سطح مبادلات تجاری 2 کشور به 20 میلیارد دلار که در دیدار حسن روحانی و برهم صالح بر آن تاکید شد نیز نشان می‌دهد فصل جدیدی از همکاری‌های اقتصادی 2 کشور همسایه آغاز شده است. یعنی پس از اتحاد 2 کشور علیه تروریسم و با توجه به زمینه‌ها و اشتراکات فرهنگی گسترده، اکنون با افزایش سطح همکاری‌های تجاری و مشارکت گسترده ایران در روند بازسازی عراق، شاهد استحکام بی‌سابقه روابط 2 همسایه مهم و قدرتمند در شمال غرب آسیا هستیم.
در چنین شرایطی اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران آن هم به بهانه‌ای مضحک یعنی بی‌ثبات‌سازی عراق، نه‌تنها اقدامی برای جلوگیری از تداوم این روند دوستانه میان 2 کشور همسایه است، بلکه زمینه را برای بهانه‌جویی و سنگ‌اندازی در مسیر مشارکت ایران در بازسازی اقتصادی و سیاسی عراق فراهم می‌کند. کارشناسان معتقدند این اقدام آمریکایی‌ها مصداق بارز جرزنی‌های این کشور پس از شکست در پروژه بی‌ثبات‌سازی عراق توسط گروهک‌های تکفیری دست‌ساز است. آمریکایی‌ها در حالی ایران را متهم به بی‌ثبات‌سازی عراق می‌کنند که بر اساس اظهارات صریح دونالد ترامپ، داعش و تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه دست‌ساز هیلاری کلینتون بوده‌اند و وزیر اسبق خارجه آمریکا در دولت اوباما، از آنها برای تضعیف کشورهای منطقه سوءاستفاده کرده است.
تلاش برای تخریب مقاومت
مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران در حالی است که این کشور پیش از این و پس از چشیدن طعم ضرب شست مقاومت عراق در تلافی حمله عوامل آمریکا به کنسولگری ایران در بصره، طرح تحریم عوامل مقاومت در عراق را کلید زده بود. اواخر شهریورماه امسال 3 سناتور آمریکایی طرحی را برای ارائه در کنگره آمریکا آماده کردند که خواستار تحریم جدید ایران با عنوان جلوگیری از «نفوذ فزاینده ایران» در عراق بود. همان زمان خبرگزاری رویترز به ارزیابی این طرح پرداخت و نوشت: «قانون تحریم نایب‌های تروریستی ایران» عملا بازوهای تروریستی جمهوری اسلامی را در عراق هدف گرفته است. این طرح در واقع اقدامی از سر ناچاری یا اصطلاحا جرزنی‌های پس از شکست آمریکا از مقاومت در عراق بود. در جریان حمله به کنسولگری ایران در بصره، تنها به فاصله چند ساعت پس از این اقدام، عراقی‌ها تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد عوامل حمله به کنسولگری ایران، دیدارهایی با سرکنسول آمریکا در بصره داشته‌اند اما به فاصله کمتر از یک روز 3 خمپاره به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد اصابت کرد تا آمریکایی‌ها این هشدار را دریافت کنند که حتی در امن‌ترین نقطه بغداد نیز ضریب امنیت آنها پایین است. آمریکایی‌ها البته پس از آن ناچار شدند کنسولگری خود در بصره را تعطیل کنند و این در حالی است که کنسولگری ایران در بصره تنها چند روز پس از حمله اشرار وابسته به آمریکا، با حضور عشایر و اقوام بصره آغاز به کار کرد تا مشخص شود از نظر مردم عراق، دوست و دشمن آنها چه کسانی هستند.

یار ایران در روزگار تحریم‌ها
مقامات دولت جدید عراق می‌گویند قدردان اقدامات ایران در روزهای سخت مقابله با تروریست‌‌های تکفیری هستند. دولت جدید عراق حداقل تاکنون نشان داده است می‌خواهد در عمل این قدردانی را نشان دهد. بر همین اساس عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در روز نخست آغاز به‌کار کابینه‌‌‌‌اش تصریح کرد کشورش هرگز بخشی از تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران نخواهد شد. پس از این اظهارات عبدالمهدی، مقامات عراقی وارد رایزنی‌‌های گسترده‌ای با آمریکایی‌ها شدند تا عراق در زمره کشورهایی که از اجرای تحریم‌‌های ایران مستثنا شده قرار گیرد. در نهایت آنها موفق به این کار شدند. خبر خوب دیگر در این‌باره نیز حذف دلار از مناسبات و مبادلات تجاری میان 2 کشور بود. یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در این‌باره تاکید کرد دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق حذف شده و تجارت با یورو، ریال و دینار انجام می‌شود. آل‌اسحاق درباره چگونگی مبادله پول بین ایران و عراق گفت: معاملات دلاری بین ایران و عراق حذف شده و بیشتر مبادلات با ارزهای یورو، ریال و دینار عراق انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از مبادلات بین صادرکنندگان ایرانی با تجار عراقی به شکل تهاتر کالا یا توافقی است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که چه میزان از مبادلات تجاری ایران و عراق از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود، اظهار کرد: با وجود حجم ۸ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و عراق، انتقال پول بین 2 کشور از طریق بانک‌ها بسیار کم است. آل‌اسحاق به بیان موانع هر 2 طرف برای تاسیس بانک مشترک پرداخت و گفت: حل مسائل بانکی باید جزو اولویت‌‌های اصلی اقتصاد ایران باشد زیرا در بدترین شرایط ۸ میلیارد دلار تجارت با عراق داریم. وی، عراق را دومین کشور از نظر تجارت با ایران بعد از چین عنوان کرد و توضیح داد: صادرات ایران به عراق بسیار متفاوت از صادرات به چین است زیرا بیشتر صادرات ایران به چین را محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد ولی تجار ایرانی از رب گوجه‌فرنگی تا مصالح ساختمانی به عراق صادر می‌کنند که اشتغالزایی بالایی دارد.


Page Generated in 0/0065 sec