printlogo


کد خبر: 202522تاریخ: 1397/9/12 00:00
حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اهداف و دستاوردهای سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را تشریح کرد
ائتلاف اسلامی علیه تحریم

گروه سیاسی: سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی هفته گذشته با حضور نمایندگانی از بیش از 50 کشور اسلامی در تهران برگزار شد. در جریان این کنفرانس که میهمانانی در سطح رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق برخی کشورهای اسلامی هم حضور داشتند،  نشست‌های کمیسیون‌‌های تخصصی متعددی نظیر کمیسیون حقوق‌بشر، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون اتحادیه جهانی علمای مقاومت، کمیسیون حمایت از مقاومت یمن و... با حضور و سخنرانی چهره‌‌های سیاسی و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی از کشورهای اسلامی برگزار شد. حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمود نبویان، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی درباره اهداف، دستاوردها و برخی جزئیات این کنفرانس با «وطن‌امروز» گفت‌وگو کرده است.
معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره اهداف برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: ابتدا باید تبیین کرد که چه ضرورتی وجود دارد در شرایط اقتصادی فعلی که با تحریم مواجه هستیم و مردم با مشکلاتی در این حوزه روبه‌رو هستند، ما کنفرانس‌‌‌هایی را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم و اینکه هزینه‌‌‌هایی که - ولو کم- برای این کنفرانس‌ها می‌شود اصلا به صلاح هست یا نه؟ من ابتدا ضرورت برگزاری چنین کنفرانس‌‌‌هایی را کمی توضیح دهم؛ نکته اول در این‌باره اینکه، ببینید! ملت بزرگ ایران الان تحت تحریم‌‌های سختی قرار دارد، با این حال اگر ما بتوانیم بین سران کشورهای اسلامی‌ای چون اندونزی، مالزی، ایران، قطر و... وحدت ایجاد کنیم و این کشورها به دشمنانی چون آمریکا اعلام کنند که اگر کشور و ملتی مانند ملت ایران را تحریم کردید، ما هم شما را در 2 وجه تحریم می‌کنیم؛ اول اینکه نفت و گاز به شما نمی‌فروشیم. طبیعتا اگر کشورهای اسلامی نفت نفروشند، قیمت آن به صدها دلار می‌رسد و غربی‌ها دیگر نمی‌توانند اقتصاد خود را پیش ببرند. وجه دوم این تحریم‌ها هم می‌تواند تحریم واردات کالاهای صنعتی از کشورهای غربی و آمریکا باشد. اگر چنین وحدتی میان کشورهای اسلامی ایجاد شود، آمریکا دیگر جرأت می‌کند ملت ایران را تحریم کند؟  حجت‌الاسلام نبویان در همین راستا افزود: نکته دوم این است که بسیاری از مشکلات فعلی ما ناشی از تغییرات نرخ دلار است که باعث می‌شود به مردم فشار بیاید. از طرف دیگر چین که یکی از قطب‌‌های اقتصادی دنیاست، با حدود 30 کشور روابط مالی دوجانبه برقرار کرده است. حالا چرا ما همچنان در مبادلات مالی خود با کشورهای دیگر از دلار استفاده می‌کنیم؟ همانطور که اتحادیه اروپایی در مقابل دلار، یورو را به‌وجود آورد، کشورهای اسلامی هم می‌توانند با هم متحد شوند، دلار را کنار گذاشته و در مبادلات خود از پول مشترک استفاده کنند. در صورت تحقق این مهم، دیگر با بالا و پایین شدن قیمت دلار، اوضاع اقتصادی کشور و مردم ما دستخوش تغییر نخواهد شد.  وی در ادامه با اشاره به تبادلات صنعتی و تکنولوژی میان کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته سوم هم به این بازمی‌گردد که رفاه مملکت زمانی محقق می‌شود که تکنولوژی وارد کشور شود. کشورهای اسلامی هر کدام به بخشی از سطح تکنولوژی دست پیدا کرده‌اند، با این حال اگر ما بتوانیم یک اتحادیه نخبگانی در حوزه تکنولوژی و صنعت ایجاد کرده و زمینه مبادلات تکنولوژیک این کشورها با یکدیگر را فراهم کنیم، به دنبال آن صنعت و رفاه نیز وارد کشور خواهد شد.
به گفته حجت‌الاسلام نبویان، نکته چهارم در ضرورت وحدت میان کشورهای اسلامی این است که زمانی که کشورهایی چون یمن و سوریه یا خود ایران در زمان دفاع‌مقدس درگیر جنگ می‌شوند، اگر اتحاد میان کشورهای اسلامی وجود داشته باشد و به دنیا اعلام شود کشورهای اسلامی یک ارتش واحدی مانند ناتو دارند، در آن صورت دیگر کشوری جرأت حمله به یک کشور اسلامی را نخواهد داشت.
معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب همچنین تاکید کرد: اگر ملت ایران می‌خواهد از تحریم‌‌های اقتصادی نجات پیدا کند، اگر می‌خواهد فشارهای ناشی از تغییر قیمت دلار از بین برود، اگر می‌خواهد به تکنولوژی و رفاه برسد و اگر می‌خواهد امنیت داشته و کشوری جرأت حمله به ایران را نداشته باشد، راهش ایجاد وحدت بین کشورهای اسلامی است. اصلا مجمع جهانی تقریب فقط برای همین منظور، یعنی تقویت ملت عزیز ایران این کنفرانس و کارهای مشابه آن را صورت داده است. ما مطمئن هستیم با وحدت کشورهای اسلامی می‌توانیم از تحریم‌های ظالمانه نجات ‌یافته و اقتصاد خود را رونق دهیم؛ اینکه امروز ما بتوانیم کالاهای خود را به کشورهای اسلامی صادر کنیم و در مقابل کالاهای موردنیاز خود را از کشورهای اسلامی وارد کنیم، نشانه خوبی برای تحقق یک اقتصاد پویا و قدرتمند است.
شکست تلاش آمریکا برای انزوای ایران
حجت‌الاسلام نبویان در بخش دیگری از این گفت‌وگو، تلاش‌‌های آمریکا برای انزوای ایران را یادآور شد و گفت: آمریکا امسال می‌خواست ایران و این کنفرانس را با فشارهای مختلف و متعدد منزوی کند اما بیش از 100 کشور اسلامی به ایران و این کنفرانس آمدند. سال‌‌های قبل ما برای اینکه مثلا 100 میهمان داشته باشیم به تعداد 2 برابر آن دعوت می‌کردیم تا تعداد میهمانان مدنظر ما بیایند اما امسال قریب به اکثریت میهمانان دعوت شده، دعوت ما را پذیرفتند و به ایران آمدند. این نشان‌دهنده عظمت ملت ایران است و اینکه دشمنان نمی‌توانند این عظمت را انکار کنند.  به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، برگزاری این کنفرانس و حضور گسترده میهمانان خارجی در آن نشان داد ایران را نمی‌توان منزوی کرد و تلاش‌‌های آمریکا در این راستا به شکست انجامیده است.
منظور ما از وحدت شیعه و سنی چیست؟
حجت‌الاسلام نبویان در ادامه این گفت‌وگو، ضمن نقد برخی رویکردها در موضوع وحدت، قرائت صحیح از این مهم را تبیین کرد. وی در این‌باره گفت: برخی تفکرات و فرقه‌ها مانند شیعه انگلیسی اینطور تبلیغ می‌کنند که منظور از وحدت یعنی شیعیان دست از شیعه بودن خود بردارند. از آن طرف هم تسنن آمریکایی می‌گوید مراد از وحدت این است که برادران سنی دست از سنی بودن خود بردارند یا اینکه ایران می‌خواهد همه را شیعه کند! مراد ما از وحدت اما این نیست که کسی دست از شیعه بودن یا سنی بودن خود بردارد. جهان اسلام 8 مذهب را مورد تایید قرار داده است. در این راستا مراد ما از وحدت این است که هر کسی باید بر مذهب و اعتقاد خود باقی بماند و اگر هم کسی می‌خواهد از مذهب خود دست بردارد امری فردی بوده و منوط به تحقیقات علمی و عمیق است. ما اساسا داعیه اینکه بخواهیم همه را شیعه کنیم نداشته و نداریم.  وی در همین راستا افزود: مسأله این است که بیش از 90 درصد مباحث و موضوعات بین مذاهب اسلامی نظیر اعتقادات و احکام مشترک است. خب! چرا باید روی اختلافات تمرکز کنیم؟ بنده برای نمونه 2 مورد از مشترکات را عرض می‌کنم. یکی که خیلی مهم است بویژه برای ملت ایران اینکه علاوه بر قرآن، قبله و... که همه می‌دانند، حب به اهل‌بیت هم جزو مشترکات همه مذاهب اسلامی است. هیچ مذهب و فرقه‌ای از مسلمانان نیستند که مودت به اهل‌بیت(ع) نداشته باشند. همین موضوع می‌تواند موجب شود زمینه برای وحدت بیشتر مسلمانان مورد توجه قرار گیرد.
می‌خواهیم خواص جوامع اسلامی را همراه کنیم
معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین برخی جزئیات کنفرانس امسال وحدت اسلامی را تشریح کرد. وی در این زمینه با بیان اینکه بیش از 50 درصد شرکت‌کنندگان در کنفرانس وحدت امسال، چهره‌‌های جدیدی بودند که سابقه حضور در این کنفرانس را نداشتند، تصریح کرد: ترکیب میهمانان این کنفرانس به این صورت بود که هم چهره‌‌های سیاسی، هم نخبگان حوزوی و هم نخبگان دانشگاهی در کنفرانس وحدت حضور داشتند.  به گفته حجت‌الاسلام نبویان، چهره‌‌های سیاسی حاضر در کنفرانس وحدت امسال شامل بسیاری از وزرای فعلی و سابق کشورهای اسلامی و حتی رؤسای‌جمهور و نخست‌وزیران این کشورها بود. در این راستا می‌توان به چهره‌‌‌هایی چون حامد کرزی از افغانستان و نوری مالکی از عراق اشاره کرد.  در میان نخبگان حوزوی هم برخی مفتیان بزرگ اهل‌سنت را در این کنفرانس داشتیم. رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریب در همین راستا گفت: ما اگر بتوانیم خواص جوامع اسلامی را در مقوله وحدت توجیه کنیم، این خواص توانایی آن را دارند که مردم کشورهای خود را در این زمینه با خود همراه کنند. مردم کشورهای اسلامی اگر در زمینه وحدت توجیه شوند، در آن صورت حتی اگر دولت‌ها هم بخواهند راهی دیگر بروند، نخواهند توانست و مجبورند از افکار عمومی خود تبعیت کنند.
رابطه با آمریکا عزت نمی‌آورد
حجت‌الاسلام نبویان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد از رویکرد عربستان در اعتماد به آمریکا خاطرنشان کرد: شما عربستان سعودی را ببینید! 110 میلیارد دلار پول ریخته در حلقوم شرکت‌‌های اسلحه‌ساز آمریکایی. علاوه بر آن 450 میلیارد دلار هم با آمریکا قرارداد بسته تا به‌اصطلاح از او محافظت شود. چرا؟ چون جهان اسلام از آموزه‌‌های قرآنی فاصله گرفته است. قرآن می‌فرماید رابطه با آمریکا و اسرائیل ممنوع. محبت به اینها ممنوع. همکاری با اینها هم ممنوع. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ» این آیه بدین معناست که ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دشمن من و دشمن اسلام و دشمن خودتان را ولی بر خود نگیرید و به آنها محبت نکنید. همکاری نکنید. همچنین رهبری و هژمونی آنها را نپذیرید. بر همین اساس است که رابطه با آمریکا و اسرائیل عزت نمی‌آورد، ذلت می‌آورد. عربستان این همه به آمریکا پول داده ولی ترامپ به بن‌سلمان می‌گوید گاو شیرده!


Page Generated in 0/0182 sec