printlogo


کد خبر: 202524تاریخ: 1397/9/12 00:00
آمریکا از برجام خارج شده اما می‌گوید بر اساس قطعنامه 2231 ایران نباید آزمایش موشکی انجام دهد
استدلال‌های کدخداطور!

7 ماه پس از خروج آمریکا از برجام که در واقع نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (موسوم به قطعنامه تایید برجام) بود، وزیر خارجه این کشور شامگاه شنبه مدعی آزمایش یک موشک بالستیک میان‌برد از سوی ایران شد و آن را موجب نقض قطعنامه 2231 خواند!
به گزارش «وطن امروز»، از زمان اعلام ترامپ مبنی بر خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه امسال، تحریم‌های ضدایرانی این کشور در 2 مرحله به اجرا درآمد. رویکردی که به صراحت نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بود. ۲۹ تیرماه ۹۴ توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 در شورای امنیت به رأی گذاشته شد که با تصویب آن در آن شورا تبدیل به قطعنامه ۲۲۳۱ شد. به دنبال تصویب این قطعنامه، هر 6 قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه کشور شده بود ملغی شد.
با این حال در شرایطی که تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها نقض صریح این قطعنامه بود، آمریکایی‌ها در مقاطع مختلفی ایران را به نقض قطعنامه 2231 متهم کردند(!) در تازه‌ترین مورد از این رویکرد متناقض آمریکا، مایک پمپئو شنبه‌شب با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: ایران بتازگی موشک بالستیکی با برد متوسط را آزمایش کرده که قادر به حمل چند کلاهک است. برد این موشک به گونه‌ای است که امکان هدف قرار دادن بخش‌هایی از اروپا و سراسر خاورمیانه را ممکن می‌سازد!
نکته جالب توجه در بیانیه پمپئو اما ادعای او مبنی بر نقض قطعنامه 2231 از جانب ایران است! پمپئو در این باره مدعی شد: این آزمایش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (موسوم به قطعنامه تأیید برجام) را نقض می‌کند!
مایک پمپئو در بیانیه ضدایرانی خود می‌افزاید: ما اینگونه اقدامات ایران را محکوم می‌کنیم و از این کشور می‌خواهیم فوراً همه فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای را متوقف کند.
سال گذشته نیز نیکی هیلی، نماینده وقت ایالات متحده در سازمان ملل متحد، مدعی نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران شده بود. اظهارات او پس از شلیک موشک توسط حوثی‌ها از یمن به سوی عربستان‌سعودی ابراز شد.
همچنین اسفندماه سال گذشته، یک روز پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت، در رابطه با عملکرد ایران در یمن توسط روسیه، آمریکا و متحدان اروپایی آن طی بیانیه‌ای از ایران خواستند «فورا هر اقدامی که ناسازگار با قطعنامه شورای امنیت یا در نقض آن است را متوقف کند».
ادعاهای مکرر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مبنی بر نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت توسط ایران در حالی است که مهرماه امسال دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند حکم موقت خود را در پرونده شکایت از آمریکا به دلیل بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد و گفت تحریم‌ها جان شهروندان ایرانی را به خطر انداخته است. دیوان لاهه همچنین از دولت آمریکا خواست تا صدور حکم نهایی، موانع صدور اقلام بشردوستانه به ایران را برطرف کند.
از سوی دیگر قطعنامه 2231 شورای امنیت با لحنی غیرالزام‌آور تنها از ایران خواسته موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. ایران نیز بارها تصریح کرده هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌ است.
واکنش ایران به ادعای پمپئو
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، تاکید کرد: هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برنامه موشکی یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است. به گزارش مهر، بهرام قاسمی در همین راستا اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.
وی تاکید کرد: هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.
قاسمی خطاب به وزیر خارجه آمریکا افزود: جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یکجانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه‌تنها آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه و تحریم می‌کنید.
 


Page Generated in 0/0060 sec