printlogo


کد خبر: 202534تاریخ: 1397/9/12 00:00
با بازگشت مدیرعامل مورد تأیید
کارگران هفت‌تپه مشغول کار شدند
یکی از کارگران هفت‌تپه در گفت‌وگو با «وطن امروز»: به خاطر هدرنرفتن محصولات به کارخانه بازگشتیم

گروه اقتصادی: کارگران هفت‌تپه دیروز بعد از نزدیک به 30 روز اعتصاب خیابانی با تغییر مدیرعامل شرکت، خودشان تصمیم گرفتند به سر کار بازگردند. کیومرث کاظمی، مدیرعامل جدید هفت‌تپه کسی است که تا قبل از سال 94 و دولتی شدن این مجموعه مدیر آنجا بوده و به نوعی انتخاب کارگران محسوب می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، کارگران هفت‌تپه در یک ماه گذشته به دلیل عدم پرداخت 4 ماه حقوق ماهانه، خصوصی‌‌سازی اشتباه، مدیریت ناکارآمد، مشخص نبودن خدمات دوران بازنشستگی و از همه مهم‌تر فرار رئیس هیات‌مدیره شرکت دست به اعتصاب زدند. حالا اما با پرداخت 2 حقوق معوق و تغییر مدیرعامل دوباره به سر کار بازگشتند. آنطور که کارگران اعلام کرد‌ه‌اند دلیل بازگشت به کار آنها احتمال نابودی 8 هزار هکتار نیشکر تحت کشت که حالا آماده برداشت شده و اگر این اتفاق رخ ندهد احتمال از بین رفتن محصول هست عنوان شده است. یکی از کارگران با این شرط که نامش مطرح نشود در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: بازگشت ما به کار به دلیل حفظ صنعت نیشکر کشور است. وی افزود: در زمان 8 سال جنگ کارگران هفت‌تپه با وجود بمباران باز هم سر کار می‌آمدند. از همین شرکت 57 نفر به دلیل ممارست برای خدمت و در راه حفظ صنعت کشور شهید شدند، پس بازگشت کارگران با وجود تمام سختی‌ها موضوع عجیبی نیست. این کارگر افزود: در این 10 سال بلایی سر صنعت نیشکر آوردند که هزار دشمن خارجی نمی‌توانست با ما و این صنعت انجام دهد، چه کسی پاسخگوی این بحرانی است که پس از خصوصی‌سازی روی داده است. وی درباره حضور مدیرعامل جدید در شرکت گفت: آقای کاظمی انسان کاربلدی است و می‌تواند به این شرکت خدمت کند، همه کارگران به او ایمان دارند اما مساله اینجاست که هنوز نمایندگان سهامداران متواری در شرکت رفت و آمد دارند و شاید نگذارند مدیرعامل جدید براحتی خدمت کند. وی در آخر خاطرنشان کرد: خواسته اول و آخر صنفی کارگران بازگشتن شرایط شرکت به پیش از خصوصی‌سازی است که امیدواریم مسؤولان با نگاه درست به بحران صنعت نیشکر این موضوع را محقق کنند. این کارگر با تاکید بر اینکه بازگشایی و آغاز به کار، به معنای حل مشکلات و دستیابی به مطالبات کارگران نیست، اظهار داشت: کارگران هفت‌تپه مطالباتی دارند از جمله پرداخت معوقات، انعقاد قرارداد کار با ۱۵۰۰ کارگر روزمزد، تعیین تکلیف وضعیت کارخانه و پرداخت سنوات همکاران بازنشسته که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.
بخش دیگر معوقات کارگران پرداخت می‌شود
بر این اساس کریم یاوری، نماینده وزیر کار در رسیدگی به مشکلات کارگران کشت و صنعت نیشکر هفته‌تپه گفت: به دنبال تأکید وزیر کار درباره پیگیری مشکلات کارگران کشت و صنعت هفت‌تپه و با توجه به واریز 2 ماه از حقوق معوقه آنها و همچنین پیگیری سایر خواسته‌های قانونی این کارگران از طریق مسؤولان استانی و مسؤولان وزارتخانه، امروز ۱۱ آذرماه(دیروز) تمام کارگران این کارگاه به محل کار خود مراجعه کردند و فعالیت کار و تولید را از سر گرفتند. وی با اشاره به تغییر مدیریت در این کارگاه اظهار امیدواری کرد با بازگشت کارگران و همچنین استقرار مدیریت جدید و اورهال کردن شرکت، استحصال شکر از نیشکر از سر گرفته شود و کارگران بزودی بتوانند مابقی مطالبات خود را دریافت کنند. عدنان غزی، فرماندار شهرستان شوش نیز از آغاز به کار مجدد شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه و بازگشت کارگران به این شرکت خبر داد.
80 درصد کارگران وضعیت معیشتی خوبی ندارند
مدیرعامل جدید شرکت نیشکر هفت‌تپه چند ساعت پس از انتخاب خود به این سمت ضمن حضور در کارخانه در بین کارگران گفت: هفت‌تپه از هر چیزی دیگر برای من مهم‌تر است و همه بدانند این شرکت خانه دوم همه ما است. کیومرث کاظمی افزود: مالک و مسؤولان استانی و شهرستانی از من خواستند مسؤولیت این شرکت را بپذیرم و با کمال میل پذیرفتم پس همه با هم باید برای رفع مشکلات کارخانه و شکوفایی آن کمک کنیم. وی اظهار داشت: با اختیار تام مدیریت کارخانه را برعهده گرفتم و فقط در خرید و فروش این شرکت ورود نمی‌کنم لذا اگر کسی نمی‌‎خواهد ادامه کار دهد و کارشکنی بکند جایش در شرکت نیست. مدیرعامل جدید شرکت نیشکر هفت‌تپه با بیان اینکه 80 درصد کارگران شرکت از لحاظ معیشتی وضعیت خوبی ندارند، افزود: صداقت را سرلوحه اقدامات خود قرار خواهم داد و از حقوق حقه کارگران و مدیران پشتیبانی خواهم کرد. وی گفت: کارگران به فکر برداشت نیشکر باشند و به تامین حقوق پرسنل کمک کنند.
بر این اساس شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال 1341 و با هدف بهره‌برداری از باغات نیشکر اهواز شروع به کار کرد و بخش قابل‌توجهی از نیاز شکر کشور را تامین می‌کند. طبق آخرین لیست بیمه‌ای که توسط این واحد صنفی ارسال شده 3067 نفر در آن شاغل هستند که در زمان بهره‌برداری و کاشت تعداد آنها به 5‌هزار نفر می‌رسد. اراضی زیر کشت هفت‌تپه بیش از 12 هزار هکتار برآورد می‌شود که البته تا قبل از شروع خصوصی‌سازی رقم آن2 برابر بوده است. از سال 94 این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد که پس از آن مشکلات فراوانی برای کارگران و این صنعت رخ داد.  
 


Page Generated in 0/0065 sec