printlogo


کد خبر: 202537تاریخ: 1397/9/12 00:00
اخبار

تکذیب دلار 8 هزار تومانی در بودجه 98
دلار در بودجه سال آینده  ۵ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود
گروه اقتصادی: دلار 8 هزار تومانی در بودجه 98 تکذیب شد و عضو هیات‌رئیسه مجلس از دلار 5 هزار و 200 تومانی خبر داد. به گزارش «وطن‌امروز»، چند روز پیش برخی گمانه‌زنی‌ها از دلار 8 هزار تومانی در بودجه 98 خبر می‌داد و همه رسانه‌ها این خبر را پوشش دادند اما دیروز یک منبع آگاه اعلام کرد دلار 8 هزار تومانی تکذیب می‌شود. اگر دلار 8 هزار تومانی صحت داشت به معنای افزایش بیش از 100 درصدی نرخ ارز در بودجه 98 نسبت به بودجه سال جاری بود و پیام بسیار بدی به بازار می‌داد. دیروز معصومه آقاپورعلیشاهی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: دلار در بودجه سال آینده، ۵‌هزار و ۲۰۰ تومان می‌شود و روزانه یک‌میلیون و ۲۰۰ بشکه نفت به فروش می‌رسانیم. وی افزود: تا جایی که می‌دانم قرار نیست بودجه سال آینده با دلار 8 هزار تومان باشد و براساس اطلاعاتی که دارم قرار است نرخ دلار را 5 هزار و 200 تومان ببندند و میزان فروش نفت یک میلیون و 200 بشکه در روز در نظر گرفته می‌شود. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه هر بشکه نفت را 60 دلار برآورد کرده‌اند، بیان داشت: این میزان محقق نمی‌شود، باید این نرخ تغییر پیدا کند؛ این میزان تامین نمی‌شود. نظر شخصی بنده این است که  نمی‌توان هر بشکه نفت را 60 دلار به‌فروش رساند و نباید بودجه سال 98 را خوشبینانه تدوین کرد. وی ادامه داد: فاجعه این است که بودجه‌ها را خوشبینانه می‌نویسیم در حالی که محقق نمی‌شود، در واقع هزینه‌ها اتفاق می‌افتاد اما درآمدها محقق نمی‌شود و هر سال با کسری بودجه مواجه هستیم و تلنبار این کسری‌ها باعث تورم افسارگسیخته در جامعه می‌شود.
افزایش درآمدهای مالیاتی خودزنی اقتصادی است
آقاپورعلیشاهی در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به شرایط اوراق مشارکت در بودجه سال 98، بیان داشت: در شرایط فعلی برای سال‌های 98 و 99 دولت نباید هیچگونه اوراقی را منتشر کند، سررسید همین اوراقی که الان داریم برای شهریو 99 است؛ حداقل برای دولت بعدی نباید اجازه افزایش بدهی بدهیم. این نماینده مجلس افزود: به نظر من افزایش مالیات در واقع سوراخ کردن کشتی اقتصاد است. فشار آوردن به بنگاه‌های اقتصادی و افزایش مالیات در واقع خودزنی اقتصادی در داخل کشور است. وی با تاکید بر اینکه دولت باید جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد اما فشار به بخش مالیاتی کشور خودزنی اقتصادی است، گفت:  در شرایط فعلی با توجه به مسائلی که رخ داده است و کاهش ارزش پولی را شاهد بوده‌ایم، می‌تواند فرصتی باشد برای افزایش صادرات غیرنفتی تا از بازار 15 کشور همسایه استفاده کنیم.


خیمه تورم 40 درصدی  روی 6 استان
بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌ها در آبان 97 نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه ۶ استان که جزو استان‌های محروم کشور هستند بالای ۴۰ درصد است. به گزارش «وطن‌امروز»، شاخص کل برای خانوارهای کشور در آبان به 8/147 رسید که نسبت به مهرماه 6/2‌درصد افزایش نشان می‌‌دهد. بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی با 3/4 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم مربوط به استان همدان با 4/1 درصد افزایش است.
از سوی دیگر، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان (6/42 درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (8/28 درصد) است، یعنی خانوارهای ساکن استان سیستان‌وبلوچستان به طور متوسط 7/7 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط 1/6 درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان ١٣٩٦ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌‌‌اند. براساس این آمارها، تورم نقطه به نقطه استان‌‌های سیستان‌وبلوچستان، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری و خراسان‌شمالی بالای ۴۰‌درصد بوده است. همچنین بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان لرستان (2/19 درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (2/12 درصد) است. شکاف نرخ تورم 12 ماهه استان‌ها در آبان 7 درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.


Page Generated in 0/0073 sec