printlogo


کد خبر: 202565تاریخ: 1397/9/12 00:00
بررسی وضعیت چند بازنشسته باقیمانده در ورزش
آخرین مقاومت

از اواسط تابستان ۹۷ با تصویب قانون جدید منع به کارگیری بازنشستگان در نهادهای دولتی، فدراسیون‌های ورزشی هم دچار چالش بزرگی شدند. در ابتدا نام حدود ۱۳ رئیس فدراسیون به عنوان بازنشسته در رسانه‌ها منتشر شد اما در ادامه و بعد از ابلاغ قانون ۱۰ تن از این روسا در لیست نهایی بازنشسته‌ها قرار گرفتند. در این میان بعد از ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها در ۲۴ شهریورماه و در شرایطی که ۲ ماه مهلت برای اجرای آن تعیین شده بود، وزارت ورزش توانست با هماهنگی‌ای که ایجاد کرد تغییرات را در ۷ فدراسیون رقم بزند. هندبال، ناشنوایان، هاکی، سه‌گانه، قایقرانی، چوگان و جودو در ماه‌های اخیر دچار تغییرات شدند و الان با سرپرست اداره می‌شوند تا انتخابات ریاست برای آنها دوباره برگزار شود.
اما در ۳ فدراسیون دیگر که پیش‌بینی تغییرات می‌شد، هنوز روسای بازنشسته روی صندلی خود حضور دارند و وضعیت‌شان به صورت شفاف مشخص نشده است. فوتبال، والیبال و کاراته با وجود گذشت تاریخ ۲۴ آبان‌ماه هنوز با همان روسای قبلی اداره می‌شوند؛ اگرچه مهلت پایانی برای اجرای کامل قانون بازنشسته‌ها ۱۵ آذرماه عنوان شده است. این ۳ رئیس فدراسیون سعی می‌کنند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مجوز ادامه فعالیت خود را حداقل تا پایان دوره ۴ ساله ریاست‌شان به دست آورند. البته در این میان مهدی تاج توانسته این مجوز را بگیرد و اختلاف او با وزارت ورزش در حال حاضر بر سر اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال است. همچنین باید به مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم به عنوان یکی دیگر از مدیران بازنشسته تاثیرگذار اشاره کرد که او نیز وضع مشخصی ندارد. حتی مجمع باشگاه پرسپولیس هم باعث نشد تکلیف گرشاسبی مشخص شود و او نیز چند روز دیگر بیشتر برای تعیین وضعیت خود وقت ندارد.
مهدی تاج؛ اختلاف بر سر هیأت‌رئیسه
بدون شک در میان تمام فدراسیون‌هایی که روسای آنها بازنشسته بودند، این فدراسیون فوتبال بود که بعد از کش‌وقوس‌های فراوان مهدی تاج در جلسه‌ای که با وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک داشت، توانست آنها را به ماندنش قانع کند. صالحی امیری بعد از این جلسه تاکید کرد که تاج با استفاده از ماده ۶۰ قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌تواند در سمت خود باقی بماند. در واقع رئیس فدراسیون فوتبال بخوبی از این ظرفیت قانونی استفاده کرد و ماندنش آنطور که پیداست تا پایان دوره ۴ ساله ریاستش قطعی شده است؛ اگرچه فشار فیفا و AFC هم در این تصمیم‌گیری بی‌تاثیر نبود. حالا اتفاقی که باعث تنش و اختلاف میان وزارت ورزش و مهدی تاج شده، موضوع بازنشستگانی است که در هیات رئیسه فدراسیون مشغول به کار هستند. هم وزیر ورزش و هم رئیس کمیته ملی المپیک بعد از رضایت دادن به ماندگاری مهدی تاج تاکید کردند دیگر اعضای هیات رئیسه که بازنشسته هستند، باید پست‌های خود را ترک کنند. محمدرضا ساکت، علی کفاشیان، وحید بهاروند، فریدون اصفهانیان و محمود اسلامیان جزو بازنشسته‌های هیات رئیسه فدراسیون به شمار می‌روند که حاضر نیستند پست خود را ترک کنند و فدراسیون و وزارت ورزش هم به راه‌حل مشترکی در این باره نرسیده‌اند.
احمد ضیایی؛ استناد به قوانین FIVB
همچنین رئیس فدراسیون والیبال که هنوز یک سال نیست کار خود را در این فدراسیون آغاز کرده، جزو مخالفان سرسخت تصویب قانون بازنشستگی به حساب می‌آید. او اعتقاد دارد حداقل اگر قرار به اجرای چنین قانونی است باید به روسای فدراسیون‌ها مهلت بدهند تا پایان دوره ۴ ساله خود به
فعالیت‌شان ادامه دهند و در دوره بعدی حق نام‌نویسی در انتخابات را نداشته باشند. احمد ضیایی در این مدت به قوانین فدراسیون جهانی استناد کرده که حق هیچ‌گونه دخالت داخلی را به ارگان‌های دولتی نمی‌دهد. از طرفی رئیس فدراسیون والیبال که دارای مدرک کارشناسی ارشد است، با ۲۸ سال خدمت بازنشسته شده و هم‌اکنون به دنبال آن است نامه بازگشت به کار خود را بگیرد تا بتواند تا ۳۵ سال به خدمت خود ادامه دهد.
محمدصادق فرجی؛ بن‌بست در مذاکرات
دیگر رئیس بازنشسته‌ای که هنوز پست خود را ترک نکرده، محمدصادق فرجی است. رئیس فدراسیون کاراته که حدود ۲ سال از ریاستش در این فدراسیون می‌گذرد، می‌خواست راهی که مهدی تاج رفته را برود. او با استفاده از قانون ایثارگری درخواست داد تا بتواند مجوز ادامه کارش را در فدراسیون کاراته بگیرد اما گویا در این راه به بن‌بست خورده است. آنطور که خبر می‌رسد فرجی یک بار قبلا از این بند قانونی استفاده کرده و دیگر نمی‌تواند بازگشت به کار با این قانون داشته باشد. با وضعیت فعلی به نظر می‌رسد ترک فدراسیون کاراته از سوی صادق فرجی قطعی باشد؛ مگر اینکه در چند روز آینده اتفاق خاصی رخ دهد و او بتواند مجوز قانونی را از طریق دیگری به دست آورد.
حمیدرضا گرشاسبی؛ بلاتکلیف‌تر از همیشه
در حالی که به نظر می‌رسید در مجمع باشگاه پرسپولیس تکلیف مدیرعامل بازنشسته این باشگاه مشخص شود، در اتفاقی جالب هیچ صحبت و مذاکره‌ای در مجمع بین وزیر ورزش و گرشاسبی درباره بازنشستگی رخ نداده است. آنطور که مسؤولان وزارت ورزش اعلام کرده‌اند مجمع طبق دستور جلسه پیش رفته و هیچ ارتباطی به انتخاب مدیرعامل جدید نداشته است. مدیرعامل پرسپولیس هم با توجه به قوانین فقط تا ۱۵ آذرماه فرصت دارد وضعیت خود را مشخص کند و به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، وزیر ورزش به فکر انتخاب جانشین برای او باشد. البته گرشاسبی در پایان جلسه شنبه صحبت کوتاهی با سلطانی‌فر داشته و درباره وضعیت خودش مسائلی را جویا شده است که پاسخ مبهمی دریافت کرده است. از آنجایی که گرشاسبی تلاشی هم برای استفاده از بندهای قانونی نکرده، شانس زیادی برای بقا در سمت مدیرعاملی پرسپولیس ندارد.


Page Generated in 0/0064 sec