printlogo


کد خبر: 202571تاریخ: 1397/9/12 00:00
یکجانبه‌گرایی آمریکا در نشست جی 20

گروه بین‌الملل: نشست سران گروه جی 20 شنبه‌شب در بوئنوس‌آیرس، با توجه به تنش‌ها و اختلاف‌نظرهای عمیق میان برخی اعضا بویژه بر سر توافقات مالی، رویکرد تجاری، مناقشات ژئوپلیتیک و موضوعات آب‌وهوایی با انتشار بیانیه‌ای کلی و پرابهام به کار خود پایان داد. کارشناسان بسیاری از هفته‌ها قبل به دلیل مواضع و سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به تاثیرگذاری این نشست مردد بودند. مواضع ترامپ از جمله آغاز جنگ تجاری این کشور با چین و ادامه این جنگ و همچنین خروج از توافق تغییرات آب‌وهوایی پاریس و بی‌اهمیت خواندن آن از جمله مواردی است که چندجانبه‌گرایی را در جهان معاصر تهدید کرده است. در بیانیه پایانی نشست گروه جی 20، بر وجود مشکلات و معضلات تجاری میان اعضا تاکید شده است. این در واقع یک از معدود نکاتی است که همه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس بر سر آن تفاهم دارند. بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان به‌رغم اتفاق نظر درباره وجود مشکلات تجاری، به سرمنشا و یکی از علت‌‌های مهم آن یعنی پراتکشنیسم اشاره‌ای نکردند. 20 اقتصاد بزرگ دنیا در واقع از محکوم کردن سیاست‌های حمایتی و رویکرد یکجانبه‌گرایانه بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا طفره رفته و آن را نادیده گرفتند. تمام کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، به استثنای آمریکا در بیانیه پایانی بر تعهد خود نسبت به مفاد توافقنامه آب‌وهوایی پاریس تاکید کردند. امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند توافقنامه پاریس غیر قابل بازگشت و تجدیدنظر است. این درحالی است که در بخشی از بیانیه که به تغییرات آب‌وهوایی اختصاص دارد آمریکا ضمن اعلام مخالفت با سند پاریس، تاکید کرده است استفاده از همه فناوری‌ها و منابع موجود انرژی را با لحاظ همه مسائل زیست‌محیطی مدنظر دارد و موافق «رشد اقتصادی، دسترسی به منابع انرژی و امنیت است».
 

اردوغان: حرف بن‌سلمان درباره خاشقجی را قبول ندارم
موضوع پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول، بر حضور محمد بن‌سلمان در همایش رهبران گروه 20 سایه افکنده. این موضوع به اعتبار عربستان و ولیعهد این کشور در غرب نیز آسیب رسانده است. بسیاری این شاهزاده جوان را آمر اصلی قتل این روزنامه‌نگار می‌دانند. رئیس‌جمهور ترکیه، شنبه در پایان نشست گروه 20 در آرژانتین در جمع خبرنگاران گفت سعودی‌ها با تحقیقات درباره پرونده ترور خاشقجی همکاری کافی نداشته‌اند.
 رجب طیب اردوغان اظهار داشت: ترکیه قصد ندارد به خاندان سلطنتی در عربستان ضرر برساند، در واقع شناسایی عاملان قتل جمال خاشقجی به نفع خود عربستان هم هست. وی افزود: محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی دادستان کل عربستان را برای تحقیق درباره قتل خاشقجی به ترکیه فرستاد اما او هیچ اطلاعاتی به آنکارا ارائه نکرد. وی خاطرنشان کرد، کشورش ادله و شواهدی دارد که نشان می‌دهد خاشقجی در عرض هفت و نیم دقیقه کشته شده و این ادله را به هر کشوری که درخواست کرده از جمله آمریکا، انگلیس و عربستان داده است. اردوغان افزود: این گفته بن‌سلمان را که نمی‌توان به ادعایی ثابت نشده کسی را در قتل خاشقجی متهم کرد قبول ندارم. او بعد از دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد موضع‌گیری بن‌سلمان را درباره این جنایت قبول ندارد. رئیس‌جمهوری ترکیه از عربستان خواست مظنونان قتل خاشقجی را تحویل دهد و همچنین نسبت به محاکمه آنها در عربستان ابراز نارضایتی کرد.
 

نقطه کور آتش‌بس جنگ تجاری آمریکا و چین
رؤسای جمهور آمریکا و چین سرانجام پس از چندین ماه تنش بر سر تعرفه‌های تجاری، با یکدیگر توافق کردند. کاخ سفید شنبه اعلام کرد واشنگتن و پکن توافق کردند جنگ تعرفه‌‌های مالیاتی را به مدت ۹۰ روز متوقف کنند تا مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا ادامه یابد. این توافق پس از دیدار دونالد ترامپ و شی ‌جین‌پینگ در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین به‌دست آمد. به گفته کاخ سفید، ترامپ توافق کرد تا از ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را اعمال نکند. در مقابل رئیس‌جمهور چین نیز با توقف وضع تعرفه‌های جدید، همچنین با واردات مقدار نامشخص اما قابل‌توجهی از تولیدات آمریکایی در زمینه کشاورزی، انرژی، صنعت و دیگر شاخه‌ها موافقت کرده است. به گفته کاخ سفید، چنانچه گفت‌وگوها میان چین و آمریکا در مهلت ۹۰ روزه به نتیجه نرسد، هر دو طرف توافق کرده‌اند افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها به ۲۵ درصد برسد. این همان نقطه کوری است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران همچنان به آرزو کردن برای برقراری صلحی پایدار میان شی و ترامپ ادامه دهند. ترامپ در ماه سپتامبر بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین ۱۰ درصد تعرفه وضع کرد. او همچنین پکن را تهدید کرد تعرفه‌ها را گسترش داده و ۲۶۷ میلیارد دلار کالای دیگر وارداتی از چین را نیز مشمول تعرفه ‌خواهد کرد. در مقابل چین نیز با وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از آمریکا به این تصمیم ترامپ واکنش نشان داد. وضع تعرفه‌ها و تنش‌های اقتصادی میان 2 کشور سبب شده صندوق بین‌المللی پول هشدار دهد ادامه این روند پیامدهایی خواهد داشت که «همه از آن رنج خواهند برد».
 


Page Generated in 0/0168 sec