printlogo


کد خبر: 202605تاریخ: 1397/9/13 00:00
چهارگوشه

حمله موشکی آمریکا  به ارتش سوریه
با شکست حمله موشکی هفته گذشته صهیونیست‌ها برای هدف قرار دادن موضع نیروهای سوری در دمشق و مناطق مرزی با لبنان و جولان اشغالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آمریکایی‌ها بار دیگر با فعال کردن تروریست‌‌های تحت حمایت‌شان و حملات مستقیم به ارتش سوریه، قصد افروختن شعله‌‌های جنگ شام را دارند. متعاقب هشدار وزیر خارجه روسیه درباره قصد ائتلاف آمریکایی برای ماجراجویی‌‌های جدید علیه امنیت سوریه، طی روزهای گذشته ابتدا باقیمانده تروریست‌‌های جبهه النصره در حماه در شمال غرب این کشور به نیروهای دولتی حمله کردند و  سپس یکشنبه شب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نظامیان اشغالگر آمریکایی در خاک سوریه شانس خود را برای افزایش تنش‌ها آزمایش کردند.
به گزارش مشرق به نقل از یک منبع میدانی، ساعت 22 یکشنبه‌شب حملاتی موشکی توسط نیروهای آمریکایی از پایگاه اشغالی التنف در جنوب استان حمص  علیه مواضع نیروهای ارتش سوریه در مناطق «جبل الغراب» و «الهبله» در حومه شمالی منطقه التنف انجام شد. گزارش‌ها حاکی از شلیک ۱۴ موشک از سامانه موشکی «هیمارس» به سمت مواضع نیروهای سوری است؛ سامانه آمریکایی که پیش‌تر در اردن مستقر بود و خردادماه سال ۹۶ به پایگاه التنف منتقل شد.
در این حملات موشکی آسیبی به نیروهای ارتش سوریه وارد نشد اما به مقرها و تجهیزات ارتش سوریه در حومه شمالی منطقه التنف خسارت‌‌‌هایی وارد آمد. به گفته منابع میدانی، نیروهای اشغالگر آمریکایی به بهانه نزدیک شدن نیروهای گروه سوم پیاده‌نظام ارتش سوریه به حومه منطقه التنف نسبت به حمله موشکی اقدام کردند. پایگاه‌‌های نیروهای اشغالگر آمریکایی در منطقه التنف در جنوب استان حمص به محلی برای آموزش تروریست‌ها تبدیل شده است. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، افسران انگلیسی هم در پایگاه التنف حضور دارند و به صورت مشترک با آمریکایی‌ها، عناصر تروریستی اسود الشرقیه و... را آموزش نظامی می‌دهند. منطقه التنف حدود ۲۴۵ کیلومتر مربع مساحت دارد و یکی از نقاط اتصال بغداد- دمشق محسوب می‌شود.

دوحه روی صادرات گاز متمرکز می‌شود
گران شدن نفت با شوک خروج قطر از اوپک
قطر رسما اعلام کرد با آغاز سال 2019 میلادی از سازمان اوپک خارج می‌شود. به گزارش یورونیوز، وزیر انرژی قطر دیروز توضیح داد که کشورش تنها کمتر از یک ماه دیگر به تعهدات کشورهای عضو اوپک تبعیت خواهد کرد اما از اول ماه ژانویه آتی و با خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت دیگر به توافق‌های فعلی متعهد نخواهد بود.  الکعبی که تنها یک ماه پیش به سمت وزارت انرژی پادشاهی قطر منصوب شده، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت: «پس از بررسی راه‌هایی برای تقویت نقش قطر به لحاظ بین‌المللی و طرح‌ریزی راهبرد بلندمدت این کشور، تصمیم خروج از اوپک گرفته شد». کعبی با عنوان اینکه دولت قطر بامداد دوشنبه مقام‌های اوپک را از این تصمیم خود آگاه کرده،‌ دلیل فنی این تصمیم را چنین اعلام کرد: «ما ظرفیت نفتی زیادی نداریم و واقع‌بین هستیم؛ ظرفیت ما در واقع گاز است».  البته این شیخ‌نشین خلیج‌فارس که بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان محسوب می‌شود همچنان به تولید نفت اما خارج از چارچوب تعهدات اوپک ادامه خواهد داد. وقتی سازمان اوپک در سپتامبر ۱۹۶۰ تشکیل شد، ایران و عربستان سعودی از همان آغاز مهم‌ترین اعضایش بودند و قطر نیز یک سال بعد به عضویت این سازمان درآمد اما عربستان از ژوئن ۲۰۱۷ به بهانه حمایت قطر از تروریسم با این کشور قطع‌رابطه و آن را تحریم کرد و در ادامه متحدان عربی سعودی یعنی امارات، بحرین و مصر نیز به تحریم‌کنندگان قطر پیوستند. بدین ترتیب دوحه در بلوک عربی اوپک بشدت منزوی شد و حالا نیز دلیلی نمی‌بیند که از سیاست‌های نفتی مشترک ریاض تبعیت کند. اما در پی شوک اعلام خروج قطر از اوپک، قیمت جهانی نفت بشدت افزایش یافت. بهای نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه روز دوشنبه به ۶۱ دلار و ۱۴ سنت رسید که نسبت به لحظه بسته شدن بازار در پایان روز کاری جمعه 8/5 درصد افزایش نشان می‌دهد.  قیمت شاخص برنت در پایان هفته گذشته ۵۸ دلار و ۶۸ سنت بود. با وجود این بسیاری از تحلیلگران مبنای اصلی افزایش بهای نفت در نخستین روز کاری بین‌المللی این هفته را تعدیل تنش تجاری میان آمریکا و رقبای تجاری‌اش در جریان دیدارهای حاشیه‌ای نشست گروه ۲۰ در آرژانتین می‌دانند که البته قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی که در هفته‌های پیش کاهش یافته بود، به دلیل شوک وارده از دوحه باز هم افزایش پیدا می‌کند.
 


Page Generated in 0/0059 sec