printlogo


کد خبر: 202619تاریخ: 1397/9/13 00:00
وزیر بهداشت شرایط این روزهای واردات و تولید دارو در کشور را تشریح کرد
داروی ایرانی بخورید و مطمئن باشید

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت با  محکوم کردن دوباره تحریم‌های آمریکا، به مشکل شرکت‌های دارویی برای خرید دارو و انتقال پول به آن سوی مرزهای کشور اشاره کرد و در عین حال از مردم خواست از داروهای تولید داخل حمایت کنند و از کیفیت آن نیز مطمئن باشند.
سیدحسن قاضی‌زاده‌ هاشمی در مراسم رونمایی از 6 محصول دارویی تولید داخل ضمن تبریک روز جهانی معلولان، گفت: امیدوارم دولت و مجلس بتوانند در راستای استیفای حقوق اجتماعی معلولان گام موثری بردارند. به‌ گزارش ایسنا، وی با اشاره به توفیقات در حوزه صنعت دارویی کشور افزود: امروز دستاورد بزرگی را در حوزه تولید داخل محصولات پزشکی شاهد هستیم و به اتکای جوانان و دانشمندان کشور از 6 محصولی که تجاری شده، رونمایی کردیم. آنچه طی 5 سال گذشته از سوی وزارت بهداشت رونمایی شده، قبل از اعلام عمومی در بازار وجود داشته است؛ یعنی محصولی نبوده که آن را به صورت تبلیغاتی رونمایی کنیم و بعد کسی مصرفش نکند، بلکه تمام این محصولات در بازار توزیع شده و مصرف‌کننده و مشتری آن را استفاده می‌کند و سپس رونمایی عمومی می‌شود.
رونمایی از ماده اولیه داروی هپاتیت
هاشمی با اشاره به 6 محصولی که از آنها رونمایی شد، گفت: در بین این محصولات یک شربت خوراکی ژل رویال قرار دارد که برای سالمندان بسیار مناسب است. همچنین پانسمان زخم‌های بیولوژیک نیز در بین آنها وجود دارد. همچنین یک ماده اولیه‌ای که در درمان هپاتیت بسیار مهم است نیز امروز رونمایی شد. ما پیش از این توانسته بودیم دارویی را وارد بازار کنیم که برای درمان هپاتیت استفاده می‌شد و قیمتش از نوع خارجی آن 100 برابر کمتر بود و امروز هم ماده اولیه‌اش را رونمایی کردیم. از طرفی خوشبختانه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز طی چند سال گذشته در حال افزایش بوده است.
دارو هم تحریم است
وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر قرار است با تحریم مقابله کنیم این کار با شعار شدنی نیست، بلکه باید عمل کرد. ما تحریم‌ها را محکوم می‌کنیم، چرا که نوعی جنگ و حمله به منافع یک ملت است؛ بویژه در حوزه‌هایی مانند دارو که جنبه‌ انسانی دارد. آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند دارو تحریم نیست. طی یک ماه گذشته هیچ شرکت دارویی نبوده که بتواند پولش را به آن طرف مرزها بفرستد. البته طبیعی است که وزیر خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال فریب افکار عمومی هستند. البته وجود تحریم‌ها به این معنی نیست که راهکار نداریم. در قرن بیست‌ویکم صحبت از تحریم یک شوخی است و آن هم برای کشوری که دوستان فراوانی در دنیا دارد.
اطمینان از کیفیت داروهای  داخلی
وی با بیان اینکه هیچ‌کس از جنگ و تحریم حمایت نمی‌کند، خاطرنشان کرد:  تنها  افراد مریض و بیمارند که از جنگ و تحریم حمایت می‌کنند و متاسفانه امروز همه این افراد در یک جا جمع شده‌اند. ما برای مقابله با شرایط تحریم باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و این فرصت برای همه اجبار ایجاد می‌کند. بر این اساس مصرف‌کنندگان نیز باید از محصولات داخلی حمایت و استقبال کنند و مطمئن باشند اجازه نمی‌دهیم محصولی وارد بازار شود بدون اینکه استانداردهای لازم را داشته باشد، چرا که بچه‌ها و خانواده‌های مردم مانند خانواده خودمان هستند. بنابراین مردم از کیفیت تولیدات داخل مطمئن باشند. به همین دلیل هم است که از همه طرف ما را متهم می‌کنند که طرفدار وارداتیم. اگر هم در برخی مواقع از واردات حمایت می‌کنیم به این دلیل است که معتقدیم باید محصول مرغوبی در اختیار مردم بگذاریم، چرا که مردم ما را امین خود می‌دانند.
اختصاص 500 میلیون یورو
هاشمی همچنین در پاسخ به پرسشی  درباره برخی شبهات درباره 500 میلیون یورویی که قرار است از صندوق توسعه ملی به حوزه سلامت داده شود، گفت: قرار است 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و با اذن رهبر انقلاب برای جبران بدهی‌های سازمان بیمه سلامت به این سازمان تحویل شود. سازمان بیمه سلامت بدهی‌های گوناگون در حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی، مراکز خدمت‌رسانی و داروخانه‌ها دارد. البته هنوز این مصوبه تبدیل به پول نشده که دارند بر سرش دعوا می‌کنند. وی افزود: رئیس بانک مرکزی به من گفته ابلاغیه‌ای در این باره از صندوق توسعه ملی دریافت شده و مطمئنم نهایت تلاش را می‌کنند تا سریع‌تر این موضوع انجام شود. سازمان مدیریت هم شبهه‌ای در این باره داشت که البته مصوبه جای شبهه ندارد و مشخص است این پول در سقف اعتبارات سال 97 نیست و رهبر انقلاب اجازه دادند علاوه بر اعتبارات 97 این پول به صورت قرض در اختیار دولت قرار گیرد تا بتواند بدهی‌های انباشته را جبران کند که بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی است؛ هر چند ما خودمان از سازمان بیمه سلامت طلب داریم اما اصرارمان این است که ابتدا بدهی‌های دارویی و تجهیزاتی را تسویه کنند.


Page Generated in 0/0286 sec