printlogo


کد خبر: 202625تاریخ: 1397/9/13 00:00
گزارشی درباره پولی‌شدن ورود به طرح زوج و فرد
اداره پایتخت با جیب مردم؟!

محسن پورعرب: زمزمه‌های پولی شدن طرح زوج و فرد از سال آینده خبری است که در روزهای گذشته از زبان برخی مدیران شهری تهران شنیده شده است.
 سال گذشته در همین ایام بود که با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید پایتخت موضوع طرح جدید ترافیک مطرح شد؛ طرحی که بنابر اظهارات مدیران شهری توانسته تا حدی گره‌گشای 2 معضل اساسی شهر یعنی ترافیک و آلودگی هوا باشد. حذف برخی سهمیه‌ها و افزایش هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک از بارزترین تغییرات طرح ترافیک بود؛ مواردی که البته از ابتدای اجرای این طرح مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت. از جمله انتقادهایی که به طرح جدید وارد شد افزایش هزینه تردد در شهر بود. به باور کارشناسان، این اقدام به منزله درآمدزایی از جیب مردم است و مدیریت شهری باید نسبت به شفاف‌سازی ابعاد گوناگون این طرح برای شهروندان اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد. به هر روی مدیریت جدید پس از ماه‌ها توانست طرح جدید را به تصویب شورا برساند و از خردادماه سال جاری اجرایی کند.
جالب اینجاست که این روزها پس از گذشت یک سال دوباره تب ارائه طرح‌های جدید ترافیکی برای پایتخت‌نشینان داغ شده است. مدیریت شهری که از اجرای طرح جدید ترافیک تا به امروز راضی است و به لطف بارش‌های پربار پاییزی امسال خبری از آلودگی هوا نبوده، به دنبال ارائه و اجرای طرح جدیدی است تا هم بتواند ترافیک و آلودگی را مهار کند و هم انگار به دنبال جامه عمل پوشاندن به تفکرات نظریه‌پردازان جناح سیاسی حاکم بر شهر است؟!
اگر اظهارنظرهای گذشته و حال کارشناسان و نظریه‌پردازان کارگزارانی‌ها و اصلاح‌طلبان را که سال گذشته با آغاز به کار شورای پنجم مطرح شد مرور کنیم، متوجه می‌شویم یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که برای اداره شهر تهران گرفته شده بالا بردن هزینه‌های زندگی است. چندی پیش حسین مرعشی که یکی از کاندیداهای شهرداری تهران نیز بود در اظهارنظری گفته بود: «برای اینکه محیطی برای زندگی و هوایی برای تنفس باقی بماند، باید شرایط زندگی در تهران به نسبت سایر کلانشهرها از جمله اصفهان و مشهد گران شود». اینگونه اظهارنظرها را می‌توان در روحیه و تصمیم‌های مدیریت شهری تهران به وضوح مشاهده کرد؛  از پیشنهاد پولی کردن بزرگراه‌ها گرفته تا دریافت پول برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد.
بتازگی هم علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد از ابتدای سال آینده حذف و به محدوده دوم طرح ترافیک تبدیل می‌شود، گفت: پیشنهاد شده قیمت آن در حدود یک‌ سوم هزینه طرح ترافیک عمومی‌ در نظر گرفته شود که از ۴ هزار و ۴۸۰ تا ۱۲ هزار تومان است؛ بر این اساس شهروندان تهرانی سال آینده در صورت تصویب پولی شدن طرح زوج و فرد، برای اینکه بتوانند با خودروی شخصی‌شان در شهر تردد کنند علاوه بر داشتن طرح ترافیک، باید هزینه تردد در محدوده زوج و فرد را نیز بپردازند!
تصمیم‌های اینچنینی مدیریت شهری پایتخت در حالی است که هنوز با گذشت 18 ماه از روی کار آمدن شورای پنجم و انتخاب 3 شهردار برای پایتخت، تکلیف بدهی‌های دولت به شهرداری مشخص نشده تا توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی در شرایط نامعلومی قرار بگیرد. با این حال، افزایش هزینه‌ها بر دوش مردم این گمانه را قوت می‌بخشد که انگار قرار است هزینه اداره پایتخت از جیب شهروندان تهرانی تامین شود و این یعنی تحقق نظریه‌هایی که سال گذشته  مطرح شد!
 


Page Generated in 0/0066 sec