printlogo


کد خبر: 202662تاریخ: 1397/9/14 00:00
روحانی در جمع مردم شاهرود:
نگذارند ایران نفت بفروشد نفتی از خلیج‌فارس صادر نمی‌شود

 حسن روحانی 5 ماه پس از نخستین تهدید نفتی خود در تیرماه گذشته، روز گذشته بار دیگر آمریکا را تهدید کرد اگر جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج‌فارس صادر نمی‌شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، 12 تیرماه گذشته یعنی حدود 2 ماه پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و در شرایطی که این کشور اعلام می‌کرد فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند، حسن روحانی در یک موضع‌‌‌گیری کم‌سابقه تصریح کرد معنی ندارد نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر شود. روحانی که در جمع ایرانیان مقیم سوییس سخن می‌گفت، با اشاره به ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر جلوگیری از صادرات نفت ایران، گفت: این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آنوقت نفت منطقه صادر شود. اظهارات روحانی در تیرماه از آن جهت مهم بود که دولت روحانی در 5 سال گذشته عمده تکیه خود برای حل مشکلات را در مذاکره با آمریکا تعریف کرده و این مواضع او به‌نوعی تجدیدنظر در اعتماد به آمریکا تفسیر می‌شد. سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۳ تیرماه یعنی یک روز پس از آنکه حسن روحانی در سوییس تهدید نفتی را مطرح کرد، نامه‌ای به حسن روحانی نوشت و از موضع او در سوییس حمایت کرد. «وطن‌امروز» ۱۴ تیرماه در گزارشی با عنوان «رمزگشایی نامه حاج قاسم به روحانی» تهدید نفتی ایران را بررسی کرد. در این رمزگشایی، دلیل آنکه حاج قاسم سلیمانی مامور نوشتن نامه به روحانی شده توضیح داده شد. در بخشی از این گزارش آمده بود: «...اینکه این نامه از سوی سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران (و نه سایر فرماندهان ارشد نظامی ایران) نوشته شده قابل تامل است. اگر تا پیش از این تصور می‌شد سیاست نظام برای جلوگیری از تحریم نفتی، به تهدیدها در خلیج‌فارس و تنگه هرمز محدود می‌شود اما نامه حمایت‌آمیز سلیمانی به روحانی می‌تواند این پیام را مخابره کند که سیاست ایران استفاده از همه ظرفیت‌های خود در منطقه است تا اگر زمانی صادرات نفت ایران متوقف شد، از تمام این ظرفیت‌ها استفاده شود تا مانع صادرات نفت سایر کشورهای منطقه شود». روحانی همچنین  ۳۱ تیرماه در دیدار روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تهدید نفتی را بیشتر توضیح داد و گفت تهدید ایران برای جلوگیری از صادرات نفت منطقه، به بستن تنگه هرمز محدود نمی‌شود و ایران «تنگه‌های دیگر» را نیز در اختیار دارد که می‌تواند برای انسداد حداکثری مجاری انتقال نفت از منطقه، از سیطره خود بر این تنگه‌ها استفاده کند. به اعتقاد بیشتر کارشناسان، این تهدیدات قاطع روحانی که با تضمین فرمانده سپاه قدس نیز همراه بود، در نهایت نتیجه داد و آمریکا ۸ کشور را از تحریم‌ نفتی ایران معاف کرد. 11 آبان‌ماه یعنی 2 روز مانده به بازگشت دور دوم تحریم‌ها، آمریکا موافقت کرد به 8 کشور از جمله چین، ژاپن، هند و کره‌جنوبی اجازه دهد به خرید نفت ایران پس از اعمال تحریم‌ها در ۵ نوامبر ادامه دهند.
ایران پیروز نهایی این نبرد است
با همه اینها، حسن روحانی روز گذشته بار دیگر تهدید نفتی خود را تکرار کرد. رئیس‌جمهور که در اجتماع مردم شاهرود سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه آمریکا بداند نفت‌مان را می‌فروشیم و آنها قادر نیستند و نمی‌توانند جلوی فروش نفت ایران را بگیرند، گفت: اگر آمریکا بخواهد روزی جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج‌فارس صادر نمی‌شود. روحانی با تأکید بر اینکه ملت ایران نخواهد گذاشت لبخند بر لبان دشمن نقش ببندد، افزود: آمریکا خواست و اعلام کرد ایران را از صادرات نفت محروم و از تبادل تجاری با دنیا باز داشته و ایران را در منطقه و جهان منزوی کرده و به اهدافی که در منطقه دارد، دست خواهد یافت اما ملت بزرگ ایران در تمام  این صحنه‌ها ثابت کرده و خواهد کرد پیروز نهایی این نبرد است. روحانی با بیان اینکه آمریکا به دنبال تضعیف رابطه ایران با دیگر کشورهای جهان است، گفت: امروز از هر زمان دیگر رابطه ما با همسایگان‌مان در غرب، شرق، شمال و جنوب کشور بیشتر و بهتر است و ما با همه دوستان‌مان روابطی صمیمی داریم و خواهیم داشت و آمریکا قادر نیست رابطه ما را با ملت‌هایی که در طول قرن‌ها دوستان عزیزمان بودند، برهم بزند. رئیس‌جمهور ادامه داد: آمریکا قادر نیست روابط تجاری ما با منطقه و جهان را قطع کند و باید بداند در سراسر این سرزمین، ملت ایران روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای منطقه و جهان حفظ خواهد کرد.
روابط ایران با جهان گسترش خواهد یافت
وی با بیان اینکه ارتباط خود را با همسایگان، کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان توسعه خواهیم داد، گفت: آمریکا تلاش می‌کند همسایگان ایران، اروپا، چین و هند را از ایران جدا کند و ایران‌هراسی را ترویج می‌کند و این در حالی است که ما دشمن هیچ‌کدام از همسایگان خود نبوده و نخواهیم بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکا نمی‌تواند تفرقه، نزاع و دشمنی میان ایران و همسایگان خود ایجاد کند، اظهار داشت: روابط ایران روز به روز با جهان گسترش خواهد یافت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور تأکید کرد: به‌رغم میل آمریکا، ارتباط، تجارت و صادرات خود را با جهان توسعه می‌دهیم. روحانی با بیان اینکه در شرایطی که آمریکا می‌خواست نتوانیم بودجه متعادل و سالمی به مجلس ارائه کنیم در 25 آذر دولت بودجه سال آینده را تقدیم مجلس خواهد کرد، گفت: در این بودجه 433 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بودجه عمومی سال آینده پیش‌بینی شده که با همت و ایثار ملت و وحدت دولت و مردم و تلاش نمایندگان امیدواریم این بودجه مصوب و اجرا شود. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده نرخ کالاهای اساسی مردم را با قیمت مناسب تضمین می‌کنیم، اظهار داشت: دولت به دنبال کمک به حقوق‌‌بگیران است و در این راستا حقوق همه حقوق‌بگیران و بازنشستگان 20 درصد افزایش خواهد یافت.


Page Generated in 0/0194 sec