printlogo


کد خبر: 202665تاریخ: 1397/9/14 00:00
اخبار

اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه از منافع برجام بهره‌مند شوند
وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفا از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خانه ملت، در توضیح ادعای اخیر رویترز درباره عدم پوشش فروش نفت در جریان مراودات مالی اتحادیه اروپایی با ایران اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم اینگونه نیست، زیرا اگر پول نفت ایران به حسابی واریز نشود مشخص نیست پولی برای مراودات وجود داشته باشد، از سوی دیگر قسمت عمده صادرات جمهوری اسلامی ایران نفت است بنابراین به نظر می‌رسد برخی فضاسازی‌ها در حال شکل‌گیری است تا مردم را ناامید کنند. وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه بر توان داخلی خود تأکید داشته و از این رو تلاش خود را با اروپایی‌ها ادامه دادیم و بر این باوریم اروپایی‌ها در تلاش برای ارتباط با ایران هستند. اروپایی‌ها معتقدند اجرای برجام برای امنیت آنها ضروری است لذا آنها برای تأمین امنیت خود و اجرای برجام باید هزینه کنند. وی یادآور شد: ما در تماس فنی با اروپایی‌ها هستیم تا این مکانیزم ویژه مالی برقرار شود، بنابراین امیدواریم SPV بتواند نیازهای کشور را در حد قابل قبولی تأمین کند. ظریف درباره مذاکرات با کشورهای 1+4 پیرامون برجام گفت: اروپایی‌ها قرار بود این مکانیزم را به عنوان اولین قدم راه‌اندازی کنند و تاکنون تلاش‌هایی هم کرده‌اند. به نظر احتیاط بیش از حدی از طرف اروپایی‌ها احساس می‌شود، اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفا از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست.

رسیدگی آفکام به شکایت ایران از «ایران اینترنشنال»
نهاد ناظر بر رسانه‌های صوتی و تصویری در بریتانیا اعلام کرد به شکایت ایران از یک تلویزیون فارسی‌زبان مستقر در لندن رسیدگی می‌کند. به گزارش گاردین، «افکام» (OFCOM) که نام مخفف نهاد نظارتی بر رسانه‌های صوتی و تصویری در بریتانیاست، اعلام کرد شکایت ایران از تلویزیون «ایران اینترنشنال» را مورد رسیدگی قرار می‌دهد. در بیانیه آفکام آمده است: این رسیدگی به معنای اثبات تخلف تلویزیون ایران اینترنشنال از قوانین رسانه‌ای در بریتانیا نیست. تلویزیون «ایران اینترنشنال» در همان روز حمله تروریستی به نظامیان غیرمسلح و غیرنظامیان در جریان رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز -31 شهریور 97- با سخنگوی گروه تروریستی جدایی‌طلب «الاحوازیه» مصاحبه کرد و این سخنگو در جریان آن مصاحبه مسؤولیت این حمله تروریستی را
بر عهده گرفت. بر اساس قوانین رسانه‌ای در بریتانیا و اروپا و بسیاری از کشورهای جهان، مصاحبه با اعضای گروه‌های تروریستی تخلف محسوب می‌شود. پس از این اقدام غیرحرفه‌ای تلویزیون «ایران اینترنشنال»، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در لندن اعلام کرد سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، از این رسانه فارسی‌زبان به «آفکام» شکایت کرده است.

تشریح تصمیمات هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان
محمدجواد جمالی نوبندگانی در حاشیه نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در توضیح آخرین جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در جمع خبرنگاران گفت: پرونده شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی، نماینده مردم تهران در این جلسه مطرح شد. به گزارش خانه ملت، قوه‌قضائیه نیز از هیات نظارت درخواست کرده بود 11 شکایت از این نماینده را در هیات نظارت بررسی کند و اعضا نظر خود را اعلام کنند، لذا اعضا درباره 10 شکایت همان نظر قبلی خود را ارائه کردند و به قوه‌قضائیه ارجاع شد. اما درباره شکایت شورای نگهبان قرار شد در جلسه‌ای با حضور نماینده مذکور، موضوع بررسی شود. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای نگهبان درباره ادعای محمود صادقی مبنی بر اینکه برخی افراد در پرونده‌های این شورا اعمال نظر می‌کنند، شکایت را به هیات نظارت ارائه کرده بود، لذا هیات این موضوع را در جلسه آتی بررسی خواهد کرد تا مشخص شود ادعای مذکور در حوزه وظایف نمایندگی بوده یا خیر. وی افزود: در جلسه امروز[دیروز] ادعاهای نمایندگان درباره کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد، به موجب این ادعا برخی افراد با رانتی که به آنها داده شده، از استیضاح وزیری صرف‌نظر کرده‌اند. مستند شاکی این نماینده روزنامه‌ای بود که به این موضوع پرداخته بود، لذا قرار شد اصل روزنامه و فایل صوتی به هیات نظارت برای اظهارنظر نهایی ارائه شود.


Page Generated in 0/0159 sec