printlogo


کد خبر: 202675تاریخ: 1397/9/14 00:00
«وطن‌امروز» از همراهی دقیق فرانسه با پروژه ضدایرانی ترامپ در 3 حوزه هسته‌ای، موشکی و تحریم‌ها گزارش می‌دهد
نعل به نعل!

گروه سیاسی: در ادامه رویکرد دولت فرانسه در همراهی با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا، این کشور با ادبیاتی شبیه به وزیر خارجه آمریکا خواستار توقف آزمایش‌های موشکی ایران شد و آن را ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند.
به گزارش «وطن‌امروز»، 2 روز پس از آنکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر آزمایش موشکی ایران را که به ادعای او اخیرا انجام شده، محکوم کرد، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه نیز نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف آزمایش موشک‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در ایران شد.
نکته جالب توجه در این میان استناد هر 2 کشور آمریکا و فرانسه به قطعنامه 2231 شورای امنیت برای محکوم کردن برنامه موشکی ایران بود. وزیر خارجه آمریکا در بیانیه اخیر ضدایرانی خود آزمایش موشکی ایران را تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود.  انیس وندر مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در این زمینه اعلام کرد: «فرانسه یادآور می‌شود برنامه موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (که سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید) سازگار نیست». استناد این 2 کشور به قطعنامه 2231 برای محکوم کردن برنامه موشکی ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که به اذعان جامعه جهانی، قطعنامه 2231 پیش از این با خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نقض شده و عملا موضوعیتی ندارد. این، نکته‌ای بود که در پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به پمپئو هم به آن تصریح شده است. قاسمی در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا که آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، خطاب به پمپئو گفته است: «جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یکجانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه‌تنها خود آن را نقض کرده‌اید، بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه و تحریم می‌کنید».
از سوی دیگر قطعنامه 2231 شورای امنیت با لحنی غیرالزام‌آور تنها از ایران خواسته موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌ است، آزمایش نکند. ایران نیز بارها تصریح کرده هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌ است.
تلاش چند ساله فرانسه علیه برنامه موشکی
همراهی دقیق و گام به گام فرانسه با آمریکا در موضوع موشکی ایران البته محدود به موضع‌گیری اخیر آنها در قبال آزمایش موشکی ایران نبوده و نیست. از زمان روی کارآمدن ترامپ و تاکید او مبنی بر اینکه باید مذاکرات مکمل برای برجام صورت گیرد تا موضوعات موشکی و منطقه‌ای ایران هم به آن افزوده شود، دولت‌های اروپایی و بویژه فرانسه هر چند در ظاهر بر حمایت از برجام تصریح داشتند اما هیچگاه از مطالبه محدود‌سازی برنامه موشکی یا حضور منطقه‌ای ایران عقب‌نشینی نکردند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه شهریورماه سال گذشته در نطق خود در سازمان ملل پس از به اصطلاح دفاعش از برجام گفت: امیدوارم بتوانیم پس از ۲۰۲۵ برنامه موشکی ایران را محدود کنیم. این را دیروز به همتایان ایرانی و آمریکایی‌ام هم گفتم. وی افزود: امیدوارم بتوانیم روی محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم کار کنیم. رئیس‌جمهور فرانسه  5 اردیبهشت 97 پس از دیدار و مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا باز هم اعلام کرد کشورش معتقد است باید محدودیت‌های بیشتری هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای علیه ایران اعمال شود. علاوه بر این لودریان، وزیر خارجه فرانسه نهم شهریورماه گذشته در جمع سفرای این کشور تاکید کرد: ایران باید خواسته‌های مطرح‌شده از سوی اروپا از جمله گفت‌وگو درباره مسأله موشکی و منطقه‌ای را بشنود. وی همچنین در این جلسه به سفر خود به تهران در بهار امسال اشاره کرد و گفت: در تهران گفتم اقدامات ایران در نهایت ریسک تقابل و درگیری را افزایش می‌دهد... ما در راستای منافع همه، همچنان از ایجاد یک چارچوب گفت‌وگوی جامع که به مسأله هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵، موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های ثبات‌زدای رژیم ایران در آن منطقه بپردازد، حمایت خواهیم کرد! وزیر خارجه فرانسه همچنین چند روز پیش از آن در نشست مشورتی غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپایی در وین اتریش هم اظهاراتی مشابه مطرح کرد. وی گفت: ایران از مذاکره با اروپایی‌ها درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای «راه گریزی» ندارد.
«وطن امروز» 31 تیرماه امسال در گزارشی با عنوان «مختصات برجام اروپایی» نسبت به همراهی فرانسه و 2 عضو دیگر تروئیکای اروپا با ترامپ هشدار داده بود؛ هشداری که با موضع‌گیری اخیر فرانسه در قبال آزمایش موشکی ایران و مطابقت حداکثری آن با موضع آمریکا اکنون ثابت شده است. در این گزارش آمده بود: «تاکید مقامات اروپایی مبنی بر مذاکره با ایران بر سر «موارد بیشتر» در کنار برجام بیانگر استمرار بازی تروئیکای اروپا در زمین واشنگتن است. هدف و منظور آنگلا مرکل، امانوئل مکرون و ترزا می ‌‌از گشودن فصول جدید مذاکره با ایران، تحدید توان موشکی و کاهش قدرت منطقه‌ای ایران است، ضمن آنکه تروئیکای اروپا نیم‌نگاهی نیز به دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و اعمال بازرسی‌های آژانس از اماکن نظامی کشورمان دارد».
همراهی با آمریکا حتی در تحریم‌ها
علاوه بر هم‌رأیی فرانسه با آمریکا در موضوع موشکی ایران، فرانسه در موضوع هسته‌ای و تحریم‌ها هم  نعل به نعل مطالبات دولت ترامپ را پیگیری و بر آن تاکید کرده است. نقشه اصلی ترامپ علیه ایران، خروج کاخ سفید از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران و در عین حال نگه داشتن ایران در برجام و در نتیجه تداوم تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران است تا تهران در نهایت راضی به مذاکرات جدید درباره موضوعات موشکی و منطقه‌ای شود. رویکرد فرانسه از زمان خروج آمریکا از برجام نیز بر محور همین 2 نقشه ترامپ استوار بود. فرانسه در این مدت از یک طرف بارها و بارها بر لزوم ادامه برجام تاکید داشت و با این رویکرد در کنار سایر طرف‌های اروپایی برجام، دولت روحانی را هم مجاب به ماندن در برجام کرد؛ امری که ادامه تعطیلی صنعت هسته‌ای ایران را که خواسته ترامپ بود به دنبال داشت، البته فرانسه و 2 کشور اروپایی دیگر در مقوله تعهدات برجامی نیز حسن‌نیت نشان ندادند که نمونه اخیر آن خلف وعده در ارائهSPV بود. از زمان خروج آمریکا از برجام 7 ماه می‌گذرد و به‌رغم مذاکرات گسترده، هنوز کانال ویژه مالی اروپا ثبت و اجرایی نشده است. این در حالی است که مقامات کشورمان مهلت اروپا برای ارائه بسته مشوق مالی به ایران را چند هفته و حداکثر 2 ماه (یعنی تا اواخر تیرماه) اعلام کرده بودند.  از سوی دیگر بسته ضدتحریمی اروپا نه‌تنها در مدت ضرب‌الاجل 2 ماهه تهران ارائه نشد که حتی فرارسیدن 4 نوامبر و شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا نیز اروپا را مجاب نکرد تا به قول خود به ایران درباره ارائهSPV  پایبند بماند. اکنون دیپلمات‌های اروپایی زمان اجرایی شدن SPV  را اوایل سال آینده میلادی اعلام می‌کنند!
مجموعه این اقدامات کشورهای اروپایی و بویژه فرانسه باعث شده است اکنون هم صنعت هسته ایران به‌واسطه ادامه برجام همچنان تعطیل بماند، هم مطالبه محدودسازی برنامه موشکی به صورت همزمان از سوی آمریکا و اروپا دنبال شود و هم به واسطه خلف وعده در ارائهSPV در شرایطی که تحریم‌ها بازگشته، ایران خود را از همراهی مالی و پولی اروپا محروم ببیند.
به این موارد می‌توان همراهی فرانسه با آمریکا درباره نگرانی از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پس از اتمام بازه زمانی برجام یعنی تا سال 2025 را هم افزود؛ چنانکه مکرون شهریورماه 96 در دیدار با روحانی در حاشیه اجلاس سازمان ملل درباره موضع دولت جدید آمریکا در قبال برجام، جانب ترامپ را گرفت و ادعای ترامپ مبنی بر نگرانی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پس از اتمام بازه زمانی برجام یعنی تا سال 2025 را تایید کرد. در آن دیدار مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران بعد از سال 2025 را مطرح کرد و به روحانی هشدار داد تهران باید تحریک آمریکا از طریق فعالیت‌های منطقه‌ای‌‌‌‌اش را متوقف کند.
 


Page Generated in 0/0137 sec