printlogo


کد خبر: 202701تاریخ: 1397/9/14 00:00
مدیر سیا راز جنایت بن‌سلمان را در سنا برملا می‌کند؟
خاشقجی، نقطه ضعف ترامپ مقابل کنگره

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سرانجام برای ارائه گزارش رسمی درباره حقایق قتل جمال خاشقجی به مجلس سنا رفت. به گزارش وال‌‌استریت ژورنال، «جینا هاسپل» صبح روز سه‌شنبه به وقت نیویورک در نشستی با رهبران سنا، آنها را در جریان داده‌ها و نتیجه‌گیری‌های موجود سیا درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط رژیم سعودی قرار خواهد داد. این در حالی بود که کاخ سفید، هاسپل یا هر مسؤول دیگر سیا را از گزارش رسمی به سنا درباره قتل خاشقجی بازداشته بود اما انتشار غیررسمی فرازها و اسنادی از تحلیل دستگاه اطلاعاتی آمریکا درباره این جنایت در روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی عملا دونالد ترامپ را مجبور به عقب‌نشینی کرد، به طوری که او در آخرین موضع‌گیری خود در ‌این رابطه پذیرفت که گزارش سیا حاوی اطلاعات درستی است. همچنین واکنش تند اهالی کنگره و حتی بسیاری از جمهوری‌خواهان از هاسپل به دلیل حضور نیافتن در جلسه پشت درهای بسته سنا همزمان با مشارکت مایک‌ پمپئو و جیمز ماتیس، وزیران خارجه و دفاع آمریکا جهت ارائه گزارش مزبور، به انتقادات تندی از سیاست‌های واشنگتن  در قبال سعودی منجر شد که ترامپ را بیش از پیش به عقب‌نشینی واداشت.
سناتورها و اعضای خانه نمایندگان به رهبری لیندسی گراهام، سناتور هم‌حزبی ترامپ که شدیدا به برکناری بن‌سلمان از سلسله‌مراتب قدرت سعودی اعتقاد دارد، تهدید کردند اگر  مدیر سیا در کنگره درباره قتل خاشقجی شهادت ندهد، تدابیری اتخاذ ‌کنند؛ از جمله رای ندادن به بودجه پیشنهادی دولت برای سال 2019 .گراهام پیش از آمدن هاسپل به سنا خطاب به ترامپ گفت: «دیگر نباید بیش از این از هم‌پیمان سعودی‌ات بخواهی عرف‌های متمدنانه را نقض کند. شکست در توبیخ محمد بن‌سلمان چراغ سبزی به سرکشان است که مخالفان‌شان را بکشند».
این در حالی است که یک روز پیش از جلسه مستقیم مدیر سیا با سران سنا، «بروس ریدل» مقام اطلاعاتی سابق این سازمان که در حال حاضر در موسسه تحقیقاتی بروکینگز فعال است به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بود داده‌های سیا تقریبا جای هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که ولیعهد سعودی از طریق تماس‌های مکرر یازده‌گانه و شنود شده با سعود القحطانی، دستیار ارشدش، خود عملیات ترور خاشقجی را مدیریت کرده است.
 


Page Generated in 0/0167 sec