printlogo


کد خبر: 202703تاریخ: 1397/9/14 00:00
اخبار

موگرینی: نگرانم قانون جنگل بر روابط بین‌الملل مسلط شود
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ترس و نگرانی خود را از تسلط احتمالی قانون جنگل بر اجرای قانون در روابط جهانی ابراز کرد. فدریکا موگرینی گفت توافقات مهم بین‌المللی دچار چالش شده‌اند و ادامه داد: امروز من نگران این هستم که باید تایید کنیم چنین نظم نوین جهانی هرگز به درستی تحقق نیافته و بدتر از آن این است که خطر جدی، امروز این است که قانون جنگل جایگزین اجرای قانون شده است. همان توافقات بین‌المللی که به جنگ سرد پایان دادند، امروز زیر سوال رفته‌اند. به گفته موگرینی، به جای ارائه نظم نوین جهانی بهتر این است که برای جلوگیری از انحراف قوانین کنونی سرمایه‌گذاری شود.

توافق انصارالله و ائتلاف سعودی برای تبادل اسرا
مسؤولان جنبش انصارالله یمن و ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی دوشنبه‌شب بر سر تبادل اسرا به توافق رسیدند. منابع یمنی می‌گویند به موجب این توافقنامه، همه بازداشت‌شدگان یمنی یا کشورهای عضو ائتلاف سعودی طی چند مرحله و طبق جدول زمانی آزاد می‌شوند. در این توافقنامه آمده است که صلیب سرخ سازمان ملل طرف میانجی در مساله تبادل اسرای دوطرف است. مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن چندی پیش در شورای امنیت این سازمان اعلام کرده بود طرف‌های درگیر در یمن در آینده نزدیک در سوئد گرد هم می‌آیند و قبل از آن قرارداد مبادله اسرا را امضا خواهند کرد.

تحرکات نظامی آمریکا در قاره سیاه
مجله اینتر سیپت، اسنادی درباره حضور نظامی آمریکا در قاره آفریقا منتشر کرد که بر اساس آن آمریکا ۳۰ مرکز را در 4 کشور آفریقایی به پایان رسانده یا در صدد پایان آن است. طبق این گزارش، مشابه مرکز نظامی جیبوتی، آمریکا در آگادیز نیجر در غرب آفریقا پایگاه پهپادی ایجاد می‌کند که هزینه آن بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار می‌شود. نظامیان آمریکایی در ۳۴ منطقه در قاره آفریقا حضور دارند. طبق اسناد این مجله آمریکایی، حضور نظامی آمریکا در شرق آفریقا در سومالی، در ساحل آفریقا، لیبی، گینه و دریاچه چاد است. آمریکا حدود ۷۰۰۰ نظامی در قاره آفریقا دارد و به شکل فزاینده پهپادها را مستقر کرده است تا دست به یورش و حملات بزنند.


مواجهه  بن‌سلمان با روح خاشقجی
یاسین آکتای*: ولیعهد سعودی، محمد بن‌سلمان، پس از واقعه دلخراش قتل جمال خاشقجی برای نخستین بار از عربستان خارج شد. او اول به امارات عربی متحده سفر کرد تا با رفیق خود، محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات دیدار کند و سپس برای حضور در نشست جی‌20 به آرژانتین رفت. همه جهان کنجکاو بودند که در جی‌20 با محمد بن‌سلمان چگونه برخورد می‌شود. چرا؟ به خاطر آنکه درست پس از قتل خاشقجی، نام ولیعهد عربستان به عنوان مظنون درجه یک این پرونده در اذهان جهانی برجسته شد. خود محمد بن‌سلمان کاری کرد که در انزوای جهانی قرار بگیرد. تصور می‌کنم هیچکس در جهان نتوانسته باور کند که قتل خاشقجی بدون دستور یا بدون اطلاع محمد بن‌سلمان صورت گرفته است. بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده، جمال خاشقجی در آن قتل وحشیانه در عرض 5/7 دقیقه جان خود را از دست داد و همه چیز برای او به پایان رسید اما واقعیت این است که در 2 ماه گذشته مسؤولان، آمران و عاملان قتل او هنوز هم کابوس می‌بینند. آنها در شرایط سخت و دشواری قرار گرفته‌اند و انگشت اتهام جامعه بین‌الملل به سوی آنها دراز شده است. قطعاً محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی پیش از سفر به آرژانتین و حضور در جمع سران کشورهای عضو جی 20 بارها به این فکر کرده که به این سفر برود یا نه؟ نتیجه نهایی این بوده که اگر به سفر نرود در گونه‌ای انزوای بین‌المللی قرار می‌گیرد و به همین خاطر سفر کرد اما چنانکه دیدیم در جی 20 فقط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به او سلام داد و دیگران ترجیح دادند از کنار او بگذرند و وی را تحویل نگیرند. دیدیم که بن‌سلمان در سفر به تونس و مصر هم تنها از طرف سران و نمایندگان دولت مورد استقبال قرار گرفت و مردم این کشور مواضع سختی علیه او اتخاذ کردند، بنابراین می‌توان گفت محمد بن‌سلمان هر جا که برود با روح جمال خاشقجی روبه‌رو می‌شود.
* ستون‌نویس روزنامه ینی شفق
 


Page Generated in 0/0061 sec