printlogo


کد خبر: 202744تاریخ: 1397/9/15 00:00
ترکیه حکم بازداشت 2 تن از نزدیکان ولیعهد سعودی را صادر کرد
مهر تأیید سیا بر نقش بن‌سلمان در قتل خاشقجی
باب کروکر: اگر بن سلمان محاکمه شود ظرف 30 دقیقه محکوم خواهد شد

گروه بین‌الملل: تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای نجات ولیعهد سعودی از رسوایی ترور جمال خاشقجی، بالاخره ناکام ماند و رئیس سیا روز سه‌شنبه در نشستی، نقش محمد بن‌سلمان در این قتل را مورد تایید قرار داد.
 بر این اساس، برخی سناتورهای آمریکایی پس از شنیدن گزارش محرمانه جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، ابراز اطمینان کردند محمد بن‌سلمان به طور مستقیم در قتل جمال خاشقجی دست داشته است. باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا، سه‌شنبه در پایان این جلسه به خبرنگاران گفت به باور او اگر ولیعهد سعودی محاکمه شود ظرف «حدود ۳۰ دقیقه» هیات منصفه او را گناهکار اعلام خواهد کرد. سناتور لیندسی گراهام هم پس از نشست با مدیر سیا گفت «احتمال آن صفر است» که محمد بن‌سلمان در قتل خاشقجی مشارکت نداشته باشد. گراهام ضمن ابراز اطمینان از دخالت ولیعهد عربستان در قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی تصریح کرد به باور او، بن‌سلمان «روانی» و «خطرناک» است. این سناتور جمهوری‌خواه اعلام کرد، تا زمانی که مسؤولان قتل خاشقجی مورد مؤاخذه و مجازات قرار نگیرند، او نیز حاضر به پشتیبانی از فروش تسلیحات به عربستان سعودی نخواهد بود. او به طعنه گفت: «دود تفنگی وجود ندارد، دود اره است». اشاره وی به گزارش مقام‌های ترکیه است که می‌گویند این روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از شکنجه‌شدن و به قتل رسیدن در کنسولگری عربستان در استانبول، با اره قطعه‌قطعه شده بود. سناتور دموکرات، باب منندز خواستار واکنش صریح ایالات متحده به قتل آقای خاشقجی شد. وی همچنین پس از شنیدن گزارش رئیس سیا گفت، وضع تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های کنونی ضد رژیم سعودی می‌تواند پیامی روشن و عاری از ابهام به سعودی‌ها دهد. در عین حال برخی نیز از رئیس سیا انتقاد کردند که چرا این نشست را تنها با برخی اعضای سنا داشته و با همه اعضا نشست را برگزار نکرده است. رند پل، یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه و منتقد رژیم سعودی با بیان اینکه عدم دعوت تعدادی از سناتورها «مصداق سیاستی خودکامه است»، عنوان داشت دولت دونالد ترامپ با دادن اطلاعات به تعدادی از سناتورها درباره قتل جمال خاشقجی احتمالا قصد دارد رای آنها را تغییر دهد. این در حالی است که منابع مطلع گفتند دولت آمریکا 13 دسامبر نشستی با تمام اعضای مجلس نمایندگان خواهد داشت تا آنها را در جریان موضوع روابطش با دولت عربستان قرار دهد. به گفته این منابع، جینا هاسپل نیز قرار است مجلس نمایندگان آمریکا را در جریان اطلاعات سیا درباره قتل خاشقجی قرار دهد. هر چند مشخص نیست قانونگذاران آمریکایی چه واکنشی به گزارش سیا درباره مشارکت ولیعهد سعودی در ترور خاشقجی نشان ‌دهند ولی به نظر می‌رسد  دولت ترامپ در برابر هر تصمیمی که به قراردادهای سودآور نظامی با سعودی‌ها لطمه بزند، مانع‌تراشی کند. مفسران می‌گویند تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای حمایت از بن‌سلمان و ممانعت از مقصر دانستن وی در قتل خاشقجی به ارتباطات تجاری شرکت‌های ترامپ با عربستان سعودی ربط دارد. به نظر می‌رسد عصبانیت از عربستان به دلیل قتل خاشقجی با مسائل ناتمام مربوط به حملات 11 سپتامبر در نیویورک و واشنگتن ارتباط دارد. از این‌رو، قتل خاشقجی بر خشم نهان ناشی از 11 سپتامبر افزوده است. بن‌سلمان درگیر بحران وحشتناکی شده است و بسیاری در واشنگتن دیگر لازم نمی‌بینند عملکرد بد سعودی‌ها را بیشتر از این تحمل کنند.
نزدیکان بن‌سلمان تحت تعقیب ترکیه
همزمان با افشای گزارش محرمانه سیا درباره ترور خاشقجی، دادستانی استانبول برای 2 نفر از نزدیکان محمد بن سلمان در دیوان پادشاهی سعودی در ارتباط با این پرونده قرار بازداشت صادر کرده است. طبق اعلام 2 مقام امنیتی ترکیه، دادستانی کل استانبول برای احمد عسیری و سعود الاقحطانی که از عوامل اصلی جوخه ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه بودند قرار بازداشت صادر کرده است. براساس این گزارش، دولت ترکیه همچنین از مقامات سعودی خواسته است متهمان این پرونده را به ترکیه تحویل دهد تا نگرانی‌های جامعه بین‌الملل کاهش یابد.  این دو نفر از چهره‌های نزدیک به محمد بن سلمان در دیوان پادشاهی عربستان سعودی محسوب می‌شوند و بنا به برخی گزارش‌ها احتمالا برای در امان ماندن ولیعهد سعودی از تبعات قتل خاشقچی، قربانی خواهند شد. عربستان‌سعودی پس از اعتراف به کشته شدن این روزنامه‌نگار منتقد سعودی، مجبور شد تعدادی را برای محاکمه و کاهش فشارهای بین‌المللی بازداشت کند. این درحالی است که دولت رجب طیب اردوغان می‌گوید ریاض باید این افراد را برای محاکمه به آنکارا تحویل دهد، چرا که این قتل در خاک ترکیه اتفاق افتاده اما آل‌سعود تاکنون این درخواست را بی‌پاسخ گذاشته است. تحلیلگران می‌گویند ریاض از بیم روشن شدن همه ابعاد این موضوع حاضر نیست به خواسته ترکیه تن بدهد.


Page Generated in 0/0076 sec