printlogo


کد خبر: 202754تاریخ: 1397/9/15 00:00
سخنگوی سازمان غذا و دارو:
سلبریتی‌ها در درمان دخالت نکنند
واکنش انجمن داروسازان به اظهارات مهناز افشار

گروه اجتماعی: سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارنظر مهناز افشار مبنی بر مصرف داروی نالوکسان برای جلوگیری از مرگ ناشی از سوء‌مصرف مواد، گفت: سراسر این اظهارات اشتباه است و داروی نالوکسان دارویی است که باید با تجویز پزشک تهیه شود.
 کیانوش جهانپور در واکنش به اظهارات مهناز افشار، بازیگر سینما درباره معرفی آمپول نالوکسان و بازتاب آن در فضای مجازی، به ایسنا گفت: اظهارات این بازیگر صحت ندارد و کسی غیر از صاحبان حرفه پزشکی حق اظهارنظر در حوزه سلامت و درمان را ندارد. متاسفانه در کشور ما  افراد وقتی‌ اشتغالات دیگرشان کمتر می‌شود، فورا به اظهارنظر در حوزه پزشکی و طب مبادرت می‌کنند که این کار تنها باعث بروز مشکلات برای مردم می‌شود و می‌تواند پیامدهایی را برای مردم به دنبال داشته باشد. وی تاکید کرد:  هیچ آمپول و فرآورده تزریقی در دنیا نیست که بدون تجویز پزشک مصرف شود. داروی نالوکسان دارویی است که به طور کامل  باید با تجویز پزشک تهیه شود و هیچ داروخانه‌ای حق ندارد بدون نسخه پزشک این دارو را در اختیار قرار دهد و این دارو،  دارویی است که در اورژانس پیش‌بیمارستانی، اورژانس بیمارستانی، اتاق عمل و ریکاوری‌های اتاق عمل با تجویز پزشک و تحت نظر افراد آموزش‌دیده و متخصص و تحت مانیتورینگ استفاده می‌شود.
جهانپور با بیان اینکه تجویز این دارو حتی برای افراد معتاد که به موادمخدر اعتیاد دارند می‌تواند عوارض و پیامدهایی به دنبال داشته باشد و حتی ممکن است عوارض قلبی بروز کند، گفت: بنابراین باید در شرایط اورژانس، اتاق عمل یا ریکاوری یا آی‌سی‌یو تحت نظر پزشک و با مانیتورینگ تزریق شود و به هیچ‌وجه تزریق خودسرانه و خودتجویزی آن توسط افراد غیرپزشک نمی‌تواند برای بیمار مفید باشد.
 وی افزود: باید توجه کرد اظهارنظر در این موارد نوعی خلاف و اخلال در امر درمان و دخالت افراد غیرمتخصص در موضوع درمان به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. اظهارات این بازیگر هم شائبه دخالت در موضوع درمان را دارد.
ما توصیه می‌کنیم افراد و سلبریتی‌ها و افرادی که ممکن است در حوزه خودشان به شهرتی دست پیدا کرده باشند، در موضوعاتی که ربطی به آنها ندارد، دخالت نکنند و به حرفه خودشان مشغول باشند و موضوع دارو و درمان را به اهل فن آن بسپارند. سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این اظهارات را تکذیب می‌کنیم، گفت: این اظهارات اشتباه است و دخالت در امر درمان به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. این خانم بازیگر هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و سراسر اظهارات‌شان اشتباه است که می‌تواند منجر به سرگردانی و عوارض ناگوار برای مردم شود.
هشدار انجمن داروسازان
علاوه بر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران به موج ایجادشده در فضای مجازی و معرفی یک آمپول توسط مهناز افشار جهت جلوگیری از مرگ ناشی از سوءمصرف مواد واکنش نشان داد. سیدعلی فاطمی در این‌باره گفت: نوع تزریقی نالوکسان، یک داروی ضدمسمومیت با موادمخدر است که از آن برای تشخیص اعتیاد هم می‌توان استفاده کرد. واقعیت این است که تجویز صحیح و بموقع این دارو می‌تواند جان یک فرد مسموم به موادمخدر هم‌خانواده تریاک نظیر مورفین، متادون، هروئین و فنتانیل را که قادر به تنفس نیست و در آستانه مرگ قرار گرفته نجات دهد.
وی افزود: اما باید توجه داشته باشیم تزریق خودسرانه نالوکسان، می‌تواند بسیار خطرناک بوده و عوارض متعددی را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه این دارو تاثیری در رفع مسمومیت با داروهای خواب‌آور مانند کلونازپام و مواد محرک مانند کوکائین، اکستازی و شیشه ندارد و متاسفانه شاهد شیوع چنین حرف‌های بی‌‌پایه‌ای در میان مردم از سوی برخی چهره‌های غیرعلمی هستیم.  فاطمی گفت: آمپول نالوکسان در داروخانه‌های بیمارستانی و برای بخش مسمومان در دسترس است و توزیع عمومی در داروخانه‌ها ندارد.
 


Page Generated in 0/0074 sec