printlogo


کد خبر: 202775تاریخ: 1397/9/15 00:00
فرمانده ناجا آخرین وضعیت فضای مجازی کشور را تشریح کرد
رشد ۷۱ درصدی جرائم فضای مجازی

گروه اجتماعی: فرمانده ناجا گفت: امسال جرائم در فضای مجازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۱ درصد افزایش پیدا کرده اما بیش از ۸۰ درصد جرائم فضای مجازی کشف شده است.
به گزارش تسنیم، سردار حسین اشتری در نشست سالانه رؤسای پلیس فتای سراسر کشور با بیان اینکه فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده است، اظهار داشت: باید اقداماتی انجام شود که این فضا باعث آسیب به استفاده‌کنندگان آن نشود. جرایم در فضای مجازی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 71 درصد افزایش پیدا کرده اما بیش از 80 درصد جرائم فضای مجازی کشف شده است. وی با بیان اینکه جرائم در این فضا رو به رشد است، گفت: نسبت به دنیا و بسیاری از کشورها در کشف جرائم فضای مجازی رتبه بالاتری داریم. یکی از موضوعات نگران‌کننده در فضای مجازی کلاهبرداری است؛ مجرمان در این فضا کلاهبرداری می‌کنند که در این زمینه توصیه‌هایی به بانک‌ها و مردم داشتیم.
میانگین کشف جرائم
 اشتری با اشاره به ظرفیت خوب شکل گرفته در پلیس فتا در سراسر کشور یادآور شد: امروز در 146 نقطه کشور پلیس فتا استقرار دارد که تا پایان سال این تعداد افزایش پیدا می‌کند. در سال آینده شهرهای با بیش از 150 هزار نفر جمعیت نیز به مرکز پلیس فتا مجهز می‌شوند. فرمانده ناجا درباره زمان کشف جرائم در پلیس فتا هم گفت: کشف جرائم بستگی به نوع جرم و نوع اطلاعات دارد؛ هرچه اشراف بیشتر باشد سرعت عمل بیشتر می‌شود اما اکنون میانگین کشف جرائم در پلیس فتا حدود 15 روز است.
وقوع ۴۱ هزار جرم در فضای مجازی
علاوه بر این سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به اینکه در 8 ماه امسال در مقایسه با سال گذشته جرائم فضای مجازی ۷۱‌درصد رشد داشته است، گفت‌: طی این مدت ۴۱ هزار جرم در فضای مجازی رخ داده است که پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال این جرائم به حدود ۵۸ تا ۵۹ هزار مورد برسد. رئیس پلیس فتای ناجا افزود: در ‌عین ‌حال قدرت کشف پلیس نیز، بالا بوده است. برای  مثال در آمریکا چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جرائم فضای مجازی کشف می‌شود اما در کشور ما توان کشف پلیس فتا بالغ بر ۸۰ درصد است. وی درباره بیشترین جرائم در فضای مجازی خاطرنشان کرد: برداشت غیرمجاز از حساب بیشترین جرم رخ داده در فضای مجازی است که در این راستا از مدت‌ها قبل تدابیری به منظور توقف این فرآیند انجام دادیم. حتی چندی پیش فرمانده ناجا نیز از رئیس جمهور درخواستی را درباره رمزهای یک بار مصرف بانکی مطرح کردند که خوشبختانه با دستور رئیس‌جمهور به بانک مرکزی و صدور ابلاغیه، تمام بانک‌ها موظف به ارائه خدمات مربوط به رمزهای یک بار مصرف شدند. هادیان‌فر با اشاره به فعالیت ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در کشور، گفت‌: این نشان می‌دهد هر ایرانی به طور متوسط 5 یا 6 کارت بانکی در دست دارد که باید امنیت تراکنش با این کارت‌ها تأمین شود.
حضور 35 میلیون نفر در هاتگرام و طلاگرام
همچنین سردار هادیان‌فر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند درصد از جرائم فضای مجازی در فضای تلگرام و اینستاگرام رخ داده است، گفت‌: بر اساس آمارها ۴۱ درصد از جرائم ما در حال‌ حاضر در تلگرام رخ می‌دهد که البته نسبت به قبل کاهش یافته است، ضمن اینکه در حال‌ حاضر ۳۵ میلیون نفر در هاتگرام و طلاگرام حضور دارند و از این طریق همچنان به تلگرام دسترسی دارند. علاوه بر این بخشی هم با VPN به تلگرام دسترسی داشته و عده‌ای هم به پیام‌رسان‌های داخلی مانند گپ و سروش کوچ  کرده‌اند. به گفته رئیس پلیس فتای ناجا، ۲۴ درصد جرائم فضای مجازی نیز در اینستاگرام اتفاق می‌افتد و مابقی جرائم در دیگر فضاها انجام می‌شود.
سردار هادیان‌فر با اشاره به اینکه ۴۲ هزار همیار پلیس فتا در سراسر کشور فعالیت دارند، اظهار داشت: به ۲۱۰ هزار دانش‌آموز نیز آموزش‌هایی درباره فضای مجازی از سوی پلیس فتا ارائه شده که ما در نظر داریم این دانش‌آموزان را به عنوان همیار پلیس فتا معرفی کنیم. وی درباره نحوه شکایت از جرائم فضای مجازی نیز افزود: شکایت طبق قانون باید در دستگاه قضایی ثبت شده و برایش تمبر باطل شود و از آنجا به پلیس فتا ارجاع شود اما مردم می‌توانند گزارشات خود را از طریق راه‌های ارتباطی به پلیس فتا منتقل کنند اما باید شکایت در دستگاه قضایی ثبت شود.
 


Page Generated in 0/0056 sec