printlogo


کد خبر: 202785تاریخ: 1397/9/17 00:00
در پی حمله تروریستی به مقر فرماندهی نیروی انتظامی در چابهار 2 نفر شهید و تعدادی از نیروهای پلیس و مردم عادی زخمی شدند
ترور اقتصادی سفارشی

گروه سیاسی: در ادامه پروژه مشترک آمریکا و عربستان برای کشاندن ناامنی به داخل مرزهای ایران، روز پنجشنبه مقر نیروی انتظامی شهرستان چابهار هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت که طی آن شماری از هموطنان‌مان شهید و مجروح شدند.
به گزارش «وطن‌امروز»، ساعت 9:55 پنجشنبه یک عامل انتحاری وابسته به گروهک‌های تروریستی که یک وانت نیسان حامل مواد منفجره را هدایت می‌کرد،  قصد ورود به فرماندهی انتظامی شهرستان چابهار را داشت که با مقابله نیرو‌های انتظامی موفق به ورود نشد و در همان ورودی خودروی حامل مواد منفجره را منفجر کرد. در پی این حمله تروریستی، «ستوان دوم داریوش رنجبر» و «سرباز وظیفه ناصر درزاده» به شهادت رسیدند و شماری زن و کودک نیز مجروح شدند که به بیمارستان امام علی(ع) چابهار انتقال یافتند. طبق آخرین گزارش‌ها، آمار مجروحان حادثه تروریستی اخیر چابهار 42 نفر اعلام شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در این باره گفت: از این تعداد ۱۰ تن نظامی و۳۲ شهروند عادی هستند که ۲۸ نفر مرخص شدند و ۸ نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند و در بخش بستری هستند. وی خاطرنشان کرد: 2 نفر از مجروحان تحت نظر اورژانس هستند که در میان این مجروحان ۴ کودک و یک مادر باردار وجود دارد. همچنین حال یکی از مجروحان این حادثه تروریستی به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه صورت وخیم گزارش شده که به دلیل نبود امکانات پیشرفته پزشکی به زاهدان انتقال یافت.
تکذیب شهادت فرمانده انتظامی چابهار
دقایقی پس از وقوع حمله تروریستی در ورودی مقر فرماندهی انتظامی چابهار، سردار سرتیپ پاسدارمحمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در محل وقوع این حمله حضور یافتند.  سردار پاکپور ضمن حضور در محل حادثه طی گفت‌وگویی خبر شهادت فرمانده انتظامی شهرستان چابهار را تکذیب کرد. وی با اشاره به این عملیات تروریستی گفت: یک خودروی انتحاری که با بمب و مواد منفجره تجهیز شده بود، صبح روز پنجشنبه به مقر فرماندهی نیروی انتظامی در چابهار حمله کرد. در جریان این حمله، متاسفانه تعدادی از هموطنان‌مان شهید و زخمی شدند. این عملیات تروریستی یک عملیات کور بوده و هیچ حاصلی برای تروریست‌ها نداشته است.
فرمانده نیروی زمینی سپاه همچنین تاکید کرد: متاسفانه در این عملیات چند نفر از نگهبانان مقابل در ورودی ستاد فرماندهی شهید و زخمی شدند. سردار پاکپور در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه شهر در امنیت کامل است، اظهار داشت: نیروهای سپاه در محل حضور دارند و هوشیار هستند.
چرا آمریکا و سعودی متهم هستند؟
حمله تروریستی روز پنجشنبه به مقر نیروی انتظامی در چابهار که به شهادت و زخمی شدن جمعی از نیروهای نظامی و مردم عادی منجر شد، در شرایطی رخ داد که در ماه‌های گذشته شاهد افزایش تلاش گروهک‌های تروریستی برای ایجاد ناامنی در ایران بوده‌ایم. 31 شهریور گذشته نیز یک گروهک مرتبط با عربستان به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز حمله کرده و 25 نفر از مردم و نیروهای نظامی را به شهادت رسانده و 60 نفر را هم زخمی کرد. حملات تروریستی سریالی که به تصریح مقامات نظامی کشور در ارتباط کامل با سرویس‌های امنیتی عربستان انجام می‌شود، در حالی است که در چند سال اخیر بویژه پس از روی کار آمدن سلمان و قدرت گرفتن محمد بن‌سلمان در عربستان، این کشور که طعم شکست از ایران را در سوریه چشیده بود، حداکثر توان خود را بر ناامن‌سازی مرزهای ایران گذاشته و در این مسیر چندین عملیات تروریستی را طراحی و اجرا کرده. ولیعهد سعودی اردیبهشت‌ماه 96 به صراحت از این پروژه ضدایرانی پرده برداشت. محمد بن‌سلمان در اظهاراتی کم‌سابقه و مداخله‌جویانه گفت: «منتظر نمی‌مانیم عربستان به میدان جنگ تبدیل شود، بلکه جنگ را به خاک ایران خواهیم کشاند». کارشناسان امنیتی همان زمان نیز معتقد بودند تهدید ولیعهد سعودی بیشتر ناظر به ظرفیت بالقوه عربستان برای هدایت تروریست‌ها و تحریک سرسپردگان داخلی جهت ایجاد ناامنی در داخل مرزهای ایران است. ظرفیتی که در تعرضات اخیر تروریست‌ها به مرزهای ایران و شهادت شماری از سربازان ایرانی نشان داده شد.  همراهی آمریکا با سعودی در این پروژه البته موضوعی است که در رسانه‌های آمریکایی نیز به آن اذعان شده است. مردادماه 95 پایگاه تحلیلی «گلوبال‌ریسرچ» در گزارشی به قلم «آندره کوریبکو» به اقدامات مشترک ریاض و واشنگتن با هدف عقب‌ راندن ایران از کمک نظامی به دولت قانونی «بشار اسد» اشاره کرده بود. در این یادداشت تحلیلی آمده بود: روش کار اینطور است که آنها (واشنگتن و ریاض) شورش‌های محیطی در مناطق مرزی داخلی ایران را همزمان با تهدیدات تروریستی در درون کشور تحریک کرده و همه این اقدامات همسو با اغتشاش‌آفرینی و ایجاد انقلاب رنگین اجرا می‌شود. خلاصه اینکه، ریاض و واشنگتن سخت مشغول کارند تا جنگی مرکب و چندبعدی را علیه ایران به راه اندازند. همه شواهد نیز حاکی از تشدید این کمپین در ماه‌های آتی است که آمریکا علیه رقیب چندین ساله خود در خاورمیانه وارد عمل می‌شود. در این گزارش همچنین بر پروژه ناآرام‌سازی جنوب شرقی ایران تاکید شده و از آن به عنوان یکی از اجزای جنگ ترکیبی آمریکا و سعودی در ایران یاد شده است. «گلوبال‌ریسرچ» در این باره نوشته بود: بمب‌گذاری‌ها و اقدامات مسلحانه گروهک ریگی و بازماندگان آنها در جنوب شرقی ایران از سال 2000 به صورت رسمی کلید خورد و با حمایت‌های عربستان سعودی تاکنون تداوم یافته است. براساس آنچه این پایگاه آمریکایی می‌گوید، تحرکات گسترده عربستان و آمریکا برای حمایت‌های مالی و اطلاعاتی از شورشیان در مرزهای ایران و پاکستان نشان می‌دهد در پروژه ناامن‌سازی مرزهای ایران، این منطقه مورد توجه ویژه قرار دارد.

چرا چابهار؟
حدود یک ماه پیش، آمریکا بندر چابهار را از تحریم‌ها معاف کرد. 30 آبان 97 در پی رایزنی هند و افغانستان، 2 کشوری که بندر راهبردی چابهار برای آنها حکم اکسیژن توسعه را دارد، این بندر از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شد و معافیت تحریمی گرفت. معافیتی که سرمایه‌گذاری هند در چابهار برای اتصال به افغانستان و آسیای میانه را تسهیل و صادرات و واردات افغانستان و اتصال این کشور محصور در خشکی به دریاهای آزاد را تسریع می‌کند. برخی تحلیلگران معتقدند بندرچابهار پس از کسب معافیت از ‎تحریم‌های اقتصادی به عنوان یک ‎هاب ‌اقتصادی  به محل ویژه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و دولت‌های بزرگ منطقه بدل شده و تروریست‌ها با این ‎بمب‌گذاری قصد داشتند ریسک سرمایه‌گذاری در پروژه بین‌المللی چابهار را بالا نشان دهند. این یکی از دلایلی است که می‌تواند ارتباط این حمله تروریستی با آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها را نشان دهد.
چابهار همچنین تنها بندر اقیانوسی ایران و از مناطق آزاد کشور است. چابهار در سال‌های اخیر به بندری برای سرمایه‌گذاری هندی‌ها تبدیل شده است و منافع مالی و حتی استراتژیک دهلی به این بندر ایرانی گره خورده است. هندی‌ها از طریق چابهار، پاکستان - رقیب منطقه‌ای - را دور می‌زنند و به افغانستان و آسیای مرکزی راه می‌یابند.
برخی گمانه‌ها می‌گوید نقش دولت پاکستان در ناامن جلوه دادن بندر چابهار که یکی از رقبای بندر گوادر پاکستان است، پررنگ است. بندر گوادر از کلیدی‌ترین بنادر پاکستان است که نقش ویژه‌ای در کریدور اقتصادی چین و پاکستان داشته و رقیب اصلی بندر چابهار است. البته یک دیدگاه امنیتی نیز معتقد است ائتلاف آمریکایی - سعودی برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در چابهار و ایجاد اختلاف در روابط تهران - اسلام آباد، در پشت‌پرده حادثه تروریستی چابهار قرار دارد.
 

هشدارظریف به اماراتی‌ها
در پی حمله تروریستی روز پنجشنبه چابهار، بسیاری از مسؤولان دولتی نظیر معاون اول و وزیر کشور با صدور بیانیه‌ها و پیام‌هایی این حمله را محکوم کردند با این حال واکنش وزیر امور خارجه به این حادثه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. ظریف در صفحه توئیتر خود که در رسانه‌های خارجی انعکاس گسترده‌ای یافت، تلویحاً مسؤولیت عملیات چابهار را متوجه امارات کرد و نوشت: تروریست‌های تحت حمایت خارجی افراد بی‌گناه را در چابهار به قتل رسانده و زخمی کردند. ما در گذشته نشان داده‌ایم چنین جنایت‌هایی بدون تنبیه نخواهد ماند: سال 2010، سرویس‌های امنیتی، افراطی‌ها را رهگیری کرده و در مسیرشان از امارات عربی متحده دستگیر کردند. حرف مرا به یاد داشته باشید: ایران تروریست‌ها و اربابان آنها را به پیشگاه عدالت تسلیم خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0069 sec