printlogo


کد خبر: 202786تاریخ: 1397/9/17 00:00
دولت کانادا عضو هیأت‌رئیسه هوآوی را به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران دستگیر کرد
جنگ آمریکایی با هوآوی

گروه اقتصادی: دولت کانادا خانم «سابرینا منگ وانژو» دختر بنیانگذار و عضو هیات رئیسه هوآوی را در اقدامی خارج از عرف، زمانی که می‌خواست خط پروازی خود را عوض کند به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران دستگیر کرد. به گزارش «وطن امروز»، آنطور که مقامات کانادایی گفته‌اند این دستگیری به دستور دولت ایالات‌متحده آمریکا و برای استرداد وی به این کشور انجام شده است. خبر دستگیری وانژو پس از آن منتشر شد که ترامپ و شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین توافق کرده بودند تعرفه‌های اضافی درباره کالاها را متوقف کنند. این خبر می‌تواند ارتباطات تجاری این دو کشور را خدشه‌دار کند.
به گفته سخنگوی وزارت دادگستری کانادا، خانم منگ وانژو روز اول دسامبر (3 آذر) در ونکوور دستگیر شده است. ایان مکلیود گفت آمریکا درخواست استرداد او را داده است. او با اشاره به دستور دادگاه از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرده است. شرکت هوآوی هم ساعاتی پس از انتشار خبر دستگیری خانم وانژو در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و نوشت: این شرکت منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی از جمله قوانین و مقررات صادرات، رعایت تحریم‌ها و کنترل صادرات سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند. این شرکت اظهار امیدواری کرده است سیستم‌های قضایی کانادا و آمریکا در نهایت به یک نتیجه‌گیری درست برسند.
سفارت چین در کانادا با صدور بیانیه‌ای ضمن رد هرگونه اتهامی علیه خانم وانژو، آمریکا و کانادا را ترغیب کرد فورا این خطا را تصحیح و آزادی خانم منگ وانژو را تضمین کنند. سخنگوی سفارت چین در کانادا هم گفت: بنا به درخواست آمریکا مقامات کانادایی یک شهروند چینی را بدون اینکه قانون هیچ‌یک از این دو کشور را نقض کرده باشد، دستگیر کردند. وی گفت: چین شدیدا به این اقدام که در تضاد با حقوق‌بشر است اعتراض می‌کند و آنها را به آزادی خانم منگ وانژو فرا می‌خواند. سخنگوی سفارت چین تاکید کرد: پکن روند این قضیه را کاملا جدی پیگیری می‌کند و تمام اقدامات لازم برای حمایت از حقوق و منافع قانونی شهروندان چینی را قاطعانه انجام می‌دهد.
سقوط سهام داوجونز
خبر دستگیری خانم وانژو باعث شد شاخص سهام داوجونز آمریکا بیش از ۷۰۰ واحد کاهش پیدا کند. راشاتودی در این باره نوشت: در حالی وانژو در ونکوور دستگیر شده است که سقوط شاخص داوجونز به دلیل نگرانی از وخیم شدن روند مذاکرات تجاری میان پکن-واشنگتن در پی این موضوع رخ داده است. بر این اساس، پیش از این ترامپ در ماه آگوست فرمانی را به امضا رساند که استفاده از تجهیزات هوآوی را به دلیل نگرانی‎های امنیتی برای دولت ممنوع اعلام کرد و بعد از آن استرالیا و نیوزیلند هم چنین رویه‌ای را دنبال کردند. دولت‌های بریتانیا، آمریکا و متحدان آنها بر این باور هستند که تجهیزات هوآوی می‌تواند برای جاسوسی استفاده شود، ضمن اینکه در سال ۲۰۱۶ میلادی هم وزارت بازرگانی آمریکا تحقیقاتی را در ارتباط با اینکه آیا هوآوی فناوری آمریکایی به کار رفته در تجهیزات خود را به سوریه، کره شمالی و ایران فرستاده، تحقیقاتی را شروع کرده بود. این اقدام غیرقانونی و شتاب‌زده آمریکا می‌تواند آتش جنگ تجاری این کشور با چین را برافروزد.
تحریم ارتباطات در قرن ارتباطات
آنطور که رسانه‌های داخلی آمریکا گزارش داده‌اند دولت این کشور در حال تحقیق درباره هوآوی به دلیل نقض بالقوه تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. به علاوه قانونگذاران آمریکایی پیش‌تر مکررا این شرکت را تهدیدی امنیتی دانسته‌اند، چون می‌گویند دولت چین می‌تواند از ابزارهای نصب شده توسط آن به عنوان وسایل جاسوسی استفاده کند. آمریکا اخیرا یک رشته پرونده‌های قضایی علیه شرکت‌های فناوری چین تنظیم کرده است. این شرکت‌ها به سرقت ابزارهای امنیت سایبری و نقض تحریم‌های آمریکا متهم هستند. در سال جاری، دولت آمریکا شرکت‌های آمریکایی را از فروش قطعات به شرکت ارتباطات «زد‌تی‌ای» چین به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران منع کرده بود که با گرفتن جریمه بسیار سنگین و قول عدم ارتباط با ایران دوباره با این شرکت به همکاری پرداخت. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که شرکت زدتی‌ای، از شرکت‌های مخابراتی بزرگ چین، پذیرفته است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را زیر پا گذاشته و به همین دلیل به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار جریمه محکوم شده است.

ایران از هوآوی چه کالاهایی وارد می‌کند؟
علاوه‌ بر گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند هوآوی که بخش قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص داده‌اند، این شرکت چینی نقش بسیار اساسی در تامین سخت‌افزارهای اصلی ارتباطی کشورمان دارد. هوآوی برای شرکت‌های ایرانی سرورهای زیرساختی همگرا، سرورهای مرکز داده، دیتا سنتر و انواع روتر را راه‌اندازی می‌کند. بخش دیگری از خدمات این شرکت در بخش سواچ‌های ارتباطی است. در حال حاضر قوی‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی و اپراتورهای ارتباطی در ایران مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل از زیرساخت‌های این شرکت استفاده می‌کنند. بر این اساس، بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های صنعت برق ایران هم روی سرویس‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هوآوی است.
 


Page Generated in 0/0293 sec