printlogo


کد خبر: 202795تاریخ: 1397/9/17 00:00
نمایندگان مجلس و کارشناسان، نگران آینده مهم‌ترین بخش از طرح تحول سلامت هستند
بیمه سلامت در بستر بیماری؟!

محسن پورعرب: «خدا سر و کار هیچ کس را به دوا دکتر نیندازه»؛ بیراه نیست اگر بگوییم تمام هم و غم مدیران از ابتدای اجرای «طرح تحول سلامت» پاک کردن همین جمله معروف از ذهن مردم بوده است؛ طرحی که با هدف کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم و ارتقای کیفیت خدمات درمانی آغاز شد.
به باور بسیاری از کارشناسان، طرحی که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم نام گرفته بود، امروز تبدیل به یک چالش اساسی برای دولت دوازدهم شده است تا جایی که بتازگی «سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی»  وزیر بهداشت در اظهار نظری گفته است: «ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال آینده به توجه دولت و مجلس برای تامین اعتبارات مورد نیاز بستگی دارد». اظهارات وزیر بهداشت گویای وضعیت وخیم این روزهای طرح تحول سلامت است. طرحی که قرار بود دغدغه درمان را حذف کند، این روزها خود تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ شده است.
این در حالی است که افزایش بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و  شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی یکی از پیامدهای ناخوشایند اجرای این طرح تا به امروز بوده است و حال نه چندان مناسب «طرح تحول سلامت» را می‌توان با بررسی وضعیت این روزهای سازمان بیمه سلامت بخوبی متوجه شد. کسری 13 هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت در حال نزدیک شدن به واقعیتی تلخ است اگر ردیف بودجه مناسب برای سال 98 در نظر گرفته نشود!  به نظر می‌رسد تنها راه درمان موقت، برداشت 500 میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی با اذن رهبر انقلاب باشد، موضوعی  که در روزهای گذشته از سوی  مدیران حوزه سلامت تایید و جزئیاتش اعلام شده بود. البته ناگفته نماند این روزها این پرسش برای افکار عمومی جامعه و همچنین کارشناسان به وجود آمده است که آیا برای اجرای طرح مهم «تحول سلامت» پشتوانه‌های لازم توسط مدیران و دست‌اندرکاران این حوزه اندیشیده نشده بود تا امروز شاهد این وضعیت نباشیم؟
نگران طرح تحول
در همین باره، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است: «طرح تحول نظام سلامت با توجه به ارائه خدمات مثبت، در 2 سال گذشته دچار ضعف شده است به صورتی که نگران آن هستیم».
 حسین‌علی شهریاری با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت از جمله خدمات دولت یازدهم برای مردم بود، افزود: به علت برخی کم‌کاری‌ها و کارشکنی‌ها، این طرح با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. وی به محدودیت‌های منابع مالی بیمه‌ها اشاره و اضافه کرد: این موضوع بیمارستان‌ها را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است که زیبنده طرحی که افتخار دولت به حساب می‌آید و مورد اقبال مسؤولان و مردم قرار گرفته، نیست. وی اظهار داشت: رهبر انقلاب بر این نکته تاکید فرمودند که وقتی فردی بیمار شد نباید دغدغه‌ای غیر از بیماری داشته باشد و این توصیه ارزشمند ایشان پس از گذشت سال‌ها با اجرای این طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تا حد بسیاری محقق شد اما دوام چندانی نیاورد.
اختلاف‌ نظر بین سازمانی
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه با بخش بهداشت و درمان میانه مناسبی ندارد، تصریح کرد: طرح به‌کارگیری تعداد قابل توجهی پرستار که پس از چند جلسه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصویب و قول تامین بودجه آن اخذ شده بود، در نهایت مورد موافقت سازمان برنامه و بودجه قرار نگرفت. شهریاری تامین سلامت را بعد از برقراری امنیت مهم‌ترین وظیفه دانست و افزود: رویکرد سازمان برنامه و بودجه به بخش سلامت مطلوب نیست در حالی که سلامت مردم در راس امور است.
کسری 7 هزار میلیاردی
علاوه بر این، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران هم چندی پیش گفته بود: «تاخیر سازمان بیمه سلامت در پرداختی‌ها اکنون به طور میانگین به 3 ماه رسیده که اگر به منابع آن در بودجه سال 98 توجه نشود شک نکنید این میزان به 16 ماه خواهد رسید».
طاهر موهبتی شنیده‌ها از بودجه سال 98 بیمه سلامت را نگران‌کننده دانست و گفت: اگر بودجه مناسبی برای بیمه سلامت در نظر گرفته نشود، سال آینده با 6 تا 7 هزار میلیارد تومان کسری مواجه خواهیم شد که این کسری با کسری سال‌های قبل به 13 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که بودجه باید واقعی دیده شود تا شاهد تاخیرهای گذشته نباشیم. موهبتی تاکید کرد: طبق قانون برنامه ششم بودجه باید 20 درصد افزایش یابد. وی تاکید کرد: نباید به مرحله‌ای برسیم که انتشار اوراق تنها راه خروج از بحران‌ها باشد، بلکه باید یک بار برای همیشه بودجه واقعی برای این بخش در نظر گرفته شده و بدهی‌ها به روز شود.
قرض 500 میلیون یورویی
این در حالی است که وزیر بهداشت بتازگی  از اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملى با اذن رهبرى براى جبران بدهى‌هاى سازمان بیمه ‏سلامت خبر داد. قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: این مبلغ به سازمان بیمه سلامت جهت پرداخت بدهی‌های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص خواهد یافت. از سویی این مبلغ با اذن رهبر انقلاب به صورت قرض در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا بدهى انباشه بیمه‌ها پرداخت شود. اصرار ما به سازمان بیمه سلامت این ‏است که بدهى‌ها به شرکت‌هاى دارویى و تجهیزات پزشکى و داروخانه‌ها پرداخت و مطالبات تسویه شود.‏
 


Page Generated in 0/0059 sec