printlogo


کد خبر: 202835تاریخ: 1397/9/17 00:00
مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه ضدفلسطینی آمریکا رأی منفی داد
سیلی بزرگ به ترامپ

گروه بین‌الملل: تهدیدهای نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز برای تصویب قطعنامه پیشنهادی‌اش علیه گروه مقاومت فلسطین (حماس) بی‌نتیجه ماند و در نتیجه مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه را رد کرد. با رد قطعنامه ضدفلسطینی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پنجشنبه‌شب به صحنه شکستی بزرگ برای آمریکا تبدیل شد. نیکی هیلی، هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد که با محکوم کردن مقاومت مردم فلسطین و متهم کردن حماس به تروریسم، به دنبال تشدید فشار بر فلسطینی‌ها بود. وی در روزهای اخیر بارها جامعه بین‌الملل را به 2 بخش حامی تروریسم و مخالف تروریسم تقسیم کرده و گفته بود کسانی که از این قطعنامه حمایت نکنند، نشان می‌دهند که «حامی تروریسم» هستند. نماینده آمریکا در سازمان ملل پنجشنبه‌شب پیش از آغاز رأی‌گیری مجمع عمومی درباره این قطعنامه نیز پشت تریبون رفت و سازمان ملل را به جانبداری از فلسطینی‌ها و داشتن گرایش‌های ضداسرائیلی متهم کرد و گفت اگر این قطعنامه تصویب شود، برای سازمان ملل «روزی تاریخی» خواهد بود. پس از سخنرانی‌های برخی نمایندگان، قطعنامه پیشنهادی آمریکا به رأی گذاشته شد. نتیجه رأی‌گیری به این ترتیب اعلام شد: ۸۷ رأی مثبت، ۵۷ رأی منفی و ۳۳ رأی ممتنع. از آنجا که برای تصویب قطعنامه به دوسوم آرا نیاز بود، این قطعنامه رد شد و آمریکا و رژیم صهیونیستی در تصویب آن ناکام ماندند. این شکست آنقدر برای صهیونیست‌ها سنگین تمام شد که دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در این نشست، به توهین به اعضای سازمان ملل متحد روی آورد. وی در سخنرانی‌اش با عصبانیت خطاب به کشورهایی که به این قطعنامه رأی منفی داده‌اند، گفت: «باید از خود شرمسار باشید... رأی امروز رنگ واقعی شما را نشان داد». این نخستین بار بود که قطعنامه‌ای درباره حماس در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته می‌شد. طبق این گزارش، به دنبال ناکامی واشنگتن در تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضدفلسطینی، پیش‌نویس دیگری با عنوان «صلح همه‌جانبه، عادلانه و پایدار در خاورمیانه» به رأی گذاشته شد؛ پیش‌نویسی که پیشنهاد آن از سوی ایرلند و بولیوی ارائه شده بود. این پیش‌نویس که در آن بر ضرورت توقف اشغالگری رژیم صهیونیستی تأکید شده، با اکثریت چشمگیری تصویب شد: ۱۵۶ رأی موافق در برابر 6 رأی مخالف و ۲۶ رأی ممتنع. دولت آمریکا در ماه‌های گذشته از طریق فشارهای سیاسی، قطع منابع مالی و تهدید کشورها، تلاش کرده سازمان ملل را از مساله فلسطین منحرف کرده و کشورها را از تلاش برای حمایت از حقوق مردم فلسطین بازدارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که بارها به حمایت بی‌دریغش از رژیم صهیونیستی افتخار کرده، چند ماه پیش بی‌توجه به قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل، قدس اشغالی را به پایتختی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرد.
واکنش فلسطینیان به رد قطعنامه آمریکایی
تشکیلات خودگردان و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین از مخالفت سازمان ملل با تصویب پیش‌نویس قطعنامه آمریکا ضد حماس استقبال کردند. تشکیلات خودگردان فلسطین با انتشار بیانیه‌ای از کشورهایی که به این پیش‌نویس در مجمع عمومی سازمان ملل رای منفی دادند، تشکر کرد. جنبش حماس نیز از تصویب نشدن پیش‌نویس این قطعنامه استقبال کرد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت وجدان جهانی طرح آمریکا علیه حماس و مقاومت مردم فلسطین را خنثی کرد. سامی ابو زهری، از مقامات حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شکست پیش‌نویس ارائه شده، سیلی به صورت دولت آمریکا و تاییدی بر مشروعیت مقاومت و حمایت سیاسی گسترده از ملت و آرمان فلسطین است». از سوی دیگر داود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد: «تصویب نشدن پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در سازمان ملل سیلی به صورت آمریکا و اسرائیل است که طبق عادت از تریبون سازمان ملل برای دروغ‌پردازی استفاده می‌کنند». جمیل مزهر، عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز گفت: «ناکامی آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل ضربه محکمی به یاغی‌گری آمریکا بود». کمیته‌های مقاومت نیز شکست آمریکا در مجمع عمومی را پیروزی برحق فلسطینیان و مقاومت و شکستی زشت برای صهیونیست‌ها خواندند.
وداع تلخ هیلی با سازمان ملل
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در معرفی این قطعنامه کاملا یک‌طرفه گفته بود امروز می‌تواند برای سازمان ملل یک روز تاریخی باشد اما این رای نشان داد که این روز بیش از هر کسی دیگر، برای نماینده‌ای که تنها چند روز دیگر در این سمت باقی نیست، یک روز تاریخی و درسی برای همیشه بوده است. مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد یکجانبه‌گرایی و حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از صهیونیست‌ها نمی‌تواند مانع از دیدن جنایات این رژیم باشد. رسانه‌های خبری در آمریکا از هیدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به عنوان سفیر جدید این کشور در سازمان ملل متحد نام می‌برند. بنا بر گزارش این رسانه‌ها، دونالد ترامپ بزودی نامزدی نائورت را برای این سمت اعلام می‌کند. از دیگر افرادی که پیش از این از آنها به عنوان گزینه نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد نام برده می‌شد، می‌توان به ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهوری و دینا پاول، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اشاره کرد.


Page Generated in 0/0055 sec