printlogo


کد خبر: 202864تاریخ: 1397/9/18 00:00
مدیرکل بورس وزارت علوم در دولت دهم در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
روحانی تحت‌الشعاع دروغگو‌ها قرار گرفت

درباره ظلمی که اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان و دولت در قبال دانشجویان بورسیه کردند و همین‌طور درباره رأی دیوان محاسبات، «وطن‌امروز» با دکتر مسلمی‌نائینی، مدیرکل بورس در وزارت علوم دولت دهم گفت‌وگویی انجام داد.
***
  درباره رأی دیوان محاسبات مبنی بر عدم تخلف در اعطای بورسیه‌ها در دولت دهم صحبت می‌فرمایید؟
ببینید! یک مساله‌ای هست؛ وقتی یک خلافی انجام می‌شود؛ در کشور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در دولت و... دستگاه‌‌‌هایی هستند که بر این رفتارها و احیانا خلاف‌‌‌‌ها نظارت می‌کنند. یعنی اینها مشروعیت بررسی دارند. اینکه دولتی سر کار بیاید و اتهامی علیه دولت قبل از خود مطرح کند، این قابل قبول نیست. فکر می‌کنم این رفتار تا به حال سابقه نداشته است. متاسفانه دولت یازدهم آمد و ادعا و اتهامی را علیه دولت قبل از خود مطرح کرد و البته الان نتیجه عملکرد و رفتار چندساله‌‌‌‌اش را می‌بینید که در عمل دیگر چیزی برای این دولت باقی نمانده است. یعنی به جای اینکه به کار و مسؤولیت خود رسیدگی کند و به فکر رفع مشکلات کشور باشد، به دنبال مسائل دیگری بود تا به دولت قبل از خود هجمه وارد کند. متاسفانه در ماجرای بورسیه‌ها هم اینها آمدند و با عجله ادعایی را مطرح کردند و به قول مقام معظم رهبری یک ظلم و کار غلط و بدعتی را راه انداختند. با این ادعا، یک اقدام خلاف قانون و خلاف اخلاق کردند و 5 سال تعدادی جوان تحصیلکرده آن هم دانشجویان نخبه و دانشجویان دوره دکترا را که می‌توانستند منشأ اثر فراوانی شوند درگیر کردند. بعضی از اینها درخواست داده‌اند؛ فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیل شده‌‌اند از خارج از کشور؛ دانشجو درخواست داده است به دانشگاهی که آنجا بورس بوده؛ متاسفانه اینجا به کار نگرفتند ولی دانشگاه خارجی درخواست او را پذیرفته‌‌ و حالا این نخبه ایرانی مجبور است 2 هفته در کنار خانواده باشد و 2 هفته در خارج از کشور مشغول درس و تحصیل شود. جالب است که اینجا آنها را طرد می‌کنند اما در خارج از کشور و بویژه در کشورهای اروپایی، دانشگاه‌ها این دانشجویان نخبه را به‌کار گرفته‌اند. این دانشجویان نخبه را 5 سال تحت ظلم و زجر روحی و روانی قرار دادند و این کار را با خبرگزاری‌های‌شان و به خاطر جهل و نادانی خود انجام دادند. البته برخی نماینده‌‌های مجلس نیز در دوره‌‌های اخیر به این خلاف دامن زدند که واقعا باید جوابگو باشند.
  شما امروز رأی دیوان محاسبات را خودتان رویت کردید؟
بله! من این رای را خودم گرفتم.
  درباره جزئیات این رأی توضیح می‌دهید؟
قبل از اینکه این رأی نهایی بشود چندین جلسه در وزارتخانه و در گروه ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد. آقای پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس قبل، مسؤول کمیته‌ای بود که آقای نجفی، سرپرست وقت وزارت آموزش‌وپرورش برای رسیدگی به این موضوع تعیین کرده بود. ایشان هم پرونده را بررسی کرد. وزارت علوم بعد از آن بیانیه‌ای صادر کرد که مملو از اطلاعات غلط و کذب بود و بر اساس آن بورسیه دانشجویان را لغو کردند. این در حالی بود که ما چندین بار به کمیسیون اصل 90 رفتیم و در جلسات این کمیسیون شرکت کردیم. در این جلسات نمایندگان دیوان محاسبات و کمیسیون آموزش هم حضور داشتند. البته اگر یادتان باشد همان سال کمیسیون اصل 90 مجلس گزارش خود درباره ماجرای بورسیه‌ها را اعلان و اعلام کرد هیچ تخلفی در این‌باره انجام نشده است. همان زمان نامه‌ای هم برای وزیر وقت علوم نوشتند و گفتند اگر دانشجویی را تعلیق کرده‌اید سریعا او را برگردانید و نگذارید این دانشجویان دیگر اذیت و آزار ببینند تا درس‌شان را ادامه بدهند، البته به جز آن 36 نفری که خودشان اطلاعات غلط داده بودند. اما وزارت علوم زیر بار نرفت و مدعی بود دیوان محاسبات گفته است باید بورسیه این دانشجویان لغو شود. البته این هم فقط یک ادعا بود و مستنداتی درباره رای دیوان ارائه نکردند. بر اساس همین حرف بی‌سند، آمدند و از دانشجویان شهریه گرفتند که این خلاف بود. جالب‌‌‌‌‌‌تر اینکه به صورت شفاهی به این دانشجویان می‌گفتند باید شهریه را پرداخت کنند؛ به صورت کتبی و مستند به آنها نگفتند باید شهریه پرداخت کنند. بنابراین از تعداد زیادی از دانشجویان پول گرفتند.
  حتی شنیدیم در بین دانشجوها کسی بوده که خودکشی هم کرده است؟
ببینید! با این فشاری که به آنها وارد می‌شد، مشکلاتی برای‌شان ایجاد شد؛ خب! یک دانشگاهی این فرد را بورس کرده بود و بعد گفتند بورس نیست. خودش به من زنگ می‌زد که حتی برای تجهیزات آزمایشگاهی هم از او حمایت نشد. البته واقعا خودکشی کار صحیحی نبود ولی خب! فشاری که به این دانشجویان آوردند به اینجا کشیده شد. متاسفانه رئیس‌جمهور هم تحت‌الشعاع این جو قرار گرفت و حرف‌‌‌هایی زد که واقعا نادرست بود. اینکه بیایند با یک عده جوان این کارها را بکنند و بعد بگویند آقا وزیر را کنار گذاشتند به‌خاطر اینکه بحث بورسیه‌ها را مطرح کرده بود، نادرست بود. وزیر به دلایل دیگری کنار رفت؛ به دلیل برگرداندن افراد مسأله‌دار به وزارتخانه استیضاح شد.
  در نهایت دیوان در حکم جدید چه گفته است؟
دیوان گفته است با توجه به بررسی‌‌‌هایی که کرده‌‌‌‌اند، با توجه به دفاعیات و اعتراضاتی که ما کردیم، با توجه به بررسی‌‌های کارشناسانی که برای این منظور استخدام شده بودند و همچنین بر اساس نظرات و گزارش کارشناسی کمیسیون اصل 90 و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، هیچگونه تخلفی انجام نشده و وظایف شورای مرکزی بورس انجام شده است.
  بلافاصله بعد از صدور حکم دیوان، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس مدعی شد رأی دیوان دلالتی بر عدم تخلف مسؤولان وزارت علوم ندارد، شما چه جوابی به او می‌دهید؟
خیر! این فرد یا واقعا این موارد را بلد نیست یا عینکش را جور دیگری گذاشته است. رای دیوان می‌گوید هیچ تخلفی از سوی شورای مرکزی بورس انجام نشده است به غیر از آن 36 نفر (از 3000 نفر) که آنها هم خودشان اطلاعات غلط داده بودند و تخلفی متوجه وزارتخانه نیست.
  آیا امکان اعاده حیثیت وجود دارد؟
ان‌شاءالله این مسائل پیگیری خواهد شد. اینگونه نیست که بعضی‌ها با مقاله‌نویسی و بعضی با خبرنویسی و بعضی هم با توئیت زدن بتوانند براحتی 5 سال یک عده دانشجوی مملکت را تحت فشار بگذارند و حالا فکر کنند ماجرا تمام شده است.
  به نظر شما پشت‌پرده این ادعای دروغ چه بود؟
هدف اصلی این دروغ‌پردازی ممانعت از ورود نیروهای نخبه پاک و انقلابی به بدنه دانشگاه بود؛ این هدف اصلی از این دروغ‌پردازی بود. البته اینکه بگوییم همه اینها حزب‌اللهی بودند، نه! اینطور نبود؛ اصلاح‌طلب هم در بین این بورسیه‌ها بود. اما ویژگی همه این دانشجویان این بود که می‌خواستند خدمت کنند. واقعا می‌خواستند خدمت کنند. تعدادی از همین‌ها که فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیل شدند منبع و منشأ خدمات زیادی شدند و جالب اینکه برخی از همین بورسیه‌ها الان جزو مدیران دولتی هستند!


Page Generated in 0/0067 sec