printlogo


کد خبر: 202871تاریخ: 1397/9/18 00:00
اخبار

زنگنه: روسیه در کاهش تولید نفت‌خام نقش سازنده‌ای داشت
با وجود اینکه وزیر نفت قصد دارد معافیت ایران در کاهش تولید نفت را یک دستاورد بزرگ جلوه دهد اما اهل فن می‌دانند این موضوع اصلا یک دستاورد بزرگ به حساب نمی‌آید، چرا که ایران اجبارا و به طور خودکار تولید خود را بسیار بیشتر از سهمش کاهش داده بود و کاهش بیشتر تولید توسط ایران، خنده‌دار به نظر می‌رسید. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دیروز مدعی شد: سقف تولید ایران در مذاکرات بسیار فشرده و سخت با وزرای کشورهای عضو اوپک حفظ شد. وی افزود: حدود 10 ساعت با اعضای اوپک مذاکره کردیم تا ایران مشمول قطعنامه کاهش تولید اوپک نشود. زنگنه ادامه داد: وظیفه داشتیم اجازه ندهیم آسیبی به سهم درازمدت بازار ما وارد شود و در این زمینه موفق بودیم. وی تصریح کرد: در ماه‌های آینده این تصمیم اوپک باید تثبیت شود و نفت اضافی که برخی برای مقابله با ایران در بازار ریختند از بازار جمع شود. زنگنه با بیان اینکه کاهش سقف تولید اوپک تا زمان به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا باید حفظ شود، اضافه کرد: روسیه نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید نفت غیراوپک دارد و در جلسه‌ای که با مقامات این کشور داشتیم روسیه نقش سازنده‌ای ایفا کرد و کاهش 230هزار بشکه از تولید 400 هزار بشکه‌ای نفت غیراوپک را بر ‌عهده گرفت.
 دستاوردی که نیست
زنگنه و تیم رسانه‌ای او سعی کردند معافیت ایران از کاهش تولید نفت را دستاوردی بزرگ و فوق‌العاده نشان دهند اما حقیقت این است که ایران به اندازه کل اوپک تولیدش کاهش یافته و عملا قبل از اعمال کاهش سهم اوپکی‌ها سهم خود را اجبارا کاهش داده است. با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های جدید تولید ایران کاهش یافته و فهماندن این موضوع به اعضای اوپک قطعا به 10 ساعت زمان احتیاج نداشته است ضمن اینکه لیبی و ونزوئلا هم مثل ایران از کاهش تولید معاف شده‌اند. قطعا آنها  10 ساعت چانه‌زنی نکرده‌اند که از کاهش تولید معاف شوند. همچنین مشخص است که تصمیم اوپک برای کاهش 800 هزار بشکه‌ای نفت یک تصمیم ضدسیاست‌های آمریکاست اما این تصمیم با کمک روسیه و اجماع اعضای اوپک به وجود آمد نه فقط دیپلماسی نفتی زنگنه. این یک تصمیم بسیار امیدوارکننده بود که اعضای اوپک را امیدوار کرد از کاهش قیمت بیشتر جلوگیری به عمل خواهد آمد.

افزایش دوباره قیمت طلا و سکه
دیروز طلا و سکه با افزایش قیمت روبه‌رو شد که به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، دلیل آن، افزایش نرخ جهانی طلا و تغییرات در بازار نفت اوپک بوده است. ابراهیم محمدولی در این ‌باره به ایسنا گفت: قیمت سکه تمام‌بهار طرح جدید و طرح قدیم به ترتیب 3 میلیون و ۹۶۱ هزار تومان و 3 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. وی افزود: نیم‌سکه، 2 میلیون و ۹۸۱ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۵۴ هزار تومان به فروش ‌رسید. محمدولی ادامه داد: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار و هر مثقال طلای آب شده
۱۷ عیار به ترتیب به ۳۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان و یک میلیون و ۵۳۵ هزار تومان و هر اونس طلای جهانی نیز به ۱۲۴۸ دلار رسید که نسبت به جمعه گذشته افزایش قیمت را تجربه کردند.

واگذاری ۶۰ هزار مسکن‌مهر به کمیته امداد امام
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به رکود تولید در بازار مسکن گفت: مهم‌ترین برنامه جریان‌سازی تولید با هدف ایجاد تعادل بین سیر تقاضا و سیر تولید در بازار مسکن است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، محمد اسلامی تکمیل واحد‌های باقیمانده مسکن‌مهر با کمک مردم و متقاضیان را از اولویت برنامه‌های مسکن اعلام کرد و افزود: ۶۰ هزار واحد مسکن‌مهر به کمیته امداد امام خمینی منتقل می‌شود که شهر به شهر در حال بررسی است.  اسلامی با بیان اینکه «برنامه تولید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده  ۲۷۰ محله به ۳۱ استاندار ابلاغ شده است» تاکید کرد: ‌طبق دستور رئیس‌جمهوری و مصوبه دولت همه زمین‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی که در بافت‌های فرسوده واقع شده است باید برای اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی قرار گیرد.


Page Generated in 0/0054 sec