printlogo


کد خبر: 202877تاریخ: 1397/9/18 00:00
معاون دادستان کل کشور:
فیلترینگ تلگرام موفقیت‌آمیز بود

گروه اجتماعی: معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور با بیان اینکه فیلترینگ تلگرام موفقیت‌آمیز بود، گفت: نباید یکباره از پیام‌رسان داخلی که عمر یک‌ساله دارد انتظار بالایی داشته باشیم.
 به گزارش مهر، جواد جاویدنیا درباره اینکه آیا سیاست یکپارچه فیلترینگ تلگرام توانست به اهداف خود دست پیدا کند و چقدر توانست موفق باشد، اظهار داشت: اجرای فیلترینگ تلگرام و میزان موفقیت آن را می‌توان از منظرهای گوناگون بررسی کرد، از یک نظر فیلترینگ موفقیت‌آمیز بود، زیرا شبکه‌های پیام‌رسان داخلی به معایب خود پی برده و آنها را اصلاح کردند. وی افزود: در همان برهه‌ای که تلگرام فیلتر شد، حجم عظیمی از مردم وارد شبکه‌های اجتماعی داخلی شدند و این موضوع باعث شد پیام‌رسان‌های داخلی با اشکالات خود آشنا شوند، زیرا اساس اینگونه فعالیت‌ها و فضای مجازی این است که تا زمانی که فضای مجازی زیر بار مخاطب نرود بسیاری از نواقص آن مشخص نمی‌شود، باید زیر بار برود تا نواقص آن برطرف شود و به یک سطح از پایداری برسد. وی افزود: در مقطعی روزانه ۸۰۰ هزار کاربر وارد شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌شدند و عضو شورای عالی فضای مجازی نقل می‌کرد که در همان ایام برنامه‌نویسان پیام‌رسان‌های داخلی با همت مضاعف در حال برطرف کردن نواقص کار بودند. جاویدنیا تصریح کرد: تلگرام 3 هزار سرور برای ایرانی‌ها دارد و به وزارت ارتباطات تکلیف شده از ناحیه شورای عالی فضای مجازی تسهیلات مؤثر در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار گیرد اما آیا این تسهیلات مؤثر بوده است؟ ۱۰ سرور یا کمک 5 میلیارد تومان چقدر توانسته کمک کند؟ در ارزیابی‌ای که صورت گرفته برای آنکه سرویسی بتواند مانند تلگرام پاسخگو باشد باید حداقل معادل ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه و امکانات داشته باشد.
جاویدنیا گفت: می‌توانیم بگوییم پیشرفتی که در نرم‌افزارهای داخلی انجام شد بعد از فیلترینگ تلگرام بسیار مؤثر بود اما از این حیث که آیا سیاست‌گذاری‌های بعدی که انجام شده درست بوده یا خیر و این طرح که تصمیم گرفته شد پوسته‌ای از تلگرام (هاتگرام و تلگرام طلایی) شکل بگیرد و ما از آن حمایت کنیم، آیا اگر ما چنین توانی داشتیم بهتر نبود از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌کردیم، سؤالاتی است که رسانه‌ها و مردم باید دنبالش باشند و پاسخ‌های متقن و دقیقی راجع به آن دریافت کنند. معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در پاسخ به این  پرسش که آیا می‌پذیرید قوانین فضای مجازی نواقصی دارد و مشکلاتی را برای برخی کاربران از جمله افرادی که خریدهای اینترنتی انجام می‌دهند، به وجود آورده است؟ چه راهکارهایی در این زمینه اندیشیده شده است؟ گفت: قوانین ما ناقص است، البته طرح اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای در دست اقدام است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.


Page Generated in 0/0328 sec