printlogo


کد خبر: 202907تاریخ: 1397/9/18 00:00
اخبار

وزیر اطلاعات ترکیه به آمریکا سفر کرد
اردوغان، عامل آشفتگی بن‌سلمان
گروه بین‌الملل: تلاش‌های سعودی‌ها برای باج دادن به ترکیه و منصرف کردن این کشور از پیگیری پرونده قتل جمال خاشقجی و انتشار هر چه بیشتر جزئیات این پرونده به‌ بن‌بست خورده و ریاض از این مساله بسیار نگران است که آنکارا تهدید خود درباره بین‌المللی کردن قضیه این روزنامه‌نگار قربانی را عملی کند. از سوی دیگر، سعودی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند میانجیگری مورد اعتماد برای انتقال پیام‌های خود به طرف ترک پیدا کنند. به نظر می‌رسد رژیم سعودی با معضل بزرگی در پرونده ترور جمال خاشقجی مواجه شده به نحوی که یک منبع آگاه گفته است  ریاض هیچ کانال مورد اعتمادی برای تبادل اطلاعات درباره پرونده ترور جمال خاشقجی ندارد و دولت ترکیه نیز بر خواسته‌های مشخص خود از عربستان‌سعودی درباره تحقیقات کیفری و قضایی این پرونده اصرار دارد. گفته می‌شود طرف‌های نزدیک به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی کانال‌های مورد اعتمادی برای مبادله پیام با طرف ترکیه‌ای در بررسی این پرونده یا ارسال ملاحظات ندارند. روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم با استناد به گزارش محرمانه‌ای در این‌باره، نوشته است در حلقه اطرافیان محمد بن‌سلمان حتی یک نفر نیز شایستگی مبادله پیام را با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ندارد. به نظر می‌رسد مصر و امارات عربی متحده به عنوان 2 متحد عربستان سعودی نمی‌توانند به این کشور در انتقال پیام به دولت ترکیه کمک کنند. به عبارت دیگر، ولیعهد عربستان‌سعودی در صورتی‌که بخواهد با مقامات ترکیه همکاری کند هیچ سازوکاری برای انتقال پیام ندارد. گزارش‌ها حاکی‌ است که پیش از این عبدالله دوم، پادشاه اردن با اردوغان برای حل تنش موجود میان آنکارا و ریاض گفت‌وگو کرده بود ولی به دلایل نامشخص، ارتباطات اردن و ترکیه قطع و روشن شده است که اردن دیگر تمایلی برای میانجیگری میان اردوغان و گروه بن‌سلمان ندارد. به نظر می‌رسد سرد شدن روابط اردن و عربستان سعودی باعث شده است تا امان تمایلی برای ایفای نقش میانجی میان ترکیه و عربستان نداشته باشد. منابع نزدیک به دولت عربستان‌سعودی از این مساله ناراضی هستند که ترکیه مهم‌ترین بازیگر پرونده خاشقجی است و به دنبال انتقال پیام با استفاده از میانجی نیست. گفته می‌شود سعودی‌ها به این مساله نیز فکر کردند از طرف‌های تونسی و الجزایری برای مبادله پیام‌های خود با ترکیه استفاده کنند ولی روشن شد ترکیه فقط به طرف‌هایی در تونس اعتماد دارد که از اعضای حزب النهضه وابسته به اخوان‌المسلمین هستند. هاکان فیدان، یکی از افراد نزدیک و مورد اعتماد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه با دستور کار پرونده خاشقجی به آمریکا رفته و با سناتورها و مقامات اطلاعاتی این کشور دیدار کرده است. فیدان همچنین در جریان این سفر، گزارشی از کشته‌شدن خاشقجی به اعضای مجلس سنای آمریکا داده است. قرار است سنا ظرف روزهای آینده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه عربستان درباره قتل جمال خاشقجی مورد بررسی قرار دهد.


آمریکا بیمارستان سوری را بمباران کرد
حمله جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش به حومه شرقی دیرالزور، به تخریب کامل بیمارستان شهر هجین منجر شد. در پی این جنایت آمریکایی، 8 غیرنظامی کشته و شماری زخمی شدند. روز جمعه نیز در حمله هوایی ائتلاف آمریکایی به شهر هجین همه اعضای یک خانواده 8 نفره کشته شدند. طبق اعلام منابع سوری، 79 غیرنظامی در ماه نوامبر در حملات ائتلاف آمریکایی به سوریه کشته شدند. دولت دمشق در نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، خواستار توقف فوری حملات و کشتار مردم سوریه توسط نیروهای ائتلاف و ایجاد سازوکاری مستقل برای تحقیق درباره این جنایات و نیز مجازات عاملان آن شده است.

استقبال اردن از پیام دوستی اسد
هیات پارلمانی اردن پاسخ نامه رئیس‌جمهوری سوریه را به کاخ ریاست‌جمهوری این کشور فرستاد و در آن نوشت، انتظار دارد در نزدیک‌ترین زمان ممکن تبادل سفرا انجام شود. پیشتر بشار اسد به رئیس هیأت پارلمانی اردن اعلام کرده بود پیام علنی او را درباره اینکه انتظار دارد روابط میان 2 کشور پشت‌پرده نبوده و آشکارا باشد، به عبدالله دوم، پادشاه اردن تقدیم کند. تمایل به تعیین سفرای جدید و آغاز کار آنها در دمشق و امان در واقع پاسخ مثبت به این پیام اسد است که هیأت اردنی مستقیما چند روز پیش به کاخ ریاست‌جمهوری سوریه ارائه داد. پس از گشایش گذرگاه مرزی نصیب، روابط میان 2 کشور با احتیاط بسیار زیادی در حال گسترش است.
 


Page Generated in 0/0067 sec