printlogo


کد خبر: 202908تاریخ: 1397/9/18 00:00
چهارگوشه

افزایش یهودی‌ستیزی در اروپا
بخش بزرگی از یهودیان در اروپا نگران رشد یهودی‌ستیزی هستند. روزنامه آلمانی بیلد گزارشی درباره نظرسنجی جدید آژانس حقوق اساسی اروپا منتشر کرده که می‌گوید ۸۹ درصد یهودیان شرکت‌کننده در نظرسنجی گفته‌اند به نظرشان یهودی‌ستیزی در کشورهای محل اقامت آنها از سال ۲۰۱۳ رشد کرده است. این نظرسنجی در ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپایی انجام شده است. ۸۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، یهودی‌ستیزی را بزرگ‌ترین مشکل موجود در کشورهای اروپایی می‌دانند. ۳۸ درصد آنها در فکر مهاجرت هستند. ۲۸ درصد می‌گویند در سال گذشته به دلیل آنکه یهودی هستند مورد آزار و حمله قرار گرفته‌اند.

کنسرت مرگ در ایتالیا
ازدحام و ترس و وحشت ناگهانی در یک کلوب شبانه در شهری در مرکز ایتالیا به مرگ 6 نفر و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد. طبق این گزارش، در یک کنسرت موسیقی رپ که بامداد شنبه در شهر کورینالدو برگزار می‌شد، استفاده از «ماده‌ای شبیه اسپری فلفل» باعث وحشت ناگهانی افراد حاضر در کلوب شد و 6 نفر زیر دست و پا کشته شدند. مقامات آتش‌نشانی منطقه می‌گویند که 5 نفر از این کشته‌ها زیر ۱۸ سال سن دارند و از مجروحان حادثه نیز ۱۲ نفر وضع وخیمی دارند.

حمله راکتی به پایگاه نظامیان خارجی در کابل
در پی افزایش ناامنی‌ها، حملات طالبان به بزرگ‌ترین پایگاه نیروهای خارجی در افغانستان نیز افزایش یافته و تقریبا به امری روزانه تبدیل شده است. سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت پروان اعلام کرد جمعه‌شب پایگاه بگرام هدف حمله راکتی قرار گرفته است. سخنگوی طالبان مدعی شده است حملات راکتی این گروه به پایگاه بگرام تلفات جانی و خسارات مالی بسیاری در پی داشته است. حملات راکتی طالبان به پایگاه نظامی بگرام در چند ماه اخیر به صورت بی‌سابقه افزایش یافته است. گفته می‌شود این حملات به دردسری برای نیروهای خارجی در افغانستان تبدیل شده است اما این نیروها درباره تلفات و خسارات ناشی از حملات راکتی پنهانکاری می‌کنند.

پیشنهاد انصارالله درباره الحدیده
با گذشت 3 روز از آغاز مذاکرات انصارالله یمن با نمایندگان منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی، در سوئد، همچنان داغ‌ترین مباحث متوجه سرنوشت الحدیده است. محمد عبدالسلام، سخنگو و رئیس هیأت مذاکره‌کننده جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عنوان داشت: شهر الحدیده باید به عنوان یک منطقه «بی‌طرف» اعلام شود. وی افزود: انصارالله این ایده را می‌پذیرد که سازمان ملل در چارچوب تلاش برای بازگشایی فرودگاه صنعا در این فرودگاه ایفای نقش کند. عبدالسلام این اظهارات را در حاشیه مذاکرات صلح یمن در سوئد مطرح کرده است. عبدالسلام همچنین خواستار تشکیل یک «دولت انتقالی» با مشارکت تمام احزاب سیاسی شد.

آنگرت‌کرامپ کارن‌باوئر جانشین مرکل
18 سال پس از انتخاب آنگلا مرکل به عنوان رهبر حزب دموکرات‌مسیحی، جمعه اعضای حزب آنگرت کرامپ‌ کارن‌باوئر را به عنوان جانشین او انتخاب کردند. مرکل ماه اکتبر گذشته اعلام کرد که قصد دارد از رهبریت حزب کناره‌گیری کند اما تا انتخابات آتی در سال ۲۰۲۱ در سمت صدراعظمی آلمان باقی خواهد ماند. طبق این گزارش، برای رهبری حزب دموکرات‌مسیحی، یک زن، آنگرت‌کرامپ کارن‌باوئر و 2 مرد، فریدریش مرتس و ینس اشپان نامزد شده بودند. مرکل که در 18 سال گذشته رهبری حزب را به‌ عهده داشت، در پست ریاست دولت خواهد ماند. او در 2 سال اخیر بشدت زیر فشار بود و بالاخره روز ۲۹ اکتبر اعلام کرد که از ریاست حزب کناره می‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0054 sec