printlogo


کد خبر: 202964تاریخ: 1397/9/19 00:00
اخبار

خیز «جلیقه قرمزها» در تونس
در پی اعتراضات جلیقه‌زردها در فرانسه، فعالان تونسی با انتشار بیانیه‌ای در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به طور رسمی از آغاز به کار کمپین «جلیقه قرمزها» خبر داده و هدف از تشکیل آن را اعتراض مسالمت‌آمیز به ناکامی‌های دولت، فساد، هزینه‌‌های بالای زندگی، بیکاری و سوء‌مدیریت اعلام کردند. این کمپین در حالی تشکیل شده که روز شنبه نخست‌وزیر تونس تاکید کرد تونس سابقه‌ای طولانی در مبارزه با فساد دارد و با وجود چالش‌های فراوان، موفقیت‌‌های مهمی طی 2 سال گذشته در این زمینه به‌دست آورده است. طبق گزارش سال گذشته میلادی سازمان «شفافیت بین‌المللی» در زمینه شاخص ادراک فساد، تونس با یک پله صعود نسبت به سال‌های 2015 و 2016 میلادی در رتبه 74 دنیا در زمینه مبارزه با فساد قرار دارد.

آمریکا از ائتلاف ضدیمنی حمایت می‌کند
معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس گفت، آمریکا دولت مستعفی یمن و حوثی‌ها را برای ورود کامل به مذاکرات صلح ترغیب می‌کند. تیموتی لندرکینگ اظهار کرد: حمایت از ائتلاف سعودی از نظر ما الزامی است و قطع آن پیام‌های اشتباهی را می‌فرستد. وی افزود، دولت آمریکا بشدت مخالف توقف حمایت از ائتلاف سعودی در یمن است. این اظهارات در حالی است که در حومه استکهلم، پایتخت سوئد رایزنی‌های صلح یمن تحت نظارت سازمان ملل ادامه دارد. محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد انصارالله، روز شنبه خواستار تشکیل دولت انتقالی با مشارکت تمام احزاب سیاسی شد.

امارات درصدد بازگشایی سفارتش در سوریه است
نماینده پارلمان لبنان طی مصاحبه خود با شبکه المیادین رسما اعلام کرد امارات قصد دارد روابط دیپلماتیک خود با سوریه را از سر بگیرد و سفارتش در دمشق را بازگشایی کند. عبدالرحیم مراد افزود: امارات بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تایید و این اقدامات امارات را با عربستان هماهنگ می‌کند. مراد همچنین گفت: امارات میان سوریه و عربستان نقش میانجی را ایفا می‌کند. نماینده پارلمان لبنان تاکید کرد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان واکنش منفی‌ای در برابر از سرگیری روابط میان سوریه و عربستان از خود نشان نداده و این مسأله در دیدار اخیرش با وی در عربستان مشخص شده است.

همه‌پرسی  در پرو برای کاهش فساد
پرو روز گذشته شاهد برگزاری همه‌پرسی‌ای با هدف کاهش فساد در دستگاه سیاسی این کشور بود. این همه‌پرسی تلاشی برای پایان دادن به اقداماتی است که قانونگذاران، قضات و حتی روسای‌جمهوری سابق این کشور را به زندان کشانده است. پرسش‌هایی که در این همه‌پرسی مطرح شده اقداماتی برای ممانعت از انتخاب مجدد قانونگذاران، ایجاد قوانین مالی سختگیرانه‌تر برای کمپین‌ها و اصلاح شورای رسوا شده مسؤول انتخاب قضات پرو را شامل می‌شد. تحلیلگران بر این باورند این همه‌پرسی نمی‌تواند راه‌حل تمام و کمالی برای ده‌ها سال سوءرفتارهای سیاسی در این کشور باشد. نتایج یک نظرسنجی که بتازگی در پرو انجام شده، نشان می‌دهد تنها 8 درصد از مردم این کشور به قوه مقننه خود اعتماد دارند.

هیلی: بن‌سلمان مسؤول قتل خاشقجی است
نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با نشریه آتلانتیک بر خلاف موضع دونالد ترامپ و دولتش در ماجرای قتل جمال خاشقجی، انگشت اتهام را به سمت ولیعهد سعودی نشانه رفت. نیکی هیلی که پیش‌تر از تصمیم خود برای کناره‌گیری از این سمت در ابتدای سال 2019 خبر داده بود در این مصاحبه اظهارنظر کرد که آمریکا نباید در این پرونده به سعودی‌ها ارفاق کند. وی گفت: مسؤولان دولت عربستان این عمل را درکنسولگری سعودی (در استانبول) انجام دادند و نمی‌توانیم به آنها ارفاق کرده و بگوییم اشکالی ندارد. نمی‌توانیم از قلدرمآبی حمایت کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا باید ولیعهد عربستان پاسخگو باشد؟ گفت: این تصمیم بر عهده دولت ترامپ است. دولت بن‌سلمان این اقدام را انجام داد و در واقع او مسؤول است.


Page Generated in 0/0582 sec