printlogo


کد خبر: 203027تاریخ: 1397/9/20 00:00
سخنگوی وزارت بهداشت: برای افزایش قیمت لبنیات تذکر می‌دهیم
کاهش مصرف لبنیات
زیرمیزی در عمل‌‌های زیبایی و سزارین وجود دارد

گروه اجتماعی: سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بودجه‌ای وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در لایحه بودجه ۹۸، در عین حال برای چندمین بار نسبت به کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور تحت تاثیر افزایش قیمت آن هشدار داد.
به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی گفت: یک خبر خوب این است که بنا بر آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت و بر اساس اطلاعات ۱۷۵ کشور جهان که 3 روز پیش اعلام شده است، با توجه به اقدامات ۱۵ سال گذشته دولت و سازمان‌های گوناگون برای کاهش تصادفات و میزان جراحت و مرگ و میر حاصل از آن، ایران از هشتمین کشور دنیا با آمار بالای میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به جایگاه ۵۳ در رتبه‌‌‌بندی بین‌المللی حوادث ترافیکی رسیده است که این خود موفقیت بزرگ و درخشانی است.
کاهش 3/9 درصدی مصرف لبنیات
حریرچی با بیان اینکه دوباره مکلف هستم درباره  مصرف شیر و لبنیات و افزایش شدید قیمت محصولات لبنی تذکر دهم، گفت: در 6 ماه گذشته مصرف شیر و لبنیات در تهران 9/3 درصد کاهش داشته است که اگرچه در سطوح معنی‌دار و قابل توجهی نیست اما با توجه به اینکه میزان مصرف قبلی و معمول شیر و لبنیات در کشور کمتر از مقدار توصیه شده و مورد نیاز بوده است، این کاهش هم هشداردهنده است. امیدوارم تصمیم  کاهش قیمت شیر و لبنیات عملیاتی شده و نیز شاهد کاهش قیمت بیشتر باشیم.
انتقاد از مهناز افشار
حریرچی همچنین درباره تبلیغ یک آمپول توسط مهناز افشار تاکید کرد: اگر یک معتاد عادی نالوکسان تزریق کند، این دارو تنها نئشگی وی را از بین می‌برد و ممکن است مثل هر داروی دیگری عوارض داشته باشد اما عوارض آن خطرناک و مرگبار نیست. ما خواستار همکاری با گروه‌های گوناگون اجتماعی درباره محتویات موضوعات جدید هستیم اما پیشنهادمان به هنرمندانی که می‌خواهند کمک کنند، این است که محتویات مورد نظر را حتما با یک انجمن علمی چک کنند، چرا که مهم محتوایی است که مردم آن را درک می‌کنند و نه محتوایی که گفته می‌شود. باید بگویم مورد اخیر نیز شکایتی نکردیم و تنها برخی دوستان انجمن‌های علمی و همکاران وزارت بهداشت انتقادی کردند.
زیرمیزی در اعمال زیبایی
سخنگوی وزارت بهداشت نیز در پاسخ به پرسشی  مبنی بر اینکه آیا میزان زیرمیزی‌های حوزه سلامت کاهش یافته است، گفت: بسته‌ای که ما به طور مشخص وارد آن شدیم، به صفر رساندن زیرمیزی در بخش بستری بود. در حال حاضر در بخش دولتی موضوع زیرمیزی به طور تقریبی به صفر رسیده، در صورتی که در گذشته شاید در ۵۰ درصد استان‌ها انجام اعمال جراحی بدون زیرمیزی ممکن نبود. در بخش خصوصی نیز در استان‌ها این میزان نزدیک به صفر است. در عین حال در تهران هنوز نتوانسته‌ایم موضوع زیرمیزی را به صفر برسانیم و در حال حاضر در برخی عمل‌ها مانند عمل‌های زیبایی و سزارین متاسفانه موضوع زیرمیزی وجود دارد. وی با بیان اینکه برخورد تعزیرات با قضیه زیرمیزی تغییر پیدا کرده است،‌ گفت: بر اساس رویه جدید تعزیرات، اگر شکایتی از یک فرد وجود داشته باشد علاوه بر آن شکایت، پرونده‌های دیگر آن فرد نیز بررسی می‌شود. درباره خدمات سرپایی نیز بحث‌های گوناگون وجود داشت و برای مثال  قرار بود سازمان نظام پزشکی بر آن نظارت کند ولی در حال حاضر نظام پزشکی بر کارهای درمانی تنها به 2 مورد تبلیغات و تابلوی مطب‌ها نظارت می‌کند و اگر شخصی در زمینه زیرمیزی شکایتی داشته باشد، به آن رسیدگی می‌کند. در نتیجه در این زمینه بیشتر مسؤولیت بر عهده وزارت بهداشت است و نظارت‌های وزارت بهداشت محدود به شکایت‌ها نیست.
اصلاح بودجه بیمه سلامت
وی در ادامه درباره بودجه بیمه سلامت نیز گفت: سازمان بیمه سلامت که از سال ٧۴ تاسیس شد، در بسیاری از سال‌ها بودجه آن به صورت خطی داده شده است، یعنی هر سال نسبت به سال قبل چند درصدی افزایش بودجه داشته است. اقدام مهمی که مجلس و دولت در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه انجام دادند این است که بودجه سازمان بیمه سلامت را بر مبنای حق بیمه تنظیم کرده‌اند. طبق قانون مکلفیم هر فردی که عضو سازمان بیمه سلامت است، حق بیمه برایش پرداخت کنیم. برای مثال برای کارکنان دولت یک بخش را دولت، بخشی را دستگاه و مابقی را خودشان پرداخت می‌کنند. روش پرداخت برای کارکنان دولت صحیح‌‌‌‌‌ترین روش پرداخت است و طبق قانون باید ٧ درصد حداقل حقوق مصوب قانون کار پرداخت شود. وی افزود: متاسفانه بودجه سازمان بیمه سلامت در سال‌های گذشته به طوری محاسبه شده که در نتیجه آن، ما در ۲۰ سال گذشته هر سال با کسری قابل توجه سازمان بیمه سلامت مواجه بوده‌ایم. برای جبران برخی سال‌ها از اوراق و برخی سال‌ها از صندوق ذخیره ارزی کمک گرفته شده است. پیشنهاد ما این است یک بار برای همیشه این موضوع حل شود و بودجه بیمه سلامت طبق قانون و به میزان کافی پرداخت شود.
 


Page Generated in 0/0125 sec