printlogo


کد خبر: 203028تاریخ: 1397/9/20 00:00
مدیر‌کل تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد
استفاده نانوایی‌ها از جوهر قند و جوش‌شیرین

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 50 درصد نانوایی‌‌های کشور به صورت غیرمجاز از جوهر قند و جوش‌شیرین برای پخت نان استفاده می‌کنند.
زهرا عبداللهی به ایرنا افزود: افزودن جوش‌شیرین برای نان باعث اختلالات گوارشی، سوءهاضمه، فشار خون بالا و اختلال در جذب ریزمغذی‌ها می‌شود. وی اظهار داشت: جوش‌شیرین می‌تواند اسید کلریدریک معده را خنثی کند و در نتیجه باعث اختلال در عمل هضم و جذب موادمعدنی بویژه عناصر دو ظرفیتی مثل آهن، روی و کلسیم ‌شود.
عبداللهی گفت: عوارض و اختلال‌های گوارشی، درد‌های ناحیه معده، هضم نشدن غذا و تأخیر در تخلیه معده از جمله عوارضی است که جوش‌شیرین استفاده شده در نان ایجاد می‌کند. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: جوش‌شیرین در ترکیب با اسید معده کلرید سدیم تولید می‌کند که مصرف آن در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، قلبی و فشارخون می‌تواند مضر باشد. مصرف این ماده می‌تواند در ایجاد یا تشدید تشنج در کودکان نقش داشته باشد. عبداللهی با بیان اینکه افزودن جوهر قند سرطانزاست، گفت: خمیرهای نانی که به جوهر قند آغشته است براحتی فرم می‌گیرد و رنگ نان پخته شده سفید و شفاف است اما برای سلامت بدن عوارض ایجاد می‌کند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به هشدارهای مکرر وزارت بهداشت درباره مضرات استفاده از جوش شیرین و جوهر قند در نانوایی‌ها و ممنوع بودن استفاده از این مواد، همچنان بسیاری از نانوایی‌‌های بربری، لواش و تافتون اقدام به مصرف این مواد می‌کنند.


Page Generated in 0/0066 sec