printlogo


کد خبر: 203039تاریخ: 1397/9/20 00:00
رئیس‌جمهور روز گذشته در اقدامی عجیب، ادعاهایی خلاف واقع به منتقدان FATF نسبت داد و سپس خودش این ادعاها را نقد کرد!
حمله روحانی به منتقدان خیالی

گروه سیاسی: یک ماه پس از هجمه محمدجواد ظریف به منتقدان لوایح چهارگانه مرتبط با FATF، روز گذشته حسن روحانی نیز در اقدامی عجیب، منتقدانی خیالی ساخت و اظهاراتی خلاف واقع را به منتقدان FATF نسبت داد.
به گزارش «وطن امروز»، در شرایطی که تلاش‌های گسترده دولت، برخی نمایندگان حامی دولت و همچنین رسانه‌های اصلاح‌طلب در ماه‌های گذشته برای تصویب و اجرایی شدن لوایح چهارگانه مرتبط با FATF جواب نداده و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در چند نوبت مانع تصویب CFT به عنوان مهم‌ترین لایحه مرتبط با FATF شده‌اند، مقامات دولتی گویا رویکرد هجمه به منتقدان این لوایح را در پیش گرفته‌اند.
در این راستا پس از آنکه وزیر امور خارجه یک ماه پیش در گفت‌وگو با یک خبرگزاری حامی دولت، منتقدان لوایح چهارگانه را به تاثیرپذیری از ذی‌نفعان پولشویی متهم و البته پس از چند روز در پاسخ به نامه دادستانی اذعان کرد برای سخنان خود سندی ندارد، روز گذشته حسن روحانی هم بدون اشاره به مواضع و ادعاهای اصلی منتقدان FATF و CFT، مدعی شد منتقدان می‌گویند اگر FATF امضا شود، اسلام از دست می‌رود! روحانی در ادامه بر همین اساس این منتقدان خیالی را متهم کرد که اسلام را نمی‌فهمند! روحانی روز گذشته در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه‌وشهرسازی با تأکید بر اینکه بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌ها 20 درصد گران‌تر و با وجود همکاری هزینه‌ها کاهش می‌یابد، تصریح کرد: اگر FATF باشد هزینه‌ها 20 درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مسأله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست یک نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود!
وی در ادامه افزود: مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های جهان همکاری نداشت؟ منتها کسی در گوشه‌ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد امضا شود، اسلام از دست می‌رود. ‌ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می‌زد.
روحانی همچنین گفت: اداره کشور با مردم است و باید برای آن از مردم سوال شود. باید هزینه کارها به مردم گفته شود که اگر کاری انجام گرفت یا نگرفت چه تسهیلات و هزینه‌هایی برای مردم به دنبال دارد.
روحانی از جانب کدام منتقدان سخن گفت؟!
اظهارات روحانی در حالی است که در طول ماه‌های گذشته هیچ کدام از منتقدان لوایح چهارگانه در مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و ... مدعی نبودند با تصویب و اجرای این لوایح، اسلام از دست می‌رود؛ بلکه انتقاد اصلی منتقدان به لوایح FATF، مسائلی چون عدم به رسمیت شناختن حق تحفظ، خودتحریمی و انتقال اطلاعات حساس کشور به دشمنان بود؛ انتقاداتی که تاکنون هیچ‌کدام از مقامات دولتی برای آنها پاسخ درخوری ارائه نکرده‌اند. به عنوان مثال، در ماده 6 لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) به صراحت آمده است: کشورها نمی‌توانند اقدامی انجام دهند ولو از طریق قانون داخلی که به بهانه‌های سیاسی، فلسفی، نژادی و بومی بخواهند یک شرط معافیت برای خود بگذارند و خود را استثنا کنند.
علاوه بر این می‌توان مخالفت‌های متعدد مراجع عظام تقلید با لوایح مرتبط با FATF را مثال زد که در هیچ‌کدام آنها سخنی درباره از دست رفتن اسلام مطرح نبوده است، بلکه مواردی به عنوان دغدغه مطرح شده که تاکنون از سوی مقامات دولتی پاسخی نداشته است. در این راستا آیت‌الله‌العظمی‌ مکارم‌شیرازی شهریورماه گذشته با اشاره به اهمیت توجه دقیق به موضوع FATF گفته بود: در اینکه باید منابع تأمین مالی تروریسم را کور کنیم شکی نیست اما در اینکه چه کسی تروریست است و کدام نهاد مصادیق تروریسم را تشخیص می‌دهد ابهام وجود دارد؛ آنها سپاه، حشدالشعبی و حزب‌الله را تروریست می‌دانند ولی معلوم نیست داعش، جبهه‌النصره و القاعده را نیز تروریست بدانند. به گفته آیت‌الله مکارم، دومین نقطه مبهم در FATF نظارت بر اطلاعات بانکی است.
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی نیز مهرماه گذشته با اشاره به مفاد FATF یادآور شد: از طریق این قرارداد می‌خواهند برای مقابله با تروریسم قواعدی وضع کنند و همه در این باره هم‌پیمان شوند ولی اختیار را به دست تحریم‌کنندگان ما و حامیان صهیونیست‌ها می‌دهند. وی در این باره بیان کرد: هم‌پیمانان در این قرارداد اسرائیل کودک‌کش و عربستان‌سعودی را تروریست ندانسته ولی حزب‌الله لبنان را تروریست قلمداد می‌کنند؛ چنین قراردادهایی با هدف جلوگیری از پیشرفت نظام اسلامی پیگیری می‌شود.
روحانی در تراز ریاست‌جمهوری سخن بگوید
ادعای اخیر روحانی مبنی بر انتساب برخی ادعاهای بی‌ربط به منتقدان FATF، موضوعی نبود که از سوی برخی نمایندگان مجلس که طی ماه‌های گذشته انتقاداتی اساسی در این باره مطرح کرده بودند، بی‌پاسخ بماند. در این راستا عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه ادبیات روحانی در شأن یک رئیس‌جمهور نیست، گفت: برخلاف ادعای روحانی هیچ یک از نمایندگان و منتقدان نگفته‌اند اگر FATF را امضا کنید، اسلام به خطر می‌افتد.
محسن کوهکن در گفت‌وگو با مهر در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور در نشست با مدیران وزارت راه‌وشهرسازی مبنی بر اینکه منتقدان برجام و FATF باید هزینه نظرات و شعارهای خود را به مردم بگویند، اظهار داشت: اگر قرار است هزینه مخالفت با موارد مذکور پرداخت شود، آیا کسانی هم که طبق قانون اساسی مسؤولیت اداری و مالی کشور را بر عهده دارند حاضر هستند خسارت‌های عهدشکنی آمریکا و اجرا نشدن برجام را پرداخت کنند؟ وی با تأکید بر اینکه در تراز رئیس‌جمهور نیست که با این ادبیات سخن بگوید، تصریح کرد: برخلاف ادعای رئیس‌جمهور هیچ یک از نمایندگان و منتقدان نگفته‌اند اگر FATF را امضا کنید، اسلام به خطر می‌افتد و تمام کسانی که با این مساله مخالف بودند، اظهارات کارشناسانه مطرح کردند.
نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در این باره گفت: اتهام‌افکنی و توهین روحانی علیه منتقدان FATF وCFT پوششی برای شکست دولت در برجام و فرار از پاسخگویی است. حجت‌الاسلام احمد سالک در همین راستا افزود: دولت پاسخی به انتقادات مردم در قبال عملکرد اقتصادی خود ندارد، به همین دلیل دنبال اتهام‌افکنی علیه منتقدان است و مثل رویه گذشته قصد دارد همه مشکلات را گردن مخالفان بیندازد.سالک ادامه داد: آقای روحانی به مردم قول داده بود با تصویب برجام تحریم‌ها برداشته شود اما تحریم‌ها تشدید شد و دولت تلاش دارد تا شکست در برجام را این گونه جبران کند. نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی همچنین تأکید کرد: رئیس‌جمهور باید ادبیاتش را در گفت‌وگو با منتقدان اصلاح کند.
شکار ببرهای کاغذی
2 هفته قبل محمدجواد ظریف پس از آنکه مشخص شد سندی برای گفته‌هایش درباره پولشویی گسترده در ایران ندارد، مدعی شده بود افرادی نسبت به اظهاراتش اعلام مخالفت کردند نه درباره محتوا، بلکه درباره محتوایی که خودشان ساخته‌اند سخن گفته‌اند. به ادعای ظریف، این افراد ببر کاغذی ساخته و آن را بخوبی شکار می‌کنند! اظهارات دیروز روحانی مصداق خوبی برای همین ضرب‌المثل است. نسبت دادن ادعاهای دروغ و خلاف واقع به منتقدان خیالی و سپس نقد این ادعاهای خودساخته!
 


Page Generated in 0/0051 sec