printlogo


کد خبر: 203041تاریخ: 1397/9/20 00:00
سردار حاجی‌زاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، فرمانده نیروی هوافضای سپاه:
حال صنعت فضایی خوب نیست!

فرمانده نیروی هوافضای سپاه این‌بار با صراحت بیشتری نسبت به دفعات گذشته، اعلام کرد در صورت اعلام نیاز دولت، سپاه می‌تواند به بهبود کیفیت خودروسازی در داخل کشور کمک کند.
به گزارش «وطن‌امروز»، سردار امیرعلی حاجی‌زاده دیروز دوشنبه در دانشگاه علم و صنعت یک بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که تکنولوژی ساخت موشک‌‌های دفاعی ایران بسیار پیشرفته‌‌‌‌‌‌تر و پیچیده‌‌‌‌‌‌تر از تکنولوژی حوزه خودروسازی است و باید از این توان بزرگ در کشور در حوزه خودروسازی استفاده شود. به گفته سردار حاجی‌زاده، سپاه نمی‌تواند در حوزه خودروسازی دخالت کند اما در صورت درخواست کمک، حتما به کمک خودروسازان داخلی خواهد رفت. فرمانده نیروی هوا‌فضای سپاه در دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به سوال دانشجویی درباره علت عدم موفقیت در حوزه خودروسازی، به‌رغم پیشرفت‌‌های علمی و فناورانه در حوزه نظامی گفت: در خیلی از مجموعه‌ها مدیر، مدیر خوبی است اما آن تیم همگرا که هم‌قسم باشند، وجود ندارد. مدیران خودروسازی باید باور کنند که می‌شود این صنعت را بومی کرد، ما به عنوان سپاه نمی‌توانیم دخالت کنیم اما می‌توانیم به آنها کمک کنیم.
پیش از این در برنامه تلویزیونی ثریا نیز سردار حاجی‌زاده درباره ارتباط تکنولوژی موشکی ایران و تکنولوژی خودروسازی اظهارنظر کرده بود. سردار حاجی‌زاده در این برنامه درباره مشکلات حوزه خودروسازی کشور مطرح کرد: در حوزه نظامی پیچیدگی‌ بسیار بالاست. صنعت خودرو و صنایع دیگر به لحاظ فناوری‌ ذیل صنایع نظامی هستند. در سایر حوزه‌ها هم آدم‌های دلسوز‌ زیاد هستند. ما می‌توانیم هم در صنعت خود‌رو و‌ هم سایر صنایع خودکفا شویم و اقتصاد مقاومتی را می‌توان به عنوان الگو در سایر بخش‌ها استفاده کرد. وی ادامه داد: راه‌حل کار این است که به جوانان اعتماد کنیم. این تحریم‌ها هم یک فشار است که باید تبدیل به فرصت کنیم و در همه حوزه‌ها این کار شدنی است.
حال صنعت فضایی خوب نیست!
یکی از سوالاتی که روز گذشته دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از سردار حاجی‌زاده پرسیدند، وضعیت حوزه فضایی کشور بود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سوال که «صنعت فضایی و حال و هوای کنونی این حوزه در چه وضعی است؟» گفت: حرکت در حوزه فضایی خوب شروع شد اما چند سالی است که متوقف شده، البته کارهایی انجام شده اما شتاب گذشته را ندارد. به گزارش فارس، حاجی‌زاده افزود: در ماه‌‌های گذشته اقداماتی شده و امیدواریم با صحبت‌‌‌هایی که در جلسات با مسؤولان انجام شده، در ماه‌‌های آینده شاهد اتفاقات خوبی باشیم. وی با بیان اینکه پیشرفت‌‌‌هایی که در حوزه فضایی حاصل شد منشأ آن بخش نظامی است، گفت: وضعیت رضایت‌بخش و مطلوب نیست. در این مسأله ٥٠ درصد مسؤولیت به عهده نظامیان است که آماده است و ٥٠ درصد دیگر بر عهده دستگاه‌‌‌هایی است که می‌خواهند از این صنعت استفاده کنند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: از این فرصت استفاده و اعلام می‌کنم اگر در هر صنعت غیرنظامی با گلوگاه یا مشکلی مواجه هستند، اعلام کنند تا راه‌حلی برای آن پیدا کنیم و ما آمادگی زیادی داریم. حاجی‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره الگوی ارتباط بین صنعت و دانشگاه در صنایع دفاعی و نظامی اظهار داشت: اگر نگاه به داخل باشد، سراغ دانشگاه‌ها می‌آیند اما وقتی یک مدیر کوچه‌پس‌کوچه‌‌های یک کشور غربی را بهتر می‌شناسد، طبیعی است که سراغ دانشگاه نمی‌آیند. توصیه ما به مدیران و مسؤولان استفاده از ظرفیت دانشگاه‌هاست.
2000 کیلومتر وحی منزل نیست
در حوزه برد موشک‌‌های ایران نیز سردار حاجی‌زاده می‌گوید فعلا بر اساس نیازسنجی انجام شده برد موشک‌‌های ایران تا 2000 کیلومتر برنامه‌‌ریزی شده ولی این برد به مثابه وحی منزل نیست و در صورت نیاز، می‌توان این برد را جابه‌جا کرد. سردار حاجی‌زاده در این‌باره خاطرنشان کرد: ما توانمندی ساخت موشک با بردهای بلندتر را داریم. عدد ٢٠٠٠ کیلومتر وحی منزل نیست اما آنچه تا به امروز درباره آن تصمیم‌‌‌گیری شده بر اساس نیاز ما است. بسیاری از پایگاه‌‌های دشمن در فاصله 400-300 کیلومتری و مرحله بعدی در فاصله 800-700 کیلومتری است. محدودیتی از نظر فنی یا قراردادی درباره برد موشک‌ها نداریم. سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: برای انجام کار برای ما فرش قرمز پهن نکردند و دعوتنامه نفرستادند؛ حرکت ما حرکت انقلابی است و منتظر بودجه نماندیم. وی افزود: رهبری به شما جوانان گفته‌‌اند آتش به اختیار هستید، نباید منتظر بمانید تا فلان دستگاه شما را استخدام کند و سپس کار کنید؛ خودتان باید راه را پیدا کنید. حاجی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروی هوافضای سپاه در زمینه‌‌های دیگر مثل هواپیما و... گفت: تقسیم کاری با برادران ارتش داریم که جنگنده بر عهده نیروی هوایی ارتش است، البته ما نیز برخی کارها را می‌کنیم اما حوزه اصلی فعالیت ما پرنده‌‌های بدون سرنشین و موشک است.


Page Generated in 0/0148 sec