printlogo


کد خبر: 203050تاریخ: 1397/9/20 00:00
گزارش «وطن امروز» از عملکرد اقتصادی و عمرانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)
حرکتی که برای محرومان برکت شد
امروز یکهزار و یکصد و یازدهمین پروژه آموزشی برکت در نجف‌آباد افتتاح می‌شود

اسد‌الله خسروی: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با تمرکز بر مقوله محرومیت‌زدایی، مسیری را می‌پیماید تا علاوه بر حمایت از جامعه هدف، اشتغال‌زایی پایدار و رفاه نسبی را در مناطق کم‌برخوردار ایجاد و با هم‌افزایی میان دستگاه‌های فعال خدمت‌رسان، یارای مستضعفان و روستاییان دورافتاده کشور شود. به گزارش «وطن‌امروز»، حرکت جهادی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی حضرت امام(ه) در ایجاد طرح‌‌های ثمربخش و قابل اتکای اقتصادی، نهضتی را در اشتغال‌زایی مناطق محروم کشور ایجاد کرده است که با این رویکرد نه‌تنها مانع از مهاجرت روستاییان دورافتاده به حاشیه شهرها شده، بلکه با توانمند کردن آنها در استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌‌های موجود منطقه‌‌‌ای، رونق اقتصادی را در روستاهای دوردست و کم‌برخوردار به‌وجود آورده است. البته توانمندسازی ساکنان مناطق محروم با رویکرد توسعه کسب‌وکار، تامین منابع مالی ارزان‌قیمت و ایجاد اشتغال در روستاهای دورافتاده، شاید اولویت نخست برنامه‌‌های عملیاتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای حمایت از این قشر مولد و توجه به بحث عدالت‌گستری باشد، چرا که با نگاهی به کارنامه پربار و موفق چنین ستادی بخوبی مشخص است که شرکت‌ها و مجموعه‌‌های تابع آن در بخش‌ها مختلف نیز توانسته‌‌اند انقلابی بزرگ را در تحرک و رونق اقتصادی، ارزش‌آفرینی اجتماعی و توسعه‌ فضاهای آموزشی و کسب‌وکار کشور ایجاد کنند. اقدامات شایسته و قابل تحسینی چون، ساخت مسجد و مدرسه، مسکن محرومان، اجرای طرح‌‌های اقتصادی اشتغال‌محور در قالب توسعه بخش کشاورزی، صنعت و دامداری، خدمات‌رسانی بهداشتی، توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی، ورزشی، مشارکت در پروژه‌های‌ عمرانی و زیربنایی که منشأ خیر و برکت در جای جای ایران زمین شده است، نتیجه خدمات‌رسانی و فعالیت مستمر بنیاد برکت در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است که به چشم می‌خورد.
افتتاح 1111 پروژه آموزشی پربرکت در کشور هدیه‌ مقام معظم رهبری به محرومان
امروز 20 آذرماه همزمان با یازدهمین سالروز تأسیس بنیاد برکت، قرار است با افتتاح مجتمع بزرگ آموزشی - فرهنگی برکت شهید حججی نجف‌آباد اصفهان به دست دکتر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، یکهزار و یکصد و یازدهمین پروژه‌ آموزشی برکت به بهره‌برداری برسد تا کسب‌وکارهای خرد و خانگی در قالب طرح اجتماع‌محور سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی اقتصادی برکت) که بستر اشتغال‌زایی را در مناطق محروم ایجاد می‌کند، شکل گیرد. این در حالی است که در سال جاری به همت بنیاد برکت در 1500 روستا و بخش کشور در قالب الگوهای اشتغال‌زایی اجتماع‌محور، اقدامات قابل توجهی انجام شده است تا نهضت اشتغال برای توانمندسازی جوامع در چارچوب اقتصاد مقاومتی در کشور راه‌اندازی شود. آمارها نشان می‌دهد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در 8 سال اخیر در حوزه‌ ایجاد شغل به‌طور متوسط سالانه 5 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است که در مجموع به 400 هزار شغل می‌رسد. ایحاد فرصت شغلی در قالب 2 طرح الگوی توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اقتصادی برکت) و «آسمان» (آیین‌نامه‌ سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال‌ نیروی انسانی) بی‌شک ریل‌‌گذاری است که بنیاد برکت در چارچوب سیاست‌های ابلاغی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با هدف اشتغال‌آفرینی و ایجاد ارزش افزوده انجام می‌دهد و نتیجه آن اشتغال‌زایی گسترده‌ای را در مناطق محروم کشور در پی دارد.
ستادی که بازوی دولت در توسعه بخش اقتصادی است
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که متشکل از ساختاری منسجم و بنیه‌ای قوی در کنار توان مدیریتی خاص است، با ارائه خدمات گسترده و متنوع در بخش‌‌های مختلف به محرومان کشور و در راستای تحقق اهدافی چون ریشه‌کنی فقر، آبادانی کشور و توسعه اقتصادی گام برمی‌دارد اما شاید این سوال در ذهن برخی ایجاد شود که آیا فعالیت این ستاد به نوعی موازی‌کاری با خدمات تکلیفی دولت به عنوان قوه مجریه نیست؟ و منابع مالی این ستاد چگونه تامین می‌شود؟ بنابراین در جواب باید گفت این ستاد به عنوان نهادی انقلابی تحت کنترل مقام معظم رهبری است که البته توسط امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال 68 تاسیس شده و وظیفه مدیریت اموالی را بر عهده دارد که طبق قانون در اختیار ولی‌فقیه است. این ستاد دارای شرکت‌‌های متعددی است که در حوزه‌‌های مختلف با هدف مشارکت مردم و کارآفرینان با اولویت حمایت از قشرهای محروم جامعه در مناطق دورافتاده فعالیت می‌کند. فعالیت اقتصادی این ستاد مشمول پرداخت بموقع مالیات است و مسؤولان مالیاتی کشور از آن به‌عنوان مودی مالیاتی خوش‌حساب یاد می‌کنند. این ستاد علاوه بر فعالیت در مسیر فقرزدایی و ایجاد اشتغال، همچنین با فعالیت‌‌های اقتصادی خود و با پرداخت مالیات، خود را در توسعه اقتصاد کشور سهیم می‌دارد.


Page Generated in 0/0145 sec