printlogo


کد خبر: 203052تاریخ: 1397/9/21 00:00
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به سر و صدای آمریکا و اروپا درباره آزمایش موشکی اخیر ایران:
شلیک مهمی بود

فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌گوید ایران در طول سال بیش از 50 آزمایش موشکی انجام می‌دهد و آزمایش اخیر که واکنش شدید آمریکا و اروپا را به دنبال داشت، یک آزمایش مهم بوده است.
به گزارش «وطن امروز»، طی 2 هفته اخیر مقامات دولت آمریکا و پس از آنها مقامات برخی کشورهای اروپایی از ایران به خاطر انجام یک آزمایش موشکی جدید انتقاد کردند. 10 آذر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که نخستین بار او از آزمایش جدید موشکی ایران خبر داد؛ ضمن حمله به ایران به خاطر این آزمایش موشکی، مدعی شد این اقدام تهران برخلاف قطعنامه 2231 بوده است. فرانسه نیز از جمله کشورهایی بود که مدعی شد اقدام ایران خلاف قطعنامه 2231 بوده است. در ایران اما سخنگوی وزارت امور خارجه این انتقادات را غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد قطعنامه 2231 الزام‌آور نبوده و به هیچ عنوان ایران را از آزمایش برنامه دفاع موشکی خود منع نمی‌کند. از سوی دیگر مقامات ایران با اشاره به خروج آمریکا از برجام، به مقامات این کشور توصیه کردند درباره توافقات جانبی مربوط به برجام اظهارنظر نکنند.
در ادامه این کشمکش، به پیشنهاد فرانسه و انگلیس جلسه شورای امنیت درباره این آزمایش تشکیل شد؛ 2 کشوری که خودشان هم می‌دانند بر اساس قطعنامه 2231، برنامه دفاع موشکی ایران نه‌تنها محدود نمی‌شود، بلکه آزمایشات موشکی ایران را نیز لغو نمی‌کند. در نهایت روز سه‌شنبه 13 آذر نشست شورای امنیت درباره آزمایش موشکی اخیر پشت درهای بسته برگزار شد و بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافت.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در واکنش به این جلسه شورای امنیت، درباره اظهارات اخیر آمریکایی‌ها پیرامون برنامه موشکی ایران گفت: آمریکایی‌ها در دولت گذشته و فعلی اعتراف کردند نه برجام و نه قطعنامه ۲۲۳۱، فعالیت ایران را در زمینه موشکی ممنوع نمی‌کند و هم خانم وندی شرمن در جلسه سنای آمریکا در مذاکرات این حرف را زد هم آقای برایان هوک 2 ماه پیش این مطلب را گفت. موشک‌های جمهوری اسلامی با توجه به اینکه نقطه‌زن است فقط برای سلاح متعارف طراحی شده است. ظریف خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آمریکا ناقض برجام و قطعنامه شورای امنیت است ناچار است برای خود پوششی دست و پا کند اما همان‌طور که دیدیم، دیروز شورای امنیت حاضر نشد این ادعای بیجا را بررسی کند. با این حال اما همصدایی اروپا با آمریکا در این موضوع، باز هم نشان داد 2 سوی آتلانتیک برخلاف مواضع ظاهری خود، ائتلافی ناگسستنی علیه ایران دارند.
دیروز اما سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با تایید اینکه ایران اخیرا یک آزمایش موشکی انجام داده، تصریح کرد آزمایش‌های موشکی ایران در طول سال بین 40 تا 50 مورد است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تایید خبر تست موشکی اخیر گفت: واکنش‌ آمریکایی‌ها نشان می‌دهد این تست برای آنها بسیار مهم بود که فریادشان درآمد. سردار امیرعلی حاجی‌زاده در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ما تست‌های موشکی‌مان را انجام می‌دهیم و این کار اخیر هم تست مهمی بود. سردار حاجی‌زاده درباره واکنش آمریکایی‌ها به این تست که از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور هم اعلام شد، گفت: این واکنش‌ها نشان می‌دهد این موضوع برای آنها بسیار مهم بود که فریادشان درآمد. وی با بیان اینکه 50-40 تست در سال انجام می‌دهیم، تاکید کرد: اینکه آمریکایی‌ها نسبت به برخی از این آزمایش‌ها واکنش نشان می‌دهند نشان‌دهنده فشار به آنهاست. سردار حاجی‌زاده البته به اسم این موشک اشاره‌ای نکرد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز دیروز درباره تست اخیر موشکی به تسنیم گفت: بنده به‌عنوان وزیر امور خارجه می‌توانم اعلام کنم موضوع موشک هیچ‌گاه مورد مذاکره نبوده و در قطعنامه 2231 هم درباره ممنوعیت آن برای جمهوری اسلامی ایران چیزی مورد تأیید و تصویب قرار نگرفته است. وی افزود: اساساً دکترین دفاعی ما مبتنی بر بازدارندگی و تدافعی است، نه تهاجمی و این مساله را جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ خود ثابت کرده است.


Page Generated in 0/0068 sec