printlogo


کد خبر: 203058تاریخ: 1397/9/21 00:00
اخبار

حسام‌الدین آشنا:‌ همه موافق سیاست ارزی فروردین‌ماه بودند
جهانگیری گفت تبعات  دلار 4200 تومانی را می‌پذیرم
مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ماهنامه اندیشه پویا از عملکرد روحانی در حوزه‌های مختلف دفاع ‌کرده است. اظهارات حسام‌الدین آشنا درباره جلسه تعیین نرخ ارز نشانگر اختلافات درون کابینه است، چرا که روایات متعدد و متناقضی از سوی دولتی‌ها در این‌باره بیان شده است.
به‌گزارش انتخاب، آشنا در این‌باره اظهار داشت: رئیس‌جمهوری اعلام کرد می‌خواهیم در یک جلسه، درباره وضعیت نرخ ارز که بالا می‌رود بحث کنیم و آن جلسه به درخواست جهانگیری تشکیل شد. جهانگیری در آن جلسه گزارشی از جلسات قبلی خودش با تیم اقتصادی دولت و بیرون دولت را ارائه کرد که خلاصه‌‌‌‌اش این 3 نکته بود: 1- ما دیگر امکان اینکه دلار را روی ۳۵۰۰ تومان نگه‌داریم، نداریم. 2- چاره‌ای نیست جز اینکه به سمت تک‌نرخی کردن ارز برویم. 3- غیر از این نرخ، هر دلاری را که هست باید قاچاق تلقی کنیم. وی اضافه کرد: روحانی در آن جلسه، به تک‌تک اعضای جلسه نگاه کرد و پرسید: این جمع‌بندی همه شماست؟ گفتند: بله! ایشان در آن جلسه گفت من با این جمع‌‌‌بندی 100 درصد مخالف هستم اما اگر همه شما موافق هستید و این را تنها راه نجات کشور می‌دانید، من به مثابه «اکل میته» با این پیشنهاد موافقت می‌کنم. آشنا ادامه داد: آن جماعت از جلسه خودشان آمدند و در این جلسه نشستند. افراد فرصت داشتند در آن جلسه حرف بزنند و حرف زدند. می‌توانستند مخالفت کنند ولی نکردند، بنابراین این پیشنهاد سه‌گانه بدون هیچ مخالفی تصویب شد.
وی تاکید کرد: آن جلسه فقط یک مخالف داشت و آن رئیس‌جمهور بود، دلیل رئیس‌جمهور برای مخالفت هم این بود که ما هر وقت گفتیم تک‌نرخی، بازار ثانویه‌ای درست شد که قیمت را آن بازار تعیین می‌کرد و این دفعه اول نیست که این کار را می‌کنیم، بنابراین این طرح شکست می‌خورد. بحث بعدی بر سر این بود که این ارز تک‌نرخی چه نرخی باشد؟ آقایان گفتند در جلسه کوچک‌تری درباره موضوع نرخ‌‌گذاری بحث کنیم، آقای رئیس‌جمهور گفت این را دیگر قبول نمی‌کنم. همین‌جا بحث کنید. وی خاطرنشان کرد: روحانی گفت ما طبق مصوبه مجلس دلار را تا ۴۱۰۰ هم می‌توانیم افزایش دهیم. یعنی در بودجه برای ۳۹۰۰ تومان به ما مجوز عادی دادند و تا ۴۱۰۰ را هم اجازه داریم بالا ببریم. من تا ۴۱۰۰ موافق هستم، چون خلاف قانون هم عمل نکرده‌ایم. به‌گفته وی، نظر رئیس‌جمهوری بیشتر روی ۳۹۰۰ تومان بود اما بین ۴۱۰۰ و ۴۵۰۰، عدد ۴۲۰۰ تومان در آن جلسه مورد توافق قرار گرفت. آشنا درباره تعیین اینکه چه کسی دلار 4200 تومانی را اعلام کند، گفت: جهانگیری گفت من باید این را اعلام کنم و مسؤولیت دارم. وی ادامه داد: جهانگیری مصاحبه کرد و نرخ ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد. قاچاق بودن دلار غیر 4200 تومانی و اینکه برای همه مصارف، ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم را هم اعلام کرد که کلمه همه مصارف، غلط بود و نباید گفته می‌شد. ایشان باید می‌گفت: برای همه چیز‌هایی که مجوز می‌دهیم ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم.

صادرات ۱۸ ماده غذایی ممنوع است
صادرات ۱۸ نوع ماده غذایی شامل انواع حبوبات و کره خوراکی با اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت ممنوع شد. به گزارش «وطن امروز»، چنانچه این محصولات در مناطق آزاد تولید شده باشد، مشمول این ممنوعیت نمی‌شوند. در این نامه همچنین آمده است ممنوعیت صادرات کیسه‌های پروپلین لغو می‌شود. بنا بر این گزارش، محصولاتی که صادرات آن ممنوع شده‌اند شامل انواع کره، نخود رسمی(لپه)، سایر نخودهای رسمی، لوبیا، لوبیا رسمی، لوبیا قرمز، لوبیاچیتی، سایر لوبیاهای رسمی از جمله لوبیا سفید، بامبارا(نوعی لوبیای چشم بلبلی)، لوبیایی چشم بلبلی، سایرانواع لوبیا، عدس، باقالا، نخودکفتری، دیگر محصولات نباتی و مواد نباتی و تفاله‌های نباتی، آخال و سایر محصولات فرعی نباتی است.
 


Page Generated in 0/0061 sec