printlogo


کد خبر: 203175تاریخ: 1397/9/22 00:00
هیچ گروه تروریستی مسؤولیت حمله مسلحانه مشکوک استراسبورگ را به عهده نگرفت
رژیم فرانسه دست به دامان داعش

بسیاری از رهبران سیاسی و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای فرانسه به شکل بی‌سابقه‌ای رژیم این کشور را به دست داشتن در حمله شبه تروریستی سه‌شنبه شب در میدان مرکزی شهر استراسبورگ متهم می‌کنند. در حالی که پلیس فرانسه مدعی شده عامل حمله به بازار کریسمس در میدان «پلاس کلبر» که 4 کشته و 12 زخمی داشته، یک فرد 29 ساله با هویت عربی و عقاید افراط‌گرایانه بوده که در حال حاضر متواری است اما حتی شبکه‌‌های لیبرال فرانسوی و اتحادیه اروپایی نظیر «فرانس 24» نیز نتوانستند مانع بازتاب دیدگاه‌‌های رهبران معترض و مستقل بویژه نزدیک به جریان چپ شوند که ممکن است خود دولت امانوئل مکرون و نظامیان شورای اضطراری مخفی حاکم بر این کشور، نقشه این حمله ساختگی را برای بدنام کردن معترضان کشیده‌اند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی اعلام کرده فرد مظنون که به تبادل آتش با پلیس در قلب هفتمین شهر بزرگ فرانسه و مقر اصلی پارلمان اروپایی پرداخته و به مردم در بازار کریسمس حمله کرده، شریف نام داشته و متواری شده است. بر اساس این گزارش، او دارای سوابق افراطی و تروریستی بوده و به خاطر یک دزدی مسلحانه تحت تعقیب پلیس بوده است. نکته تعجب‌آور در این بین آن است که گروه تروریستی داعش که همواره در چنین مواقعی مسؤولیت حملات تکفیری در خاک فرانسه و اروپا را- حتی اگر واقعا در آنها نقشی نداشته- بر عهد می‌گرفت، این‌بار هیچ واکنشی به حمله سه‌شنبه‌شب نشان نداده است و در عوض این ارتش فرانسه بود که دیروز در اقدامی یک‌جانبه و کاملا نمایشی، مواضع داعشی‌ها در شرق سوریه را گلوله‌باران کرد.
همچنین حادثه استراسبورگ به فرصتی بدل شد تا کاخ الیزه که در مقابل موج اعتراضات سراسری فرانسوی‌ها به ناکارآمدی دولت مکرون به ستوه آمده و به دنبال راه فرار است، بهانه‌ای جدید برای امنیتی کردن هر چه بیشتر فضای این کشور بیابد. وزارت کشور فرانسه بلافاصله پس از تیراندازی‌‌های سه‌شنبه‌شب در استراسبورگ، پارلمان اروپا را تعطیل اعلام کرد و پلیس با محاصره ساختمان آن، از کارمندان خواست از ساختمان خارج نشوند.
پلیس همچنین از مردم شهر خواست به هیچ‌وجه از ساختمان‌های محل حضور خود خارج نشوند به طوری که تنها 60 نفر در رستورانی واقع در مرکز استراسبورگ به‌دلیل نزدیک بودن به محل درگیری ضارب با پلیس، برای ساعت‌ها گرفتار شدند.
رژیم مکرون که یک روز جلوتر برای سرکوب اعتراضات معیشتی سراسری جلیقه زردها در فرانسه وضعیت اضطراری اجتماعی- اقتصادی اعلام کرده بود، در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه کمیته‌ای را در کاخ الیزه برای پیگیری حمله استراسبورگ تشکیل داد و متعاقبا اعلام کرد سطح هشدار امنیتی را بالا می‌برد. ستاد بحران فرانسه نیز به ریاست کریستین کاستانر، وزیر کشور برای بررسی این حادثه جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد و او ضمن اعلام این خبر که 350 مامور امنیتی در پی یافتن ضارب هستند، گفت: «سطح تهدید امنیتی را پس از وقوع این حمله افزایش داده و کنترل‌‌های مرزی را تقویت کرده و حفاظت از بازارهای کریسمس را در سراسر کشور افزایش می‌دهیم». به گزارش شبکه فرانس 24، این بالاترین سطح هشدار تروریستی است که از زمان عملیات تروریستی 2 سال پیش بر فرانسه حکمفرما می‌شود و مطمئنا با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن اجتماعات اعتراضی جلیقه‌زردها و دانش‌آموزان و دانشجویان متحد آنها علیه سیاست‌‌های اقتصادی دولت مکرون وضع شده است. حتی یک فعال اجتماعی با حضور در استودیوی این شبکه، دولت را به کمک گرفتن از وحشت‌آفرینی تروریست‌‌های سلفی برای خاموش کردن صدای اعتراضات اجتماعی متهم کرد.
اما نه کوتاه آمدن کابینه ادوارد فیلیپ از اجرای برنامه افزایس مالیات‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نه عقب‌نشینی لفظی مکرون در تازه‌ترین اظهارات خود و وعده دادن امتیازات معیشتی به معترضان و مخالفان دولت، نه اعلام وضعیت اضطراری و نه افزایش سطح اضطرار امنیتی پس از حمله استراسبورگ، هیچ‌کدام باعث خاموش شدن آتشفشان خشم کارگران، دانش‌آموزان و طبقه متوسط رو به پایین فرانسه نشده‌‌‌ است.
رهبران جنبش چپ که در حال تبدیل شدن به یک ائتلاف جدید در پارلمان هستند، بر ادامه اعتراضات تاکید کرده‌‌اند. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد پس از سخنرانی مکرون، هنوز بیش از نیمی از فرانسوی‌ها از اعتراضات جلیقه‌زردها حمایت کرده و خواستار ادامه این اعتراضات هستند؛ اعتراضاتی که اوایل هفته جاری به اوج خود رسید و روز شنبه بیش از 136 هزار نفر را در سراسر فرانسه از پاریس تا مارسی و از تولوز تا لیون به درگیری خیابانی با پلیس کشاند.


Page Generated in 0/0061 sec