printlogo


کد خبر: 203179تاریخ: 1397/9/22 00:00
رئیس‌جمهور در انتقاد از توافقنامه‌های زیست‌محیطی: مگر آنها این مسأله و بحث‌های مربوط به گازهای گلخانه‌ای را که می‌گویند، خودشان مراعات می‌کنند؟
اعتراض روحانی به ارمغان ابتکار
برخی مقالاتی که در دنیا نوشته می‌شود گویی برای عدم توسعه ایران نوشته شده در حالی که این مقالات توسط نگارندگان‌شان اجرایی نمی‌شود

محمد نجارصادقی: نزدیک به یک سال است که منتقدان توافقنامه پاریس از هر طریقی به دنبال ثابت کردن این موضوع هستند که این توافقنامه، تله کشورهای توسعه‌یافته برای کشورهای در حال توسعه است. سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان عامل اصلی پذیرنده این توافق، ابتدا به کلی اجرایی شدن مفاد آن را رد کرد و این موضوع را منوط به تایید شورای نگهبان دانست اما کمی بعد اخبار جسته و گریخته‌ای از اجرای آن منتشر شد تا اینکه بالاخره محمدباقر نوبخت، سخنگوی پیشین دولت در تابستان سال جاری و در خلال خاموشی‌های تابستان خبر از اجرای این توافقنامه آن هم با بالاترین درصد مشارکت از طرف ایران داد. جالب اینجاست که با وجود انتقادات فراوان به این توافقنامه، اعضای دولت سعی بر این داشتند آن را بدون هزینه برای ایران بدانند اما حالا رئیس‌جمهوری هم زبان به انتقاد از این توافق باز کرده است.
به گزارش «وطن امروز»، حسن روحانی دیروز در نشست هیات دولت با اشاره به اینکه برخی مقالاتی که در دنیا نوشته می‌شود گویی برای عدم توسعه ایران نوشته شده‌، در حالی که این مقالات توسط نگارندگان‌شان اجرایی نمی‌شود، گفت: ما گاهی گرفتار یکسری مقاله شدیم و رفتیم پشت سر آن مقاله‌ها و ملت خودمان را به دردسر انداختیم؛ آنها هم خودشان هیچ مراعات نمی‌کنند. مگر آنها این مسأله و بحث‌های مربوط به گازهای گلخانه‌ای را که می‌گویند، خودشان مراعات می‌کنند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید برای محیط‌زیست و نیز رفاه مردم تلاش کنیم، گفت: این همه آلودگی در دنیا شکل می‌گیرد اما به خودمان که می‌رسیم، می‌خواهیم خط به خط (توافقنامه پاریس) را  اجرا کنیم، فکر می‌کنیم اینها آیات قرآنی است، در حالی که چنین نیست و اینها توصیه‌هایی است که در دنیا شده و ما هم باید به آن توصیه‌ها توجه کنیم ولی زندگی مردم برای ما اصل است.
پس از 2 سال آقای رئیس‌جمهور؟
این اظهارات توسط حسن روحانی در حالی بیان شد که به اذعان کارشناسان، نزدیک به 2 سال است مفاد توافقنامه پاریس در حال اجراست. به نظر می‌رسد حسن روحانی تازه متوجه شده است معصومه ابتکار زمانی که ریاست سازمان محیط‌زیست را بر عهده داشته، چه ارمغان شکوهمندی را برای خود و ایران آورده است. بر این اساس در آذرماه سال 94، توافقنامه‌ای در شهر پاریس حاصل شد که بر اساس آن کشورهای عضو معاهده تغییر اقلیم سازمان ملل، نسبت به کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن در اتمسفر زمین متعهد شدند تا مانع گرمایش زمین و تغییر اقلیم جهانی شوند. هدف از این معاهده بین‌المللی کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن انسان‌ساز است تا جلوی افزایش 2 درجه‌ای دما و تغییرات اقلیمی کره زمین گرفته شود. آذرماه سال 95 متن این توافقنامه پس از مذاکره نمایندگان 195 کشور جهان طی 21 اجلاس کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در پاریس نهایی شد. پس از آن محمدجواد ظریف با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک این توافقنامه را امضا کرد. پس از آن هم توافقنامه پاریس توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شد که این شورا به دلیل نقص مستندات، این لایحه را به کمیسیون کشاورزی ارجاع داد که هنوز نتیجه‌ای از این کمیسیون بیرون نیامده است اما شواهد گویای آن است که این توافقنامه به صورت پنهانی در حال اجراست.
ترجمه‌ای که به نمایندگان داده شد غلط بود
یوسف قویدل، اقلیم‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره اجرای توافقنامه پاریس گفت: دولت تدبیر و امید در حال اجرای این توافقنامه است و نشانه‌های اجرای آن بر اهل فن این موضوع پوشیده نیست اما غربی‌ها برای افزایش فشار بر ایران می‌گویند اجرا نمی‌شود. وی افزود: بر عکس آنچه طرفداران این توافقنامه می‌گویند، توافقنامه پاریس یک توافق‌ سیاسی و برای اعضای آن الزام‌‌آور است و در صورت اجرا نشدن می‌تواند تبعات بین‌المللی داشته باشد. وی گفت: طرفداران این توافق حتی دروغ غیرالزام‌آور بودن توافقنامه پاریس را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم گفتند و در اقدامی بسیار زشت متن فارسی داده شده به نمایندگان را تغییر دادند. برای مثال در متن تعهدات ایران به کرات از کلمه Should استفاده شده بود اما آن در متن ترجمه شده توسط دفتر ریاست‌جمهوری به عنوان پیشنهاد و غیرالزام‌آور ترجمه شده بود. قویدل ادامه داد: متن توافقنامه‌ای که تحویل نمایندگان مجلس شد با اهداف خاصی ترجمه شده بود و نمایندگان هم عامدانه یا جاهلانه آن را پذیرفتند. این اقلیم‌شناس با بی‌اعتبار دانستن ادعاهای علمی طرفداران توافقنامه پاریس، گفت: این استدلال که گاز دی‌اکسیدکربن عامل گرم شدن زمین است ادعایی بیش نیست و فرضی است که اثبات نشده است. وی با ذکر این نکته که مخالف تغییر اقلیم نیست بلکه مخالف تغییر اقلیم از طریق گازهای گلخانه‌ای است، گفت: بنابراین تکیه بر این اصل که دی‌‌اکسیدکربن عامل گرم شدن زمین است یک تقلب علمی است و در غرب تحت عنوان Gate Climate یا همان رسوایی آب‌وهوایی، این مسأله مطرح است. استاد دانشگاه تربیت مدرس در رمزگشایی از پشت‌پرده توافقنامه پاریس ادامه داد: وقتی دی‌اکسیدکربن عامل گرمایش زمین معرفی شود، کشورهای تولید‌کننده نفت مقصر گرمایش زمین می‌شوند، در حالی که اگر متان که اثر گلخانه‌ای بیشتری نسبت به دی‌اکسیدکربن دارد عامل گرمایش زمین معرفی شود، کشورهای اروپایی و آمریکایی که فعالیت‌های کشاورزی گسترده‌ای دارند مقصر شناخته می‌شوند. وی افزود: بنابراین طبق این توافقنامه محدودیت‌های اعمال شده بیشتر شامل کشورهای تولید‌کننده نفت از جمله ایران می‌شود که این موضوع به ضرر منافع کشور است. وی خاطرنشان کرد: با فرض عاملیت دی‌اکسیدکربن در گرمایش زمین اروپایی‌ها از چندین قرن قبل و از دوران انقلاب صنعتی تاکنون تولید‌کننده دی‌اکسیدکربن هستند، در حالی که کشوری مثل ایران تنها حدود 100 سال است که به جمع تولیدکنندگان این گاز اضافه شده است. وی ادامه داد: بنابراین سهم کشورهای مختلف از نظر تاریخی در تولید دی‌اکسیدکربن متفاوت است ولی این نکته در اعمال محدودیت‌ها در توافقنامه در نظر گرفته نشده است.
چشم بسته توافقنامه پاریس را امضا کردیم
محمدتقی زمانیان، عضو سابق کمیته ملی برنامه تغییر اقلیم جهان و استاد هواشناسی هم در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» در این‌باره گفت: معتقدم موضوع تغییر اقلیم به طور کلی اتفاق نمی‌افتد و اگر ایران می‌خواهد اقدامی در حوزه اقلیم انجام دهد باید سراغ دیدگاه‌های علمی برود. وی افزود: عده‌ای به اشتباه به دنبال القای این موضوع هستند که دلیل گرم شدن کره زمین، افزایش میزان دی‌اکسیدکربن است، در صورتی که هیچ بنیان علمی برای این موضوع ندارد، حتی این موضوع در مجامع علمی کشورهایی که طرفدار این موضوع هستند مورد تردید است. زمانیان گفت: کشورهای توسعه‌یافته برای متوقف کردن کشورهای در حال توسعه حربه محیط‌زیست را دستاویز قرار داده‌اند که به این وسیله مانع از تولید و بهره‌وری شوند؛ به این صورت که آنها را از مصرف و تولید سوخت باز می‌دارند و این در حالی است که خودشان در سال‌های قبل همین مسیر را رفته‌اند. وی تصریح کرد: بنده به عنوان کارشناس این حوزه تاکید دارم تمام حرف‌ها و استدلال‌‎های گرمایش زمین، خدشه‌پذیر است و از نظر علمی ایرادات فراوانی دارد. این استاد دانشگاه گفت: افرادی که از سمت سازمان حفاظت محیط‌زیست برای موضوع توافقنامه پاریس به جلسات بین‌المللی این موضوع فرستاده شده بودند به کلی روی موضوع آب‌وهوا و اقلیم تسلط نداشتند و چشم بسته ادعای کشورهای دیگر را پذیرفتند تا چنین بلایی سر کشور بیاید.

ماجرای  پیوست‌ها!
 طبق گفته «احمدعلی کیخا» رئیس کمیسیون کشاورزی، یکی از ایرادات شورای نگهبان به توافقنامه پاریس مشخص نبودن پیوست‌های این توافق است. از سوی دیگر وی گفته دولت مدعی ‌است هنوز پیوست‌های این توافق آماده نشده و بر این اساس ارائه پیوست‌های آن به شورای نگهبان غیر ممکن است. اما به‌تازگی «مسعود زندی»، رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط‌زیست در یک برنامه تلویزیونی گفته است این اسناد موجود بوده و قرار بوده است به مجلس ارائه شود اما این اتفاق نیفتاد، البته اسناد را در اختیار معاونت حقوقی رئیس‌جمهور قرار داده‌ایم.
 این موضوع نشان می‌دهد هنوز که هنوز است بعد از گذشت 2 سال از تصویب لایحه پیوستن ایران به توافقنامه پاریس در مجلس شورای اسلامی، ابعاد محرمانه‌ای در این توافق وجود دارد که فقط اعضای هیات دولت از آن خبر دارند.


Page Generated in 0/0063 sec