printlogo


کد خبر: 203231تاریخ: 1397/9/24 00:00
پیروزی سیاسی بزرگ انصارالله یمن در مذاکرات سوئد
آتش‌بس در الحدیده

گروه بین‌الملل: چهارمین دور مذاکرات صلح یمن که از 15 آذر با حضور طرف‌های یمنی در استکهلم سوئد آغاز شد، روز پنجشنبه با توافق اولیه برقراری آتش‌بس در الحدیده، کاهش تنش‌ها در تعز و تبادل اسیران بین 2 طرف به کار خود پایان داد. مذاکرات فشرده یک ‌هفته‌ای در سوئد با تلاش‌هایی در راستای اعتمادسازی و حل پیچیده‌ترین پرونده‌ها همراه بود؛ تلاش‌هایی که اگر ادامه یابد می‌تواند روزنه امیدی به سوی پایان دادن به جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن ایجاد کند. این جنگ که از 4 سال پیش به سرکردگی رژیم‌های سعودی و امارات آغاز شده، دست‌کم 10 هزار کشته و صدها هزار مجروح و آواره بر جای گذاشته است. طبق گزارش‌های رسانه‌ای و اظهارات طرف‌های ارشد یمنی، شرکت‌کنندگان در نشست سوئد، این بار قبل از ترک میز مذاکرات توانستند 2 پرونده پیچیده و مهم یمن را بررسی کرده و درباره آنها به توافق برسند. توافق بر سر شهر الحدیده و بندر راهبردی آن و نیز توافق درباره کاهش تنش در شهر تعز، مهم‌ترین دستاوردی بود که در این دور از رایزنی‌ها حاصل شد. هیات‌های اعزامی به استکهلم هر چند نتوانستند درباره دیگر پرونده‌ها از جمله بازگشایی فرودگاه صنعا، بحران اقتصادی، آتش‌بس، بازگشایی گذرگاه‌های استان‌های مختلف برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و چارچوب سیاسی حل بحران یمن به توافق برسند اما توانستند با موافقت بر سر برگزاری دور دوم مذاکرات یعنی از اوایل بهمن‌ماه، راهی برای حل مسائل باقیمانده بگشایند.
هیات اعزامی دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی که نماینده ائتلاف سعودی است اما با بحث درباره چارچوب کلی دور دوم مذاکرات مخالفت کرد. بر این اساس، پس از توافق درباره چارچوب اجرای توافقات حاصل شده در استکهلم، انتظار می‌رود آتش‌بس به طور کامل در استان الحدیده برقرار شود و طی چند روز آتی همه نیروهای نظامی از این شهر و بندر آن عقب‌نشینی کنند. طبق گفته مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، عقب‌نشینی نظامیان ابتدا از بنادر سه‌گانه (الحدیده، الصلیف و رأس عیسى) از 2 روز پیش آغاز شده است، سپس نظامیان از شهر الحدیده عقب‌نشینی می‌کنند و سازمان ملل به عنوان ناظر اصلی بر بندر الحدیده ایفای نقش می‌کند. بیشتر کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های غذایی برای میلیون‌ها یمنی نیز از این بندر به دیگر استان‌های یمن ارسال می‌شود. نیروهای محلی اما با نظارت «کمیته امنیتی- نظامی مشترک» و مورد توافق 2 طرف و با همکاری سازمان ملل، مسؤولیت حفظ امنیت شهر الحدیده را برعهده خواهند گرفت.
انصار‌الله که توافق درباره شهر الحدیده را یک پیروزی برای ملت یمن اعلام کرده است، 6 ماه قبل و هنگامی که مارتین گریفیتس پیشنهاد نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده را به صنعا ارائه کرد، با آن موافقت کرده بود اما ائتلاف سعودی این پیشنهاد را نپذیرفت. در این دور از رایزنی‌ها نیز هیات اعزامی ریاض تا روز آخر بر مخالفت خود با این مساله پافشاری کرد اما پس از آنکه در جلوگیری از توافق در این باره با شکست مواجه شد، تغییر موضع داد و آن را یک دستاورد تلقی کرد و مدعی شد این توافق، عقب‌نشینی انصارالله را از شهر الحدیده تضمین می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره فرودگاه صنعا هم پیش‌بینی کرده است که طی هفته آینده توافقاتی درباره این فرودگاه حاصل شود. به گفته وی، احتمالا سازمان ملل در توافق بر سر فرودگاه صنعا نیز نقش اصلی را ایفا خواهد بود. در حالی که دولت مستعفی عبد ربه منصورهادی اصرار دارد فرودگاه صنعا به یک فرودگاه داخلی تبدیل شود، سخنگوی هیات اعزامی صنعا به استکهلم در این باره تاکید کرد که جنبش انصار‌الله در اساس با ایفای نقش سازمان ملل در فرودگاه صنعا موافق است  و پیشنهاد داد که هواپیماها از فرودگاه صنعا به اردن و مصر پرواز کنند اما هیات اعزامی ریاض بر اصرار خود برای رفتن هواپیماها به عدن تا پایان رایزنی‌ها پافشاری کرد. ناظران اتفاق‌نظر دارند که دستاوردهای توافق گروه‌های یمنی در سوئد برای جنبش انصارالله یک پیروزی سیاسی است، چون پیش از این، نیروهای ائتلاف سعودی و برخی طرف‌های خارجی ادعا می‌کردند اعضای این جنبش مردمی، کودتاچی هستند اما اکنون وقتی سازمان ملل از جنبش انصارالله یمن برای گفت‌وگو دعوت می‌کند، نشانه مهمی از به رسمیت شناختن نماینده بخش وسیعی از مردم یمن است که مناطق راهبردی را در این کشور تحت کنترل دارد. پیروزی دیگر برای جنبش انصارالله مسائل انسانی است که نیروهای بومی شهر الحدیده، مدیریت امنیت داخلی در این شهر را پس از خروج نظامیان 2 طرف از الحدیده برعهده خواهند داشت.


Page Generated in 0/0065 sec