printlogo


کد خبر: 203237تاریخ: 1397/9/24 00:00
تساوی استقلال، باخت تراکتور و پیروزی پرسپولیس
سوت‌ها بلای جان فوتبال

هفته پانزدهم لیگ برتر و یک بازی معوقه هفته دوازدهم روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد که در حساس‌ترین بازی‌ها استقلال و پدیده در تهران به تساوی بدون گل رضایت دادند، تراکتورسازی ناباورانه در خانه به فولاد تحت هدایت افشین قطبی باخت و پرسپولیس در آخرین بازی با پنجره بسته موفق شد با نتیجه 3 بر یک از سد پارس جنوبی جم بگذرد. در آخرین بازی نیم‌فصل هم امروز شنبه سپاهان میهمان استقلال‌خوزستان است که شاگردان قلعه‌نویی با یک تساوی می‌توانند قهرمان نیم‌فصل شوند و در صورت شکست به‌خاطر گل زده بیشتر نسبت به پرسپولیس، پدیده قهرمان خواهد شد. اگر در بازی روز گذشته کرمانشاهی به اشتباه گل صحیح و چهارم پرسپولیس را مردود اعلام نمی‌کرد، شاید در صورت شکست امروز سپاهان، این پرسپولیس بود که ناباورانه قهرمان نیم‌فصل لقب می‌گرفت. البته 3 تیم سپاهان، پدیده و پرسپولیس امتیازهای‌شان بسیار به هم نزدیک است و این یعنی نیم‌فصل دوم بسیار جنجالی و پرتنش از آب درخواهد آمد.
پرسپولیس که دیروز می‌دانست باید 3 گل بزند تا تفاضل گلش از پدیده بهتر شود با نتیجه 3 بر صفر از پارس‌جنوبی پیش افتاد اما در آخرین ثانیه‌های بازی روی بی‌دقتی عجیب سیامک نعمتی که  نشان داد هیچ وقت دفاع راست قابل اعتمادی نمی‌شود، پارس صاحب پنالتی شد تا پرسپولیس شانس اندکش برای بالاتر قرار گرفتن از پدیده را از دست بدهد، البته رضا کرمانشاهی قاضی این دیدار، بسیار پراشتباه ظاهر شد و  طبق کارشناسی داوران پیشکسوت، این داور پرحاشیه که سابقه محرومیت نیز در کارنامه‌اش دارد بی جهت گل چهارم پرسپولیس را مردود اعلام کرد. در این باره یدالله جهانبازی گفت: گل چهارم پرسپولیس درست بود و داور می‌توانست برخورد علیپور با مدافع پارس جنوبی را خطا اعلام نکند. همچنین در صحنه‌ای که شجاع خلیل‌زاده با تکل خشن هافبک تیم بوشهری متوقف شد رنگ کارت هم می‌توانست قرمز باشد و هم زرد؛ نزدیکی داور به صحنه خطا به او کمک کرد که به بازیکن پارس جنوبی کارت زرد نشان دهد. همچنین در دقایق پایانی بازی پنالتی درستی برای پارس جنوبی گرفته شد و باعث شد داور عملکرد مناسبی داشته باشد.
البته روز پنجشنبه هم داوری در بازی استقلال و پدیده گاف‌های فراوانی داشت. از یک سو پدیده اعتقاد دارد ‌باید در دقیقه 10 دانشگر از استقلال اخراج می‌شد و زاهدی‌فر در آخرین ثانیه‌های نیمه نخست یک پنالتی را روی بازیکن پدیده نگرفته و از سوی دیگر آبی‌ها در نیمه دوم گل سالمی به ثمر رساندند که کمک داور به اشتباه پرچمش را بالا برد تا سرانجام این بازی به‌خاطر این اشتباهات مساوی شود.
آبی‌پوشان بعد از 3 برد متوقف شدند
استقلال در دیدار معوقه هفته دوازدهم لیگ برتر برابر تیم پدیده به نتیجه تساوی رسید تا بعد از 3 برد متوالی، توسط شاگردان یحیی گل‌محمدی متوقف شود. استقلال این مسابقه را با ترکیب مهدی رحمتی، پژمان منتظری، میلاد زکی‌پور، محمد دانشگر، روزبه چشمی، علی کریمی، فرشید باقری (۳۹- نیومایر)، طارق همام، فرشید اسماعیلی (۸۱- مرتضی تبریزی)، وریا غفوری و روح‌الله باقری (۵۹ - اللهیار صیادمنش) آغاز کرد. با بازگشت پژمان منتظری و سیدمهدی رحمتی به ترکیب اصلی استقلال، این تیم با ترکیب متفاوتی نسبت به بازی با سپیدرود به میدان رفت. بازی در نیمه اول با برخورد زیاد بازیکنان دو تیم همراه بود. برنامه استقلال در این بازی پرس کردن تیم پدیده بود و همین برنامه وینفرد شفر باعث شد پدیده مثل مسابقات قبل نتواند از زمین خودش بازیسازی کند و توپ را به گردش دربیاورد. حساس‌ترین صحنه نیمه اول ضربه کاشته محمدرضا خلعتبری بازیکن پدیده در دقیقه ۱۳ بود که با اختلاف کم از کنار دروازه استقلال به اوت رفت. در دقایق پایانی نیمه هم طارق همام بازیکن عراقی استقلال با فرار از سمت راست دفاع پدیده تا محوطه جریمه حریف پیش رفت و در حالت تک به تک قرار گرفت ولی ضربه او توسط دروازه‌بان پدیده مهار شد. در دقیقه ۳۹ فرشید باقری هافبک استقلال به دلیل مصدومیت از زمین خارج شد و جایش را به مارکوس نیومایر داد. تیم پدیده هم یک تغییر داشت و در دقیقه ۴۴ مهدی خانی به جای حسین مهربان به زمین رفت.
در نیمه دوم استقلال کار را بهتر شروع کرد و ادامه داد. نیومایر می‌توانست در دقیقه ۴۹ استقلال را از حریفش پیش اندازد ولی ضربه آرام او توسط دروازه‌بان پدیده مهار شد. همچنین طارق همام در دقیقه ۶۷ موقعیت بسیار خوبی برای گلزنی داشت ولی شوت محکم او در مسیری متفاوت از دروازه پدیده، به بدن بازیکن استقلال برخورد کرد و ثمری نداشت. شفر برای افزایش قدرت حمله تیمش اللهیار صیادمنش را به جای روح‌الله باقری وارد زمین کرد تا فشار حملات آبی‌پوشان بیشتر شود. صیادمنش حتی در دقیقه ۷۹ توانست برای آبی‌پوشان گلزنی کند ولی قبل از آن کمک داور پرچمش را به نشانه آفساید بالا برده بود. صیادمنش البته در دقیقه ۸۸ بازی با دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد. پدیده هم با وجود فشار تیم استقلال چشم به ضد حملات داشت و موقعیت‌های نصفه و نیمه‌ای روی دروازه حریف ایجاد کرد اما تلاش بازیکنان دو تیم در نهایت ثمری نداشت و بازی با همان تساوی بدون گل تمام شد.
اعتراف کمک‌داور؛ گل استقلال درست بود!
 کمک‌داور بازی استقلال و پدیده که گل استقلال را آفساید اعلام کرد به اشتباه خودش اعتراف کرد. رحیم شاهین درباره صحنه گل استقلال در بازی با پدیده خراسان که آن را آفساید اعلام کرد، گفت: «در این صحنه اشتباه کردم اما این اشتباه عمدی نبود و سهوی بود. صحنه سختی بود و در یک لحظه تصمیم گرفتم. به خاطر اشتباهی که مرتکب شدم، از اهالی فوتبال عذرخواهی می‌کنم. داور هم مثل بازیکن اشتباه می‌کند اما اشتباهات داوران عمدی نیست».
غافلگیری تبریز با دل شیر!
فولاد خوزستان در نخستین حضور افشین قطبی موفق شد با 3 امتیاز حساس و ارزشمند به خوزستان بازگردد و اولین شکست قرمزپوشان تبریزی را هم در یادگار امام رقم بزند. افشین قطبی در آخرین دیدار نیم‌فصل اول فولاد خوزستان فرصت حضور روی نیمکت این تیم را داشت و در پایان موفق شد در بازگشت به ایران 3 امتیاز از یک بازی حساس بگیرد و تراکتورسازی را  در خانه با نتیجه 2 بر یک شکست دهد. گل اول این مسابقه روی یک فرار سریع توسط رضا میرزایی در دقیقه 24 به ثمر رسید و نیمه اول با همین نتیجه خاتمه یافت. در نیمه دوم باز هم این فولادی‌ها بودند که این‌بار با یک ضریه پنالتی توسط شیمبا به گل رسیدند تا اختلاف 2 برابر شود. در ادامه تراکتورسازی به صورت ناخودآگاه به جلو آمد ولی نداشتن مهاجم هدف سبب شد تا  آنها نتوانند از فرصت‌‌های خود استفاده کنند و تک‌گل آنها در دقیقه 76 هم روی ارسال یک ضربه کرنر به دست آمد. با این پیروزی ارزشمند فولادی‌ها که موفق شدند نخستین شکست را به تراکتورسازی  در حضور بیش از 60 هزار هوادار در یادگار امام تحمیل کنند، با 18 امتیاز به رتبه هشتم جدول رده‌‌‌بندی رفتند و تراکتورسازی هم 26 امتیازی باقی ماند تا رتبه‌ای بهتر از چهارمی در پایان نیم‌فصل نداشته باشد.
 


Page Generated in 0/0065 sec