printlogo


کد خبر: 203264تاریخ: 1397/9/25 00:00
معاون مرکز درمان اعتیاد بهزیستی خبر داد
راه‌اندازی سامانه احراز هویت معتادان متجاهر

گروه اجتماعی: معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بزودی سامانه احراز هویت معتادان متجاهر در مرکز غربالگری تهران نصب می‌شود. در حال حاضر این سامانه در تمام مراکز ویژه معتادان متجاهر تهران راه‌اندازی شده است. فرید براتی‌سده به  ایرنا گفت: سامانه‌ای طراحی شده تا بتوانیم از طریق تشخیص عنبیه معتادان به هویت آنان پی ببریم. وی افزود: طبق اعلام نیروی انتظامی، این سامانه در نیروی انتظامی وجود دارد، بنابراین مقرر شده هماهنگی‌های لازم بین ناجا و بهزیستی برقرار شود تا در صورت امکان از توان و امکانی که آنجا هست، در بهزیستی استفاده کنیم تا هزینه‌ها به حداقل برسد. وی خاطرنشان کرد: با این وجود شاید نیاز باشد بهزیستی نیز این سامانه را داشته باشد، چرا که لازم است اطلاعات ورود و خروج معتادان متجاهر را داشته باشیم، اطلاعات بستری و خدمات ارائه شده به آنها نیز نیاز است. با این سامانه مشخص خواهد شد معتادان متجاهر چند بار دستگیر شده‌اند و چند بار به مراکز مراجعه دوباره دارند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سامانه احراز هویت معتادان متجاهر از طریق عنبیه در تمام مراکز ماده 16 استان تهران (مراکز نگهداری معتادان متجاهر) از جمله مراکز شفق و اخوان نصب و در مرکز غربالگری نیز در حال راه‌اندازی است. به گفته براتی‌سده، 50 هزار و 109 نفر از معتادان متجاهر در 6 ماه ابتدای امسال در مراکز ماده 16 و تبصره 2 این ماده پذیرش شدند.
آمادگی برای واگذاری مسؤولیت معتادان
همچنین معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: ۴۰ هزار نفر از معتادان در مراکزی هستند که میانگین یارانه اختصاص داده شده به آنها روزانه ‌تنها ۱۵ هزار تومان است که پیشنهاد داده‌ایم ۲ برابر شود. فرید براتی‌سده گفت: بهزیستی به دنبال قبول مسؤولیت مراکز ماده ۱۶ نبوده و الان هم نیست. وی افزود: ۴۰ هزار نفر از معتادان در مراکزی هستند که میانگین یارانه اختصاص داده شده به آنها روزانه‌تنها ۱۵ هزار تومان است، این در حالی است که هزینه عبور و مرور در تهران چند برابر این میزان است. براتی درباره آخرین‌ آمار معتادان حاضر در مراکز ماده ۱۶ گفت: در حال حاضر ۹ هزار و 502 نفر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی به سر می‌برند. همچنین بیش از ۴۰ هزار نفر نیز در مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ هستند و در مجموع تعداد معتادان حاضر در مراکز ماده ۱۶ و مراکز تبصره ۲ به بیش از ۵۰ هزار نفر می‌رسد. وی با اشاره به اینکه درباره مراکز ماده ۱۶ در قانون آیین‌نامه‌ای به تصویب رئیس‌جمهور رسیده و به همه دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده است، اظهار کرد: بر اساس بند ۳ این آیین‌نامه هر گونه تصمیم‌گیری درباره مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر و بی‌خانمان در سطح کشور و اجرای طرح‌های ضربتی باید در کمیته کشوری و هماهنگی مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده ۱۶ مطرح شده و پس از تصویب به اجرا دربیاید.
براتی‌سده با بیان اینکه با این حال در جلسه‌ای با حضور آقای لاریجانی گفته و خواسته شده است بند ۳ ماده ۸ مبنی بر مسؤولیت سازمان بهزیستی در این مورد حذف شود، تاکید کرد: سازمان بهزیستی آمادگی ۱۰۰ درصدی دارد این مسؤولیت را زمین بگذارد و من به نمایندگی از ۳۱ مدیرکل سازمان بهزیستی اعلام می‌کنم آمادگی داریم این زنگوله را از گردن‌مان باز کنیم. وی با بیان اینکه بعد از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۹ درباره معتادان متجاهر و ساماندهی آنها جلساتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: در نهایت بر اساس این جلسات ابتدا ساماندهی معتادان متجاهر به نیروی انتظامی واگذار شد. در ادامه جلسات مکرری با حضور مسؤولان وزارت بهداشت درباره ارائه خدمات به معتادان متجاهر و فرآیند درمان آنها برگزار و تصمیمات خوبی برای ارائه خدمات به آنها گرفته شد.
براتی‌سده با اشاره به اینکه در ادامه نیز ساماندهی معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفت، افزود: پروتکل مربوط به آن مردادماه سال ۹۶ و بر اساس تصویب قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد و آیین‌نامه مربوط به آن نیز به دستور رئیس‌جمهور ابلاغ شد. معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماده ۴ این قانون گفت: بر اساس ماده ۴ هر فرد حقیقی یا حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط پس از اخذ موافقت و مجوز بهره‌برداری، نسبت به ارائه خدمات در مراکز ماده ۱۶ قانون می‌تواند اقدام کند، بنابراین انتظار داریم هر کس و از هر نهادی که قصد احداث مراکز ماده ۱۶ را دارد این قانون را رعایت کند، بنابراین هر سازمانی از  ناجا و بسیج باید در چارچوب قانون عمل کند.
 


Page Generated in 0/0051 sec