printlogo


کد خبر: 203296تاریخ: 1397/9/25 00:00
چهره‌ها

گراهام: سعودی نفت نفروشد  از گرسنگی می‌میرد
لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در یک مصاحبه بار دیگر ولیعهد عربستان سعودی را «دیوانه» خواند و تاکید کرد نیاز سعودی‌ها به آمریکا هزار برابر نیاز واشنگتن به ریاض است.
 یک عضو ارشد کنگره آمریکا که در هفته‌های اخیر بعد از تشدید فشارهای رسانه‌ای درباره قتل «جمال خاشقجی» بارها ضمن انتقاد از مواضع ولیعهد عربستان سعودی او را «دیوانه» خوانده است، در تازه‌ترین اظهاراتش خطاب به سعودی‌ها گفت: «آنها اگر نفت نفروشند، از گرسنگی خواهند مرد». «لیندسی گراهام» نماینده ایالت کارولینای‌جنوبی در مجلس سنای آمریکا در مصاحبه‌ با یک شبکه آمریکایی، باز هم درباره قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری ریاض در استانبول و مواضع ولیعهد عربستان سعودی اظهارنظر کرد. این اظهارنظر در حالی است که عربستان سعودی طی هفته گذشته فروش نفت خود به آمریکا را بشدت کاهش داده است.

ناتو به اوکراین سلاح و تجهیزات می‌رساند
دبیرکل ناتو پالس‌‌هایی را به اوکراینی‌ها رسانده است که بر اساس آن اوکراین می‌تواند از تجهیزات ناتو استفاده کند. دولت مرکزی پترو پروشنکو در حال حاضر بخش‌‌های از شرق این کشور را از دست داده است و توان کنترل و مدیریت بخش‌‌هایی غربی را نیز بدون حمایت‌‌های ناتو و اتحادیه اروپایی ندارد. از سوی دیگر ماجراجویی‌‌های منطقه‌ای رئیس‌جمهوری اوکراین از دیگر مسائلی است که وضعیت این کشور را وخیم‌‌‌‌‌‌تر کرده است. به همین منظور ناتو تلاش می‌کند با ارسال تجهیزات، تنش‌ها میان اوکراین و روسیه را برای فشار بیشتر به مسکو گسترش دهد. ناتو گفته است اوکراین را با تجهیزات مخابراتی تجهیز می‌کند اما امیدوار است بتواند از تنش‌‌های پیش‌آمده و گسترش آن جلوگیری کند. سیاست‌‌های اعلامی و اعمالی ناتو و اوکراین چندان همسو نیست به همین ترتیب 40 میلیون یورو کمک‌‌های نظامی غرب به اوکراین برای مقابله با روسیه از سوی استولنبرگ، دبیرکل این پیمان مورد حمایت قرار گرفته است.

برنده صلح نوبل در سنجار بیمارستان می‌سازد
نادیه مراد، زن ایزدی برنده جایزه صلح نوبل اعلام کرد قصد دارد بیمارستانی در شهر سنجار عراق که شاهد یکی از بدترین جنایت‌های داعش بوده، بسازد. دنیس موکویگی، پزشکی که در جمهوری دموکرات کنگو به قربانیان خشونت جنسی کمک می‌کند و نادیا مراد که یک فعال حقوق بشر ایزدی و خود بازمانده برده‌های جنسی داعش است به خاطر تلاش‌های‌شان برای توقف خشونت جنسی به عنوان سلاح در جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه، به طور مشترک در اسلو جایزه صلح ۲۰۱۸ نوبل را که ارزش آن به یک میلیون دلار می‌رسد، طی مراسمی دریافت کردند. نادیه مراد 3 ماه پس از ربوده شدن و تجربه چندین تجاوز به اقلیم کردستان فرار کرد و از آنجا به آلمان رفت.

وزیرخارجه قطر: شورای همکاری هیچ توانی ندارد
وزیر خارجه قطر در سخنانی از عملکرد شورای همکاری خلیج‌فارس و دبیرکل آن انتقاد کرد. محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، روز گذشته در جریان نشست بین‌المللی دوحه گفت: شورای همکاری خلیج‌فارس و دبیرکل آن هیچ نیرو و توانی ندارند.  وی افزود: شورای همکاری خلیج‌فارس علاوه بر نیاز به یک سیستم حکومتی جدید و مکانیسم‌های لازم برای تمام کشورهای عضو در آن، باید بازسازی و اصلاح شود. محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی خواستار تشکیل و طراحی مجدد ائتلافی بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس به جای شورای همکاری شد و گفت: کشورهای عضو شورا از ۱۸ ماه پیش شاهد بحران هستند، لذا شورا نتوانسته در جهت حفظ صلح بین کشورها گام‌هایی بردارد. وزیر خارجه قطر همچنین تصریح کرد میان دوحه و کشورهایی که قطر را تحریم کردند هیچ مذاکره‌ای نبوده است.
 


Page Generated in 0/0058 sec