printlogo


کد خبر: 203347تاریخ: 1397/9/26 00:00
نبض جامعه

رئیس سازمان حج و زیارت تشریح کرد
ضروریات از سرگیری حج عمره
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: لازمه از سرگیری عمره مفرده این است که طرف عربستانی امنیت کامل زائران ایرانی را فراهم کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت پیش از عزیمت به عربستان گفت: بنا به دعوت هر ساله وزیر حج عربستان سعودی که از همه ستادها و سازمان‌های حج و زیارت کشور‌های اسلامی برای برگزاری حج  انجام می‌شود، از کشور جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت شده برای مذاکرات حج ۱۴۰۴ سفری به عربستان داشته باشیم. وی درباره ازسرگیری عمره مفرده نیز گفت: از سرگیری عمره بیشتر به طرف سعودی بستگی دارد، به دلیل اینکه در سال‌های گذشته مشکلاتی برای معتمرین ایرانی به‌وجود آمده بود، طرف سعودی باید به موضوع تأمین امنیت و تعهدات لازم نسبت به بحث آرامش، عزت و کرامت زائران ایرانی تعهد کامل بدهد. رشیدیان درباره قیمت تمام‌شده حج برای زائران نیز گفت: بحث تغییرات قیمت ارز و برابری پول ملی با ارز یکی از موضوعات و دغدغه‌های جدی همه مدیران سازمان حج بوده و هست. وی با تأکید بر اینکه میان قیمت تمام‌شده سال گذشته و امسال به دلیل افزایش قیمت ارز اختلاف قیمت وجود دارد، افزود: هنوز به قیمت دقیق حج ۹۸ برای هر زائر نرسیده‌‌‌‌‌ایم، چرا که قیمت تمام‌شده تابع چند موضوع است؛ اینکه ما در قراردادهای‌مان در موضوع مسکن، حمل‌ونقل و تغذیه، خدمات بهداشت و درمان و دیگر موضوعات با شرکت‌های طرف سعودی بتوانیم به قراردادی برسیم، گام اول است و پس از آن، موضوع تأمین و قیمت ارز برای حج را دنبال خواهیم کرد.

مرگ سالانه ۲ هزار بیمار بر اثر سوختگی
معاون اجتماعی وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقداماتی که در راستای پیشگیری از سوختگی انجام شده، گفت: سالانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند و ارقام قابل توجهی برای درمان آنها هزینه می‌شود؛ درحالی که با پیشگیری می‌توان جلوی بسیاری از این حوادث و هزینه‌ها را گرفت. به گزارش ایسنا، سیدمحمدهادی ایازی گفت: یکی از حوزه‌های حائز اهمیت در سلامت، موضوع سوختگی است. سوختگی از ابتدا بیماری نیست و به‌واسطه حوادث و اتفاقات معطوف به شخص رخ می‌دهد و منجر به بیماری‌های سخت و دردناک می‌شود؛ به نحوی که سالانه در کشور ۱۸۰ هزار نفر دچار سوختگی می‌شوند و هر درصد سوختگی به طور متوسط هزینه ۵ میلیون تومانی را برای نظام سلامت به‌وجود می‌آورد. وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در سال می‌سوزند، بعد از مدتی به دلیل هزینه‌های بالای سوختگی فقیر می‌شوند و اگر بتوانیم از سوختگی پیشگیری کنیم به نفع نظام سلامت است. سالانه بر اثر سوختگی ۲۸ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و ۲ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. ایازی گفت: ما به عنوان حوزه اجتماعی وزارت بهداشت تمام تلاش‌مان معطوف به این است که بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم تا حادثه‌ای رخ ندهد. طی 3-2 سال اخیر حوادثی مانند پلاسکو، عسلویه و منابع سوختی رخ داده است که می‌توان از بسیاری از آنها جلوگیری کرد. با فرض اینکه ۱۸۰ هزار نفر در سال می‌سوزند و هر سوختگی هزینه متوسط ۵ میلیون تومانی به همراه دارد، ارقام قابل توجهی بار مالی برای نظام سلامت به‌وجود می‌آورد.

جزئیات پرداخت ارز دانشجویی به بورسیه‌ها
وزیر علوم جزئیات پرداخت ارز دانشجویی به دانشجویان بورسیه و غیربورسیه را اعلام کرد. به گزارش مهر، منصور غلامی در حاشیه جشنواره تقدیر از پژوهشگران برگزیده در سالن اجلاس سران گفت: با بانک مرکزی درباره فرصت مطالعاتی و دانشجویان بورسیه به توافق رسیدیم. وی افزود: براساس این توافق قرار است برای فرصت مطالعاتی و دانشجویان بورسیه از ارز نیمایی پرداخت شود، چرا که بخش عمده بودجه را دولت می‌دهد. وزیر علوم تصریح کرد: برای دانشجویانی که با هزینه شخصی تحصیل می‌کنند، وزارت علوم بحث تأیید مدارک تحصیلی که در کجا تحصیل می‌کنند را برعهده دارد. غلامی گفت: بانک مرکزی این افراد را به بانک‌های عامل برای دریافت ارز معرفی می‌کند و بر مبنای نرخ نیمایی به آنها ارز داده می‌شود.


Page Generated in 0/0167 sec