printlogo


کد خبر: 203360تاریخ: 1397/9/26 00:00
پاسخ وزیر آموزش‌وپرورش به برخی حاشیه‌ها درباره تکالیف دانش‌آموزان
مشق شب تغییر رویکرد می‌دهد
چیزی به نام حذف تکالیف در منزل موضوعیت نداشته و بحث تغییر ماهیت تکلیف ناظر بر توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی در جریان است

گروه اجتماعی: وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: چیزی به نام حذف تکالیف در منزل موضوعیت ندارد و بحث ماهیت تغییر تکلیف مطرح بوده است.
 به گزارش فارس، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر آموزش‌وپرورش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همانطور که پیش از این گفته شده است ما در زمینه تکلیف منزل و مشق شب، یک تغییر رویکرد داریم. وی گفت: البته هنوز به طور کامل اتفاق نیفتاده است چون شرایطی را لازم دارد؛ برنامه‌ای که در دست اجرا داریم این است که آن بخش از تکالیفی که در مدرسه امکان انجام دارد، تحت نظارت معلم صورت گیرد.
بطحایی افزود: یعنی رونویسی‌ها و دیکته‌‌ها که گفته می‌شود برای تمرین خوشنویسی و موضوعات اینچنینی است در منزل به تکالیف مهارت‌محور اختصاص پیدا می‌کند، بنابراین ما در منزل همچنان تکالیف را داریم اما ماهیت آن با آنچه رونویسی و حفظ کردن مطالب در مدارس است، فرق می‌کند. وی تصریح کرد: در منازل به سمتی می‌رویم که مهارت‌های فردی و اجتماعی را در بچه‌ها تقویت کنیم و انواع  آن در دستورالعملی که تهیه کردیم، آمده است. وزیر آموزش‌وپرورش افزود: چیزی به نام حذف تکالیف در منزل موضوعیت نداشته و بحث ماهیت تغییر تکلیف بوده است و خانواده بخشی از زحمت را به عهده دارد و تکالیف ناظر بر توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی است.
نادیده گرفتن مدارس
بطحایی اظهار داشت: از مهم‌ترین دلایلی که تا به امروز نتوانسته‌ایم جایگاه پژوهش را در آموزش‌وپرورش مستحکم کنیم این است که مدرسه از مقابل چشمان ما کنار رفته و ارتباط مراکز پژوهشی و علمی با مدارس قطع شده است. تلاش‌هایی را در 2 سال گذشته شروع کردیم و رفت و آمد مراکز آموزشی و پژوهشی به آموزش‌وپرورش افزایش یافته اما این میزان کافی نیست.
انتقاد به پژوهشگاه مطالعات
وی اظهار داشت: روش‌های امروز مدارس ما مربوط به 70 سال قبل است و 70 سال از روش‌های نوین تعلیم و تربیت عقب هستیم. پژوهشگاه مطالعات آموزش ‌و پرورش و واحدهای پژوهشی در آموزش ‌وپرورش مانند گروه‌های آموزشی، پژوهش‌سراها و اتاق‌های فکر و هیات‌های اندیشه‌ورز باید به دنبال ایجاد ارتباط بین مدرسه و مراجع علمی باشند. اینکه فهرستی از پژوهش‌ها را در مقابل بنده بگذارید و بگویید پژوهشگاه آنها را انجام داده است، قابل قبول نیست، چون این موضوعات اولویت نیست. وزیر‌ آموزش‌وپرورش گفت: واحدهای پژوهشی وزارت آموزش‌وپرورش باید پل ارتباطی بین مدارس و مراکز پژوهشی برقرار کنند نه اینکه خودشان بروند پژوهشی انجام دهند. در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش حدود 40 نفر هیأت علمی داریم و آنها زبان گفت‌وگو با اعضای هیأت علمی مراجع گوناگون را بلدند. وی گفت: در مدرسه تلاش‌‌های زیادی انجام می‌شود اما پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش زمانی موفق است که تعداد بیشتری از اساتید حوزه‌‌های تربیتی را به مدارس وارد کند و در مقابل معلمان هم در کارگاه‌های اساتید و صاحب‌نظران شرکت کنند.
با هیچ ناشری دشمنی ندارم
وزیر آموزش‌وپرورش همچنین گفت: ممکن است این حرف من دوباره حاشیه‌ای ایجاد کند اما بنده در همایش خیران مدرسه‌ساز گفتم، ویژگی‌های فضاهای آموزشی باید تغییر کند و مثالی زدم که در معماری جدید فضاهای آموزشی در برخی ساعات نیمکت‌ها را برداشته و دانش‌آموزان به صورت دایره‌ای می‌نشینند تا بتوانند چهره به چهره با هم ‌صحبت کنند، پس از آن اعلام کردند وزیر آموزش‌وپرورش گفته است که می‌خواهند میز و نیمکت‌ها را بردارند و بچه‌ها روی زمین بنشینند. وی افزود: آموزش‌وپرورش با روش‌های سنتی خود به جایی نمی‌رسد و تا زمانی که این شیوه ادامه یابد همچنان پله‌های دادگستری ما شلوغ، نزاع‌های خیابانی پابرجا و حرص و آز جمع کردن مایحتاج در مردم باقی می‌ماند. بطحایی با اشاره اینکه با هیچ ناشر و هیچ فردی که آزمون‌ها را برگزار می‌کند دشمنی ندارم، افزود: اما معتقدم این موارد برای مدارس سم است و رویکرد ما باید اصلاح شود. اکنون آموزه‌های دینی را کنار گذاشته‌ایم و بچه‌ها را پشت یک خط ردیف می‌کنیم و با شلیک یک تیر می‌گوییم شروع به دویدن کنید و هر فردی که دیرتر به خط پایان برسد ناتوان بوده و تحقیر می‌شود. چگونه ممکن است این فردی که آنقدر تحقیر شده در جوانی بالاترین فضائل اخلاقی و رفتاری را در جامعه از خود نشان دهد؟


Page Generated in 0/0054 sec