printlogo


کد خبر: 203390تاریخ: 1397/9/27 00:00
اولین سفر رئیس‌جمهور یک کشور عربی به سوریه پس از 7 سال جنگ
پیام‌های دیدار البشیر با اسد در دمشق

گروه بین‌الملل: ریاست‌جمهوری سوریه از سفر عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان به دمشق و دیدارش با بشار اسد خبر داده است؛ این برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال 2011 است که رئیس‌جمهوری یک کشور عربی وارد سوریه می‌شود. طبق گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد و البشیر در کاخ الشعب با یکدیگر دیدار و درباره تقویت روابط دوجانبه و تحولات سوریه و منطقه بحث و تبادل نظر کردند. 2 طرف سوری و سودانی بر ضرورت تشریک مساعی کشورهای عربی برای عبور از بحران‌هایی که بسیاری از کشورهای عربی با آن مواجه هستند، تاکید کرده و خواستار احترام به حاکمیت این کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها شدند.
رئیس‌جمهور سودان ضمن ابراز امیدواری درباره بهبودی هر چه سریع‌تر اوضاع سوریه گفت که تضعیف دولت این کشور دیگر کشورهای عربی منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تحولات چند سال اخیر منطقه، کاملا گویای این مساله است. رئیس‌جمهور سودان تصریح کرد که کشورش در کنار سوریه می‌ایستد تا امنیت آن بازگردد و این آمادگی را دارد که همه توان خود را برای حمایت از وحدت اراضی سوریه به کار گیرد. از سوی دیگر، بشار اسد تاکید کرد اتکای برخی کشورهای عربی به غرب هیچ منفعتی برای امت عربی ندارد. بعید نیست عمر البشیر حامل پیام‌هایی برای رئیس‌جمهوری سوریه باشد یا می‌خواهد پیامی را به دیگر کشورهای عربی مانند مصر و عربستان برساند. سوریه پیش‌تر گفته بود کشورهای عربی‌ای که با دمشق قطع رابطه کردند خود به سمت ما بازمی‌گردند و این سفر دست‌کم می‌تواند گواهی بر درستی گفته‌های سوریه باشد. گفتنی است، وزیران خارجه اتحادیه عرب نوامبر 2011 چند ماه پس از آغاز بحران در سوریه، عضویت این کشور را در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآوردند و خطرناک‌تر از آن تلاش کردند کرسی سوریه را به هیات مخالفان سوری اعطا کنند و دخالت نظامی در این کشور را در چارچوب نقشه سرنگونی نظام حاکم، قانونمند جلوه دهند.
تحلیلگران سیاسی با اشاره به روابط پرتنش سودان با بیشتر کشورهای عربی و دشمنان خود در غرب، افزود: چه بسا اهداف خارطوم از این دیدار بیش از دمشق باشد، چرا که اخیرا به دلیل خلف وعده کشورهای عربی در ارائه کمک مالی به خارطوم، روابط سودان با برخی کشورها از جمله عربستان به سردی گراییده است. تحول قابل‌ توجه دیگر در پرونده سوریه این است که روز یکشنبه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در هجدهمین نشست بین‌المللی دوحه اعلام کرد اگر اسد در یک انتخابات  دموکراتیک پیروز شود، با وی تعامل می‌کنیم. می‌توان گفت این یک گام عملی از سوی آنکارا برای قبول نقش سوریه در منطقه است و بدان معناست کسانی که خود در این جنگ دخیل بودند، از مواضع خود کوتاه آمده‌اند و سوریه پیروز این میدان بوده است.
تقابل آمریکایی- ترکی در شمال سوریه
 تنش میان آمریکا و ترکیه در شمال سوریه با تهدید و ارعاب نیروهای نیابتی طرفین در این منطقه طی روزهای گذشته آغاز شده و اکنون خبرها از نوعی توافق پنهانی برای کاهش این تنش‌ها آن هم با استفاده گروه جدیدی از نیروهای کرد حکایت دارد. ماحصل تحولات سوریه تشکیل ائتلافی به همراه نیروهای کرد سوریه از سوی آمریکا و همچنین ائتلاف ترکیه با برخی گروه‌های شورشی سوری شد. در نتیجه نیروهای کرد سوری که در مناطق مرزی شمالی سوریه حضور داشتند با تجهیز و حمایت آمریکا و استفاده از وضعیت بحرانی در این کشور بر نوار شمالی سوریه در مرز با ترکیه تسلط پیدا کردند. این مساله آغازی برای شروع تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا در سوریه شد، چرا که از نظر ترکیه حضور نیروهای کرد در مرز با این کشور به منزله ناامنی و قدرت گرفتن «پ‌ک‌ک» است که آنکارا آنها را تروریست می‌داند. در نتیجه ترکیه به بهانه نابودی کردهای مورد حمایت آمریکا از 20 ژانویه مداخله نظامی در سوریه را آغاز کرد اما آنچه بر شدت این نگرانی‌های ترکیه طی ماه‌های اخیر افزوده، این است که مقام‌های آمریکایی در اظهاراتی اعلام کردند برنامه‌ای برای خروج از سوریه ندارند و این مساله یعنی تداوم حضور نیروهای کرد در مرز با این کشور و آن هم با حمایت مستقیم آمریکا. شاید همین امر باعث شد رجب طیب اردوغان چهارشنبه گذشته اعلام کرد ارتش ترکیه طی روزهای آتی عملیات شرق فرات را که تحت سلطه کردهای شمال شرق سوریه قرار گرفته، آغاز می‌‌کند.
اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه با واکنش آمریکا همراه شد و پنتاگون هشدار داد هرگونه اقدام یکجانبه ترکیه علیه شمال شرق سوریه بسیار نگران‌کننده و غیرقابل پذیرش است. وزارت خارجه آمریکا حتی با شورشیان مورد حمایت آنکارا تماس گرفت و از آنها خواست در هیچ یک از عملیات‌های نظامی ترکیه در شرق فرات شرکت نکنند. این در حالی ‌است که 2 روز پیش یک رسانه نزدیک به حزب دموکراتیک کردستان به نقل از یک منبع کرد سوری گزارش داد آمریکا قصد دارد برای کاهش تنش در مرز ترکیه و سوریه نیروهای موسوم به پیشمرگه‌های «روژاوا» را جایگزین شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» کند. هرچند ساعاتی پس از انتشار این خبر، «نوری محمود» سخنگوی یگان‌های مدافع خلق در بیانیه‌ای آن را تکذیب کرد. گفتنی‌ است در سال 2015 ترکیه در توجیه عملیات نظامی خود در عراق، مدعی شد ارتش این کشور برای آموزش پیشمرگه‌های کرد وارد پادگان بعشیقه در استان نینوا شدند.
 


Page Generated in 0/0159 sec