printlogo


کد خبر: 203392تاریخ: 1397/9/27 00:00
کیوسک

کامسامولسکایا پراودا
من به شما قول می‌دهم در اوکراین وارد جنگ نمی‌شویم
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته است: من به شما قول می‌دهم ما با اوکراین وارد جنگ نخواهیم شد. لاوروف که در یک گفت‌وگوی اختصاصی با کامسامولسکایا پراودا شرکت کرده بود، گفت: بسیاری در جهان شرایط فعلی را با آنچه در پیش از آغاز جنگ اول جهانی رخ داد مقایسه می‌کنند. باید بگویم در فضای خاصی قرار داریم و امیدوارم رهبران کشورهای قدرتمند اجازه ورود به یک جنگ بزرگ را ندهند. لاوروف همچنین در گفت‌وگو با این رسانه روسی گفت: آنچه در اوکراین از سال 2014 در حال رخ دادن است از نظر سیاسی با آنچه در فضای اجتماعی این کشور جاری است متفاوت است و برای ما، مردم و جامعه اوکراین نسبت به رژیم آن ارجحیت دارند.
 

ایزوستیا
پروشنکو از پوتین طلب بخشش کرده است!
«کنستانتین سیمونوف» از فعالان توئیتری نوشته است «پترو پروشنکو» تلاش‌های متعددی را انجام داده تا از رئیس جمهوری روسیه درباره آنچه در تنگه کرچ رخ داده است، عذرخواهی کند اما این تماس از سوی کرملین پذیرفته نشده است. در همین حال روزنامه ایزوستیا می‌نویسد FSB (سرویس امنیتی خارجی روسیه) حضور 3 شناور اوکراینی و پیام‌های توقف آنها را ثبت کرده و بی‌توجهی به این پیام‌ها علت اصلی توقیف این کشتی‌ها بوده است. از سوی دیگر اما روسیه تحت تحریم‌های جدیدی از سوی غرب قرار گرفته است. تحریم‌هایی که روابط میان بروکسل و مسکو را در شرایط کنونی در فضایی بحرانی فرو می‌برد. در این بین اوکراین گام‌های متعددی را برای گفت‌وگو با طرف روس برداشته اما تمام این تلاش‌ها به در بسته خورده است.  البته «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین می‌گوید هیچ تماسی از سوی طرف اوکراینی گرفته نشده است. کاربران شبکه‌های مجازی بر این باورند این به معنی نادیده گرفتن دوباره پترو پروشنکو توسط مسکو است.
 

گلوبال تایمز
آمریکا، پشت پرده درگیری میان چین و کاناداست
چین و کانادا جنگ اقتصادی را آغاز کرده‌اند اما تحلیلگران روزنامه چینی گلوبال تایمز می‌گویند این یک طرح از پیش تعیین شده آمریکایی است تا بتوانند چین را تحت فشار قرار دهند. چین و کانادا در آستانه امضای یک توافق اقتصادی بزرگ بودند که این توافق می‌توانست اساس تعاملات آمریکای شمالی را برای آمریکا شکننده کند، به همین جهت سناریوی شرکت مخابراتی هوآوی از سوی آمریکایی‌ها طرح‌ریزی شد. این سناریو روابط میان چین و کانادا را به چالش کشاند و کسی جز آمریکایی‌ها از آن سود نخواهند برد. فراموش نکنیم روابط میان کانادا و چین از 1970 آغاز شده و تاکنون این مناسبات بدون کوچک‌ترین نوسانی به حیات خود ادامه داده است. در حال حاضر فرصت مهمی برای کانادایی‌ها پیش آمده است تا بتوانند مناسبات خود را با چین در فضایی مستقل دنبال کنند، در غیر این صورت این تعاملات با مسائلی جدی روبه‌رو خواهد شد.  کانادا در حال غرق شدن در چالش‌هایی است که در دوران ترامپ علیه چین آغاز شد. اگر کانادا می‌خواهد مناسبات خود را با پکن حفظ کند باید جدا از این فضاسازی‌ها فاصله بگیر.
 

فولهاد سائوپائولو
بوئینگ شرکت هواپیماسازی برزیل را می‌خرد
شرکت آمریکایی بوئینگ قصد دارد 80 درصد از شرکت هواپیمایی «امبرارر» برزیل را خریداری کند. گفته می‌شود این خرید در حالی است که شرکت هواپیمایی امبرارر یکی از شرکت‌های مستقل تولید هواپیماهای مسافری در جهان به شمار می‌رود. امبرارر بتازگی مشتریانی در ایران نیز یافته است. آمریکایی‌ها برای خرید امبرارر 2/4 میلیارد دلار پرداخت خواهند کرد. این روزنامه برزیلی می‌نویسد رئیس‌جمهوری جدید برزیل می‌تواند به همکاری‌های اقتصادی میان برزیل و آمریکا کمک شایانی کند. در حال حاضر دولت برزیل با این همکاری اقتصادی موافقت خود را علام کرده است. به همین منظور به نظر نمی‌رسد مشکلی سر راه بوئینگ برای خرید امبرارر وجود داشته باشد.


Page Generated in 0/0049 sec